Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  STÖLD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  (läst 5258 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: STÖLD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Svar #20 skrivet: 12 okt-09 kl 17:04 »
För jävligt att man inte får ha sina djur och annat ifred. Vi har inte blivit drabbade än men en stöldvåg har pågått i bygden i minst ett år där dom stal det mesta. Droppen blev när grannen som föder upp hästar hade en kamera i stallet för att kolla när stona fölade. En morgon var kameran övertejpad. Vi startade grannsamverkan och har "peppar peppar" inte varit föremål för några tjuvar (utom de som inte annonserat att dom är med i grannsamverkan) Här sliter man som en galning för att få tillvaron att gå ihop ekonomiskt och så finns det folk som inte kan skilja på ditt o mitt, man blir så f*******d. Men för oss här i byarna har det hittils fungerat med grannsamverkan.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

mina1982

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 12 okt-09 kl 18:22 »
Men gud finns det folk som gör såå >:( Nu ska jag köpa häng lås och sätta på, ingen ska få ta mina små älsklingar från mig

Yrmff

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 okt-09 kl 18:55 »

Jag har svårt att få ihop detta!!
Det finns ju egentligen ingen ekonomisk vinst att hämta för bara bensinkostnad äter ju upp ev lönsamhet.
så frågan är då om detta är geografiskt begränsat å då lättare att ringa in förövaren!!
det är (bör vara) ganska krångligt.
Det kräver lokal/person kännedom.
som sagt svårbegripligt..

förövrigt tycker jag precis som de andra fyyy f.. va lågt..
(stjäl gärna min bil men tar du mina höns så ska du få see.... inget hot det är ett löfte!!  ;) )

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #23 skrivet: 12 okt-09 kl 20:00 »
Det är väl knappast "riktiga" tjuvar som stjäl höns.

En stor del av alla stölder är små, och görs nog inte för att sälja grejerna vidare, utan för att personen ifråga vill ha, vad det nu är.  Jag menar, när ens nya snygga skor försvinner i simhallen var det i regel för att ngn annan som var där hade samma stl och tänkte "åh, såna vill jag ha!" och sedan saknade samvete och förnuft och medkänsla nog för att låta tanken stanna där.

De höns och kycklingstölder jag hört om, har alltid föregåtts av besök av ngn som vill köpa kycklingar, se "hur den rasen är i verkligheten" eller liknande... Lite läskigt, för det hör ganska ofta av sig sådana till mig, som vill komma och se en hönsras live, och jag brukar låta dem göra det.  :-X Än så länge har ingen stulit här, men det kan ju komma... Hänglås på!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #24 skrivet: 12 okt-09 kl 21:10 »
Jag har själv verkligen funderat på vem som skulle stjäla hönsen! Har inte en aning! Men konstigt att dom bara tog dessa i ett enda "rum". Inte en enda annan, inte någon vuxen, inga andra ungdjur. Bara dessa 6-7 veckors "kycklingar".
Det känns som om någon visste vad jag hade hemma, gick in och tog just detta!
Men det är naturligtvis ingen ide att fundera mer över detta, fundera på "vem" det kan vara.
Men jag vill ju inte att jag eller någon annan skall råka ut för detta, så därför skrev jag några rader om det.
Jag har inga lås, vill ju helst inte ha det, men får väl fundera på det nu..................!

Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Jomark

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 12 okt-09 kl 21:58 »
Kanske någon som vill vara "ond med dom". Sånna finns det ju också gott om tyvärr  :-\
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

gernsö

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 13 okt-09 kl 05:29 »
Man blir så arg, för jag vet hur du har kämpat för dina djur och för att få enbart de bästa individerna.Dock känns det ändå som en lättnad att dina äldre exemplar är kvar, bättre det än att allt vart stulet. Jag tror oxå att det kommer att sättas upp lite lås här ute nu, fördjävligt att man inte ska kunna ha sina saker i fred, sina egna saker som man kämpat för, för att någon jävel  har för långa fingrar, men här händer det en enda gång säger jag bara, för min sambo kommer därefter att dedikera sitt liv åt att sitta vakt med geväret, och han kommer att skjuta ett knä eller två, utan att  fundera mer än en gång, är de på vår mark och inte ska vara där, på fel tid och ställe och gör något misstänksamt så är det  slut med det för det.

Kan du inte bosätta en av dina hundar i ett utrycke i stallet...... lite tänder i kött kan vara ganska avsträckande.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #27 skrivet: 13 okt-09 kl 13:18 »
Jag och hundarna var borta från torsdag, för att lämna in hönsen på utställningen i Huseby, tom söndag kväll. Stölden skedde troligen natten mellan lördag och söndag då jag och hundarna var bortresta. Jag tror INTE att någon hade gått in när jag och hundarna är hemma.
Weimaranern är en hund med vakt och skyddsinstinkt, så vem som helst kliver INTE in här om dom är hemma!
Men det ska ju inte behöva vara så här! Ingen ska väl behöva att "ta" MINA djur! Det går ju att köpa höns, dom är ju inte heller dyra. Dvärgraserna är ju så små för någon att stjäla kycklingar för att äta!
Troligen är det någon som ville "ha" just dessa djur.

Mvh
Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

@nn

• Hönsmammann
« Svar #28 skrivet: 13 okt-09 kl 13:30 »
Otäckt med sådana människor in på knuten.  >:(

Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

bidas48

• Jag är dräng på min egen gård (Göingelund)
« Svar #29 skrivet: 16 okt-09 kl 08:18 »
Internet med alla trådar om alla möjliga utställningar och andra träffar är mycke bra, MEN du berättar ju inte bara för dina vänner var du ska, du berättar ju oxå för övriga sverige att den och den helgen är jag inte hemma, vem som helst kan ju regga sig som användar på alternativ, oavsett avsikt, sen är det ju bara att kolla profilerna så vet man var folk bor, så egentligen skall man inte skriva för mycke i den öppna tråden om sina förehavande tyvärr
Har en halv djurpark; höns, höns, höns & fler höns & några tuppar, hundar, katter (en katt är grå och ding, han heter gråding) hästar & något som kallas sambo (hon är min CHEF) det är ethna

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 16 okt-09 kl 10:03 »
Min hönsväninna hade besök av en ägarna tillen pizzeria i Smålandsstenar. de ville köpa tuppar o höns men hon ville inte sälja, de är pensionerade o hönsen är de enda djur de har kvar.
dan efter var lagårdsdörren öppen, djuren borta sånär som på en tupp med skadat ben.

kan man misstänka att kycklingpizzan innehåller stöldgods då?

du som blev av med utställningsdjur, det kan ju faktiskt vara ungdomar som "vill ha". det är ju inget större värde i dem o det är ju svårt att ha rocken full med kyllingar som man vill kränga på torget i Göteborg ex.

för jävligt är det  o man undrarju hur de små sötnosarna blir behandlade, vad händer när de är större o det inte är så kul längre?
ja då är ju lås det som gäller....
apropå stöld. min andra väninnas hus brann ner förra vintern innan jul, man och son, hund o katt dog i lågorna.
kvar står nu 3 bilar o stallet. så nu har nåt miffo vart o skruvat bort 17" fälgarna på deras volvo.
ingenting är heligt....
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #31 skrivet: 16 okt-09 kl 10:12 »
Nja dom från pizzerian vill knappast slakta och lägga på pizzan men om dom är rättstroende muslimer och tjuvar(så att det verkligen var dom som stal fåglarna) så kan dom vilja skära av halsen på hönsen utan bedövning så att dom förblöder och sen känna sig extra heliga när dom äter köttet.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 16 okt-09 kl 10:37 »
Ska på utställning
Guben och mina två bestar är hemma och vaktar ;)
Tråkigt Mimmi att ngn kan vara så illasinnad. :'(
man får inte vad man förtjänar :-\
Hedemorahöns

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 16 okt-09 kl 13:14 »
Den jävel som kommer hit och snor mina djur får knäna avslagna om jag tar dem på bar gärning, det LOVAR jag!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

@nn

• Hönsmammann
« Svar #34 skrivet: 16 okt-09 kl 13:33 »
Nja dom från pizzerian vill knappast slakta och lägga på pizzan men om dom är rättstroende muslimer och tjuvar(så att det verkligen var dom som stal fåglarna) så kan dom vilja skära av halsen på hönsen utan bedövning så att dom förblöder och sen känna sig extra heliga när dom äter köttet.

???
Sa du det där med ironi eller är du allvarlig?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #35 skrivet: 16 okt-09 kl 13:38 »
Nä jag är allvarlig, med tanke på de senaste årens olagliga halal-slakter på pizzerior mm där djur slaktats enligt halal(innebär i detta fall att dom anser att köttet är rent att äta..annat kan oxå vara halal eller haram-orent) trots att det naturligvis är olagligt enligt djurskyddskäl i Sverige..förresten är kocherslakt samma sak i stort sett djuran ska förblöda och vara vid medvetande under tiden..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 16 okt-09 kl 13:42 »
stod i tidningen, förra veckan tror jag, att det var en resturang där de hade får på resturangen så att de kunde slakta fåren på direkten. vet inte exakt hur det gick till, men det stod att de ville ha så färsk kött som möjligt ???

@nn

• Hönsmammann
« Svar #37 skrivet: 16 okt-09 kl 13:42 »
Nä jag är allvarlig, med tanke på de senaste årens olagliga halal-slakter på pizzerior mm där djur slaktats enligt halal(innebär i detta fall att dom anser att köttet är rent att äta..annat kan oxå vara halal eller haram-orent) trots att det naturligvis är olagligt enligt djurskyddskäl i Sverige..förresten är kocherslakt samma sak i stort sett djuran ska förblöda och vara vid medvetande under tiden..
I mina öron lät det väldigt fördomsfullt! >:(

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #38 skrivet: 16 okt-09 kl 13:44 »
på vilket sätt då >:( att muslimer vill slakta djur enligt halal eller att dom känner att dom gör rätt enligt islam(känner sig heliga) när dom äter halal-slaktat kött detta är ju sant! Och förjävligt!!!

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #39 skrivet: 16 okt-09 kl 13:50 »
det är långt ifrån fördomsfullt..jag tycker att alla ska få ha sin religion ifred och sitt sätt att leva är inte fördomsfull men den här biten med muslimerna avskyr jag eftersom dom vill ägna sig åt djurplågeri med sin jävla halalslakt

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser