Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninparning nu försent eller ok?  (läst 1603 gånger)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Kaninparning nu försent eller ok?
« skrivet: 10 okt-09 kl 21:12 »
Ja det undrar vi som är nya inom kaninavel.
Hus finns & par att para finns oxå. Bor ju i södra sverige så det blir nog inte så kall vinter. Klarar de små sig om det kryper ner under nollan eller ska man ta in de i ett kyligare rum inomhus när de är som nyast?
Är sååå sugen på att para mina nyinköpta gotlänningar inom genbank 716, men jag kanske borde hejda mig eller?
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Kaninparning nu försent eller ok?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-09 kl 06:18 »
Hej!
Klart du är sugen ! Jag har för mig att jag för ngt år sen såg ett diagram över när på året det fötts gotlandskaninungar och naturligtvis var det flest kullar som fötts under sommarhalvåret men det hade fötts ungar på årets alla månader. Så det går bra att försöka sig på en parning nu. Min erfarenhet är dock att honorna inte har så stark brunst på hösten. På senvinterna och våren är det ett himla "go" på honorna och det är lättare att få till en lyckad parning. Men är dina honor med på noterna så ..... Sen bäddar honorna ner ungarna i boet med lagom mycket ull för att klara utetemperaturen. Du behöver inte ta in dem! Enda problemet är om det skulle hamna ngn unge utanför boet (ibland släpper de inte spenen i tid utan dras med utanför boet när honan hoppar ut) Den olyckliga ungen kommer nog snabbt att frysa ihjäl på vintern. Men sånt händer även under våren så det så. Lycka till Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 11 okt-09 kl 06:33 »
Mina första vårkullar föddes när det var höga snödrivor runt burarna så jag tror inte att ungarna har några som helst problem att födas den här årstiden. Men som sagt det sägs vara knepigare att få honorna att brunsta. Sätt in honan till hanen och låt dem sitta tillsammans, om de trivs så. Det beror på vad för slags hane det är om han kan tänka sig att sitta och gosa eller om det bara är jaga som gäller. Då blir honan helt tokigt på honom efter en halvtimme och det är bara att plocka isär dem igen.

Funkar det är det dock jättemysigt för båda parter och du får en bur mindre att städa i flera veckor. Det kan vara snällt att plocka isär dem efter drygt 3 veckor om det finns tecken på att hon är dräktig. Troligast märker du inget alls och då avgör du själv om du vill chansa och låta dem sitta tills du hittar ett fint bo med små sprattlisar eller om det får bli 3 veckor och sedan tillbaka till det normala utifall att...
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-09 kl 13:11 »
Kaninhonan brunstar samma dygn hon föder, så hannen ska inte vara tillsammans med henne då.
Mina kaniner fick ungar vid nyårshelgen, det som du ska tänka på är ljuset.
Jag hade tidur så lampan lös nattetid, det stimmulerar brunsten var min tanke, o det funkade ;)
Beekeepern
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 13:27 av beekeepern »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 11 okt-09 kl 16:40 »
O jag som har tänt en lampa jämt i fönstret hos de allihop för det blir så mörkt annars. Då kanske hon är lite sugen nu då iallafall. Får kolla läget nu i veckan & så får vi se.
Vill ju verkligen få ett ok från Gotlandskaninen att vi är godkända som genbank innan vi sätter samman de.

Men sen så får det nog bli ett försök mellan Godansros Elvis & Bolsängens Vanja.  ;D
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #5 skrivet: 13 okt-09 kl 13:08 »
Ja igår kväll släppte jag ihop Vanja & Elvis.  ::)

Vanja släppte till ganska så snabbt & lätt så vid minst fyra tillfällen så ramlade Elvis omkull efter lyckade parningar...  ;DVågade dock inte ha de ihop längre för de jagade varann rätt bra. Får se om det blev lyckat vid första försöket eller hur det nu g¨år framöver... :P Hur/när vet man det förresten?  ???

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-09 kl 13:26 »
Mina honor föder 31 dygn efter parning! Det kan variera något dygn. Det är långt ifrån alltid man kan se på honan att hon är dräktig. Det kan döljas fårvånansvärt många bebiskaniner i en hona utan att det syns på midjemåttet! Lycka till! Nu blir det spännande fyra veckor för dig! Hoppas det kommer många små fina ungar! Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #7 skrivet: 14 okt-09 kl 09:26 »
Ja oh vad det ska bli kul & spännande! Antal & färger & ja hur ska det gå...
Hur ska hon bo under tiden & är det något jag behöver tänka på med utfodring & så fram tills det är dax?

Förväntansfull är man ju iallafall. Godkända för genbank 716 blev vi iallafall den 12 oktober så...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 14 okt-09 kl 10:03 »
Du behöver inte tänka på nåt speciellt, honan nedkommer med sina ungar ofta utan att du hunnit märka det. Det enda honan kräver är mer mat fr om 3:e veckan efter nedkomst eftersom deras mjölkproduktion ligger på topp just då.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser