Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betalning för uppstallning och betäckning av får?  (läst 1734 gånger)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Betalning för uppstallning och betäckning av får?
« skrivet: 13 okt-09 kl 09:52 »
Jag ska ev. husera 6 tackor ett tag under vintern. De ska även betäckas. Vad kan man ta betalt? ???

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Betalning för uppstallning och betäckning av får?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-09 kl 08:41 »
Jag har hört nån som skulle ta  runt  7kr/dygn och tacka.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 09:58 »
Tack för svar!
I så fall skulle det bli ungefär 200/tacka och månad. 6 tackor = 1200 för en månad. Låter mycket när man räknar ihop det... Får fundera lite till... Vad tycker ni andra? Är det en rimlig summa; 1200 för 6 tackor en månad? Inkl. eller ex. moms?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 11:02 »
tycker också 7 kr om dan för ett får låter mycket...

hö brukar ju tex kosra ca 1 kr /kg.. o vanliga får äter kanske 1,5 till 2kg hö per dag...

är de 7 får så kan man ju räkna med att en 10 kg bal hö om dan äter de nog... o sen beror de ju lite på vad du får betala för ditt hö...

lite vatten i salt skall de väl ha också...

o sen vill du ha nåt för att du sköttdem...
men att ge 7 får en halv bal hö morgon o kväll o ge dem vatten tar ju inte många minuter...

Men mist hökostanden skall dem ju betala...... o på 300 kg hö på en månad... o 600 kg på 2 månader...

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dolvis

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 11:07 »
Vi har våra får "inackorderade" under vinterhalvåret. Vi kom överens om självkostandspris innan, men de kunde aldrig få ur sig någon summa. Tills slut gjorde jag själv en del efterforskningar, mest här på forumet om vad en tacka kostade att hålla en vinter. Fick otroligt varierande svar. Det beror ju på om man köper fodret, vad det i så fall kostar, eller om man tar in eget foder och om man i så fall räknar med arbetsinsatsen eller inte etc. En del köpte kraftfoder på granngården, andra köpte av grannen, det blir ju väldigt olika. Eftersom vi verkligen har våra inackorderade inkl betäckning och all tillsyn och daglig skötsel (lamning, ev sjukliga tackor, extra tillsyn etc) så lade jag ett förslag till dem i det övre intervallet av de svaren jag fick: 1000 kr per tacka för hela säsongen. Det sa de ja till direkt och tyckte var bra, och de hade fortfarande inte lyckats räkna på det själva.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 12:28 »
hö brukar ju tex kosra ca 1 kr /kg..
Det var billigt hö! Härikring kostar det 2-2:50 + moms (torrhö i småbal).

Det skulle ge att bara maten kostar uppåt 5 kr/dag. Sen går det väl åt lite strö, salt, mineraler och några minuter för tillsyn och utfodring.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 12:56 »
Jag tycker inte 7kr/dygn är för mycket. Det är inte överallt i sverige hö är lika billigt som 1kr.
För att inte lägga till soppekostnader för att få hem det, utfodringen,tiden, el i ev stall, vatten och el till vattenpumpen, ev försäkringar, halm/strö, saltsten, mineraler, det blir snabbt 7kr..
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

« Svar #7 skrivet: 16 okt-09 kl 10:43 »
Glöm inte heller att du står för baggkostnader.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-09 kl 09:18 »
Tack för alla svar! Får fundera på saken!

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 14:05 »
Jag tycker inte 7kr/dygn är för mycket. Det är inte överallt i sverige hö är lika billigt som 1kr.
För att inte lägga till soppekostnader för att få hem det, utfodringen,tiden, el i ev stall, vatten och el till vattenpumpen, ev försäkringar, halm/strö, saltsten, mineraler, det blir snabbt 7kr..

Jag håller med du. Sen ska ju den där halmbädden ut från stallet också, och göras av någonstans, och stallet ska göras rent efteråt.

ulfg

« Svar #10 skrivet: 17 okt-09 kl 14:36 »
I lantbrukssammanhang är det viktigt att räkna ut den verkliga kostnaden - även om det kan vara rätt så komplicerade beräkningar och ibland svårt vad man skall räkna på för slags lön. Sen måste man begära det priset och kräva av de som skall betala det att de förstår hur man räknat och acceptera det. Annars försvinner faktiskt en del av glädjen med det hela. Vem tycker att det är roligt att ha ett extremt låglöneyrke med handen på hjärtat? 1 kr per kg hö låter till exempel alldeles för billigt. Då utnyttjas någon som inte vet bättre/ har det som hobby.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 17 okt-09 kl 16:18 »
I lantbrukssammanhang är det viktigt att räkna ut den verkliga kostnaden - även om det kan vara rätt så komplicerade beräkningar och ibland svårt vad man skall räkna på för slags lön. Sen måste man begära det priset och kräva av de som skall betala det att de förstår hur man räknat och acceptera det. Annars försvinner faktiskt en del av glädjen med det hela. Vem tycker att det är roligt att ha ett extremt låglöneyrke med handen på hjärtat? 1 kr per kg hö låter till exempel alldeles för billigt. Då utnyttjas någon som inte vet bättre/ har det som hobby.

Huvudet på spiken! Och då kan man lika gärna sadla om och börja ta emot hästinackorderingar...  :P Där kan man snacka om att subventionera andras djur, i väldigt många fall.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 17 okt-09 kl 18:28 »
Huvudet på spiken! Och då kan man lika gärna sadla om och börja ta emot hästinackorderingar...  :P Där kan man snacka om att subventionera andras djur, i väldigt många fall.
Ja där får man i princip betala om man vill ha sällskap i stallet... Och ändå tycker hästägarna att man tar ut för höga hyror  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser