Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinter och burströ  (läst 1246 gånger)

kiwsan

• Västerbotten
Vinter och burströ
« skrivet: 08 okt-09 kl 09:19 »
Undrar hur ni gör på vintern? Ni  som bor där det blir många minus kallt. Har ni spån, halm som botten strö? någon som provat torv?

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Vinter och burströ
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 09:34 »
Jepp. Provat alla varianter du nämner.
Spån eller torv i botten. Båda suger upp bra och fryser ihop till en stenklump. Man får passa på att mocka ur när det är blidväder och klumpen mjuknat något. På vinterna är jag nästan benägen att hålla på att torven funkar bättre.
Ovanpå har jag laggt halm att gosa in sig i. Funkar utmärkt.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lena123

« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 09:51 »
Jag har ett lager spån först och sedan så lägger jag på ett rejält lager med halm. :)

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 13:56 »
Hej! Jag har kört torv i botten eftersom jag tycker det suger upp väta bra och binder lukt. Ovanpå lite halm att pyssla och stöka med. I år skall jag prova med sågspån i botten. Skall få gratis av en god vän som är snickare (!). Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 15:05 »
Jag kör torv, praktiskt att kunna tillvarata i komposten!

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 15:24 »
Jag kör halm rakt igenom. Mina angoror ser ut som strösslade kokosbollar om man använder något annat och dom skulle få för sig att gräva i bädden:)
Nu har jag alla kaniner i ett rum som det i princip aldrig blir minus i men förr gjorde jag som någon här skrev: Det får bli djupströbädd som man mockar ut när det är mildare väder.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 17:59 »
Denna vinter kommer jag att köra med torvmix underst, med ett lager halm (eller hö) ovanpå. Tidigare vinter körde jag med spån underst, och när det blev spånbrist blev jag tvungen att använda torv (efter det slutade jag med spånet, både jag och mina kaniner föredrar torvet som känns naturligare att använda).
Nackdelen med torv är att den ska vara lite fuktig, så på vintern när det är ganska kallt så fryser den och kan vara svår att smula sönder. Jag har något trädgårdsredskap (som en gaffel, med kort skaft) som jag brukar "gå lös" på torvet med då ;)

Brukar också låta det bli djupströbädd när det är kallt. Ett bra tips om man ska mocka bort det när det inte har tinat helt är att använda högaffel istället för en spade.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Meritaton

« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 23:00 »
Jag brukar köra både torv och spån. Men vintertid så är de lättare med spån de är inte lika kompakt då de fryser. Torv kan va besvärligt eftersom de har så bra uppsugningsförmåga så blir de så stenhårt att få bort.

Spån är då lättare, sen även ett tunt lager med halm uppanpå.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 12 okt-09 kl 22:36 »
Jag har torvströmix och halm. Mer halm på vintern.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 okt-09 kl 01:30 »
Spån o sen massa halm , mina bor tillsammans i två sora rum .
Sen har dom en värme lampa  ;D + att jag slänger in alla gammla hästtäcken , dom älskar verkligen täckena , gosar in sej i fodret  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dagg

« Svar #10 skrivet: 16 okt-09 kl 18:56 »
"Strösslade kokosbollar"  ;D ;D ;D...
//Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 4 användare (1 dolda)
imlo, ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser