Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull och oberedda skinn?  (läst 1428 gånger)

Skogshulda

• Dalarna
Ull och oberedda skinn?
« skrivet: 08 okt-09 kl 18:27 »
Går det att få tag på ull (som inte är för smutsig) och oberedda skinn?
Går en slöjdkurs i Mora där jag och många andra letar som galningar.. tar alla tillvara på sin ull och sina skinn? Eller slängs det? Hur sjutton får man tag på ull om man vill karda och spinna själv?
Har lagt ut en annons har på alternativ, så vi får väl se om det blir några svar..
En skogens eldfängda sköldmö

Delar mitt liv med min käresta, vår son, ett gäng tokiga hedemorahöns, en flock mysiga gestrikefår och två gamla men pigga musjägare

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Ull och oberedda skinn?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 18:56 »
har precis klippt mina gotlandsfår så ull finns det alltid om det är någon som är intreserad, annars åker det ut på granplanteringen.

hustran

« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 20:49 »
Samma här.Vi har sorterad nyklippt Guteull. Du får den. Den lär ju vara fin att tova av.

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 21:03 »
Jag har väl bortåt ett ton guteull. Ren, men lite halmig dessvärre.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Skogshulda

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 09:47 »
Det verkar ju finnas i alla fall. :) Underbart.
Men är det någon av er som bor i närheten av Rättvik? Eller åtminstone i dalarna?
En skogens eldfängda sköldmö

Delar mitt liv med min käresta, vår son, ett gäng tokiga hedemorahöns, en flock mysiga gestrikefår och två gamla men pigga musjägare

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 19:46 »
Hej! Det var längesen  ;)

Till min enorma lycka kom jag över enorma mängder ull nyligen från kvinna som har får här i Gustafs.
Jag promenerade helt sonika in på gården och knackade på och frågade om jag kunde få lite ull nästa gång de skulle klippas och det gick bra.
När jag sen skulle hämta ullen (den var väldigt ren och fin) så hade de lagt ullen i olika högar efter färg! Det var mer än jag kunde förvänta mig men glad blev jag! Nu ligger det fem stora kassar med ull i källaren som sakta men säkert kardas upp. Mest vit ull men även svart, svartbrun och brun  ;D
Håll koll på om det finns någon fårfarmare i närheten och hör er för...
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser