Fått nya höns,vilken ras?

Startat av trallallaa, 11 Okt-09 kl 16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

trallallaa

Idag har jag varit och hämtat fyra höns, de var i akut omplacerings behov , så jag fick ta dem via telefon, så att säga.
Så här ser de ut och en av de bruna är alldeles naken runt kloaken..varför?
Den lilla bör väl vara en Dvärgkochin, men vad är det för färg? Hon ruggar, så hon ser lite maläten ut, men fin tycker jag  :-* .

oskar98

bild 2 och 5 är en dvärg cochin höna
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

färnevik

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

trallallaa

Jo, hon é söt  ;D . Jag funderar om de andra tre kan vara någon slags värphybrid? Jag har inte sett en ISA brun, men kan de vara de? Den ljusa av dem har hel cool teckning, jag har tagit bilder på henne åter kommer strax.

trallallaa

Den här ser underlig ut på något sätt, lite friserad eller något  ???

Den här har så roligt teckning , den är ju brun runt näbben och ögonen och sedan blir det glesare mot kroppen

oskar98

jag tror nog också värphybrid
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

sonja på slätten

Jag tror också på värphybrider eller korsning med sådana.
Kal i baken kan tyda på ohyra, som fått kompisarna att pilla där.  Annars är väl värphybrider ganska benägna att plocka fjädrar på varann överhuvudtaget.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

De mörkaste bruna ser nääästan exakt ut som min pojkväns Gotlandshöns. Den ljusare ser ut att vara en hybrid. Den lilla dv kochin, så söt!!! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Carmen

Hej!

Ja, detn lilla är dv Cochin och så himla fin!

Min första gissning var en blandning av Lohmann och annat kul!  ;D

Grattis!

mvh
Carmen

prince

Ville bara säga att värphybrider inte pickar och plockar på sina kompisar mer än vad andra höns gör....
Det är lite falska rykten det där som man gärna får av folk som ser ner på dem... tyvärr..... :o

bara lite info  :P

Carmen

Mina Lohmann har aldrig hållt på med pickning eller så.  ;D
De är tama och i den sista gruppen jag köpte blev det en superbra ruvare!  ;D

mvh
Carmen

trallallaa

Nä, jag har också haft värphybrider förut och de plockade/pickade inte någon.

Nu vet ju inte jag något om dessa hönor, men jag kan inte se någon ohyra på dem, men ska behandla dem ändå och skrubba benen och avmaska dem, sedan kan jag introducera dem till resten av flocken.

Vilken otrolig tur att jag hunnit göra i ordning Brahmahuset, som är avskilt från de andra hönsen.
Det är bara en som är kal bak och i "ryggslutet"och det är den vars fjädrar är delade.
De som har matat dessahöns i nnan jag fick dem ,hade inte hittat hönsmat någonstans, så de har kokat makaroner och havregryn, så hönsen har inte fått mineraler/vitaminer, så jag vet inte ens vad de har ätit förut... Men de är någorlunda tama och snälla. Någon som kunde namnge färgen på DK ? Grå/Beige randig   ::) ?

Linkoso

Hon ser inte färgren ut. Så färgen har nog inget namn.
Ser ut att vara någon blandning av blåtvärrandig med lite gult i. =) Påminner en liten aning om legbarfärgat med. ;D Dock är det inte legbarfärgat.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anna

Ja, det var en fin färg på lilla hönan. Kan de stora vara nå'n welsumerkorsning? Tycker de har lite så'na nackfjädrar. Värper de? Vilken färg isf?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

trallallaa

De värper bruna ägg, men det brukar ju bruna höns göra.Men inte "welsumer bruna"  :) .
Typiskt, idag när jag skulle börja behandla dem mot löss mm, tror ni inte att de andra har pickat den som var kal i "svansroten", så att det börja blöda :-\.
Jag behandlade den först och tog sedan en annan och då ser jag hur en av de stora står och rycker och sliter kött från den skadade. Jag tycker det är så äckligt när de gör så, det ser så otroligt groteskt ut och jag fattar inte varför de utsatta hönsen bara står och skriker, de försvarar ju sig inte...muppon... :-X .
Så nu sitter den skadade i en marsvinsbur i hönshuset, med sina kompisar, men de kommer inte åt henne  ;D.
Hände sammasak med min hamburgerdvärg, hon bara stod medans de andra hackade och slet i hennes stjärt, uuurk! Men jag hade henne i bur tills det läkte och sedan släppte jag ihop dem igen och allt är frid och fröjd...
(så pickandet bör inte bara vara för att de är hybrider ;) )

Linkoso

Citat från: trallallaa skrivet 12 Okt-09 kl 17:02
De värper bruna ägg, men det brukar ju bruna höns göra.

Äggfärgen sitter inte i fjäderdräkten, jag har haft och har ännu bruna höns som lägger vita ägg. ;) ;D

Fredrikslund

jag hade en svart höna som la vita ägg ;D

Linkoso

Jo, det gör de flesta svarta höns.... :P

Fredrikslund

inte australorp, dom lägger lite beiga ;) hur som helst, det jag syftade på var att dom mörkaste hönsen kan lägga vita ägg. tyckte det var lite kul...

Linkoso

Suzan, kolla mitt förra inlägg... ;D *fniss* Du vet vad jag tänker nu... xD

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

276 Gäster, 2 användare
torpjens, Petter B