Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  STÖLD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  (läst 5271 gånger)

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
STÖLD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« skrivet: 11 okt-09 kl 23:06 »
Natten mellan den 10 och 11 oktober var någon inne och stal 9 lavendel färgade dv kochin kycklingar, 2 st svarta dv kochin, 2 guldblå randade dv wyandotter, 2 silverbandade dv wyandotter, 14 silversvart randade dv wyandotte kycklingar alla omkring 6-7 veckor gamla! Själv var jag borta på Huseby´s MYCKET trevliga fjäderfä utställning. Grannen ringde och berättade dessa tråkiga nyheter.
Detta är andra gången, inom några månader, någon har varit inne och stulit djur i sjuhärdagsbygden!
Mvh
Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Carmen

• www.brujacarmen.dinstudio.com
    • Småland
    • bruja Carmen
SV: STÖLD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-09 kl 23:58 »

Herregud!  :o  :o  :o

Någon måste ju ha vetat om att ni inte var hemma?

Hur kan det vara trevligt att ha stulna höns hemma då?

Fy så vidrigi!

mvh
Carmen

prince

« Svar #2 skrivet: 12 okt-09 kl 00:19 »
ursäkta mig men,

FY FAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 12 okt-09 kl 06:46 »
sät henglås på allt ihop.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 12 okt-09 kl 08:35 »
Fy fasen!!! :o >:( Vilka idioter till folk det finns!! Tyvärr har jag hört om fler stölder sista året av raskycklingar... Pratade med gubben senast igår om att vi ska sätta hänglås på hönshuset för det finns ju djur ocg äggkläckningsmaskin mm värda mååånga tusenlappar...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Carmen

• www.brujacarmen.dinstudio.com
    • Småland
    • bruja Carmen
« Svar #5 skrivet: 12 okt-09 kl 08:49 »

En väninna blev av med sina Silkes för ett bra tag sedan, men bara den grupp som var ringade...
Är detta någon som kanske åker runt till olika ställen och stjäl eller kan det vara fler?

Läskigt är det i alla fall... :o

mvh
Carmen

trallallaa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 okt-09 kl 09:44 »
Mystiskt ??? Jag kan inte förstå att höns/kycklingar kan vara så åtråvärda i stöldmarknaden? Liksom, vad får man egentligen för peng om man säljer hönsen? Innan dess hinner de ju göra av med mat till dem för samma summa...väldigt konstigt tänk bakom dessa stölder  :-\ ,fast jag är ju inte stöldbenägen, så jag vet ju inte vad för resonemang som ligger bakom, är det något jag missat?
De kanske hade en kö lista?
Äh, sk-t samma varför, förg-vligt är det iallafall  >:(

galdur

• -
« Svar #7 skrivet: 12 okt-09 kl 09:54 »
Med tanke på vad det kostar att köpa en höna är det pinsamt att folk vill göra sig till tjuv för det!! ::) ::) Hoppas dom sätter äggen i halsen!!! 8)
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 okt-09 kl 10:05 »
Hur lågt får man sjunka så man stjäler någon annans kycklingar ??? ??? Och vad ska man med alla dessa kycklingar till ??? Behåller personen/na de själva så får de ju kanske många djur att födda upp. Är det tänkt till försäljning så är alla här på alternativ medvetna om stölden och då kan det ju bli svårare att sälja. Det är bara och se om det dyker upp annons på blocket och andra siter på dessa kycklingarna!
Att människor inte kan skilja på ditt och mitt >:(

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 12 okt-09 kl 10:35 »
Kolla Blocket och andra annonssidor. Här i min närhet var det en som stal fälgarna på en bil och la ut dem på Blocket sen. Så rätta ägaren tog med sig Polisen och hämtade tillbaka dem. Men med höns vet man aldrig, de kanske ska ha dem sjävla för att sälja äg o kycklingar sen. Svårt att bevisa då att det är nån annans djur.

Man blir så arg och ledsen när folk inte kan skilja på mitt o ditt  >:(

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 12 okt-09 kl 10:55 »
Känenr en gamal dam som alltid har haft väldigt mycket höns. hon är ju lite "känd" där hon bor så därför råkar hon ju ävenut för tråkigheter ibland. Hon berättade attt en gång när hon åkte iväg så stod det en bild vid grusvägen som går till henne. hontodde väl bara att det var någon som plockade svamp. men så när hon kommr hem så saknas duvor och höns. så dessa har förmodligen haft utkik efter att hon skulle åka och snabbt åkt in till gården och stuckit iväg, för honvar ite borta sålänge.

Din granne såg ingen "mystiskt" bil?

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #11 skrivet: 12 okt-09 kl 13:08 »
Nu har jag polisanmält det hela.
Har pratat med två av mina grannar, men de har inte sett något, tyvärr.
Men visst 17 tror jag att det är någon som har vetat om att jag kunde vara på utställningen!

En annan hönsvän nära hade i helgen "besök" av 2 unga tjejer som bara plötsligt står på gårdsplanen. Kompisen frågar dom Vad gör ni här? Tjejerna svarar Tittar på hönsen. Sedan drog dom kvickt som 17!
Dom kan ju ha varit där och kollat också...........................!
Urtrist..................
Mvh
Mimmi

Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

murtorpet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 okt-09 kl 13:15 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:30 av murtorpet »

Sothönan

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 okt-09 kl 13:52 »
 >:(   >:( Kan bara instämma …
Och det låter som är nån form av beställnings jobb rent av...  :(

Hur lågt får man sjunka så man stjäler någon annans kycklingar ??? ??? Och vad ska man med alla dessa kycklingar till ??? Behåller personen/na de själva så får de ju kanske många djur att födda upp. Är det tänkt till försäljning .... 

¤##@¤# !!!!!!  Sicka jädrans kräk, rent ut sagt.   (dessa ordval ber jag inte ursäkt om).
Blir så himla förbannad att det ska vara så himla svårt att låta andras ägor vara ifred!?!!!

Och tydligen låter det som de har/hade koll på dig, Tricia och vad som skulle plockas bland hönsen..  De bara inväntade rätta tidpunkten.   
- Vem fler har de tänkt att göra besök hos?!? 
- Kanske rent av sitter och studerar oss här inne på sajten!?!!?

Man ska kanske sätta ett eller fler strömförande hängelås och handtag,
så de blev brännmärkta för livet…  *he he.. gnider gott med händerna....

.
 :-\ Känner verkligen medlidande med dig Tricia, önska jag kunde göra nått för dig...
STOOOR Tröste-KRAMMMM via denna cyberram

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #14 skrivet: 12 okt-09 kl 14:38 »
Tack för alla snälla svar!
Jag har bara haft höns i drygt 1 år, men satsat ganska rejält på framför allt wyandotte, både stora och dvärgar. Så det är klart att detta MYCKET trist när någon stjäl mina blivande avelsdjur för nästa års säsong.
Dessutom var dessa lavendel eller pärlgråa dv kochinen MYCKET lovande. Wyandotterna var från högt premierade djur!
Det vara bara kycklingarna som stals, inga andra! Dom tog allt var som var i kycklingrummet som naturligtvis var upplyst av värmelampan. Hos hönsen i övrigt var det ju mörkt, kanske var det därför dom "klarade" sig kvar.

Mvh
Mimmi

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #15 skrivet: 12 okt-09 kl 14:49 »
Jättetråkigt Mimmi!!

Jag har själv varit utsatt för några år sedan. Jag vann nationalen med mina Silkes och en vecka senare var de borta.  Har efter det satt lås överallt.
Min granne såg en  blå volvo men han satt och plöjde i traktorn så något reggnr. blev det tyvärr inte.  >:(

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 12 okt-09 kl 15:06 »

Mimmi, så fruktansvärt tråkigt. Jag hoppas verkligen att du hade riktigt många med i Huseby, så åtmonstone de klarade sig.
Man kan  verkligen fråga sig vem som gör något sådant. Rashönsvärlden är ju inte så stor, så man kan ju bli misstänksam om det plötsligt dyker upp djur  av dessa raser till salu från någon ny.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

8zw

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 12 okt-09 kl 15:21 »
Finns lite olika sorters tjuvar men det här låter som att de har planerat stölden och kanske vet att det är rasrena kycklingar de stal. De har kanske varit där tidigare och att de visste att du skulle vara borta låter lite konstigt. Har du skrivit att du skulle bort här på forumet eller någon annan stanns kanske?
Men raserna är också rätt vanliga så det finns väl inte mycket pengar att tjäna på dem.
Lite konstigt att stjäla höns istället för mer värdefulla saker så de vill kanske ha hönsen själva och var inte ute efter att tjäna pengar.
De bor nog i närheten också skulle jag tro.
Hur var kycklingarna placerade? Kunde tjuvarna se dem utifrån eller var dörren olåst? Finns det några tecken på att tjuvarna har kollat på andra ställen innan de hittade till kycklingarna?
Påfågelduvor.

snowrabbit

• Småland
« Svar #18 skrivet: 12 okt-09 kl 15:26 »
Det är verkligen helt otroligt.... Hade aldrig tänkt att man måste låsa hos hönsen..skrattade till och med när min man gav mig nyckeln till hönshuset...men om man läser det här, kanske man skulle börjar med att låsa.
Man förstår bara inte varför nån gör så... det är väl inte så att man känner hur mycket pengar som helst på kycklingarna.
Det som är värst är att de måste har vetat att ni är inte hemma.... :o

Jag fattar inte hur man kän bär sig åt på det viset och inte har respekt för annans egendom... ::)

8zw

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 12 okt-09 kl 15:36 »
Lås är bra att ha endå även fast riktiga tjuvar nog bryter upp det när de kommer för att stjäla. Men lås hindrar andra från att stjäla eller gå in och jaga hönsen eller förstöra.
Jag har lås till både hönsen och småfåglarna mest för att hålla barn och andra nyfikna personer från att ta sig in. Men en person som verkligen vill in har lätt att ta sig in till hönsen endå. Är dock hemma nästan hela tiden så tjuvar har inte mycket till chans att komma åt här.
Påfågelduvor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser