Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket kostar en häst i månaden?  (läst 6916 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
hur mycket kostar en häst i månaden?
« skrivet: 07 okt-09 kl 16:43 »
....om man nu ska försöka generalisera lite (eller mycket) för att få en bild av ungefär vad det kostar.

En mindre hästras som inte ska jobba så hårt (nordsvensk, islänning, fjording)
Stallas hemma, ouppvärmt
betesmark finns
Live simply......so that others may simply live.

Weasel

• Skåne
SV: hur mycket kostar en häst i månaden?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-09 kl 17:02 »
Mina tre (arab och två shetlandsponnyer) kostar tillsammans under 1000 kr i månaden. Det är alltså foder och veterinärvårdsförsäkrig.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 okt-09 kl 17:17 »
Jag ger mig på ett hugskott ;)

Hö 2-3kr/kg 6-8kg/dag (nordsvensk mer.)
mineraler, tillskott och salt 300kr/mån
kraftfoder 50kr/ mån (jag ger bara en näve luzern eller betfor för att de ska få i sig mineralerna)
Strö 300kr/mån
hovar 1200kr skoning alt. 400kr verkning var 8 vecka (om du väljer barfotahäst rek jag boots. ca.2000kr)
försäkring- beror helt på hur du vill försäkra
mygg och knottmedel under sommarhalvåret
div sårsmörja, hovtjära mm.
avmaskning alt. träckprov nån gång om året.
vetrinärvård- går inte att beräkna riktigt. jag har alltid en buffert.

Jag har ingen direkt koll på sistnämnda saker. Det beror så mycket på var man bor och vad hästen är för individ.

Ja sen är det ju alla fasta kostnader som:
Ridutrustning
Körutrustning
Mockningsredskap
Borst och skötsel
Hagmaterial

Här kan man ju lägga i princip hur mycket som helst, men kan oxå hitta mycket begagnat, rida barbacka osv. Beror helt på vad man vill.

Jag har två fjordingar och två shettiskorsningar. Hoppas det är nån hjälp på traven. Du är självklart välkommen med följdfrågor.

Jennyt

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-09 kl 17:19 »
Läste precis att du bor i Norrbotten :o Då behövs det mer hö :P ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 okt-09 kl 17:42 »
Ja i mina 1000 kr för tre så räknar jag ju inte med hovslagarkostnader, eftersom jag verkar själv och har "gympaskor" när jag rider. En stor häst kan ju lätt kosta 8-900, om inte mer, att få skodd, om man nu vill det
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-09 kl 19:37 »
jag då, med ett gigantiskt kallblod(under bantning) en c-ponny och en liten shettis.
kostnader jag har är ju då:

hovis:300kr/häst(enbart verkning)+200 i resa, detta var åttonde vecka.=550:-/månad

försäkringar:c-ponnyn kostar 2500-3000 om året, kallblodet med sin veteran kostar 500, shettisen har ingen ännu.

kraftfoder ger jag knappt, någon deciliter betfor att röra ut eventuella tillskott i, en säck räcker hela vintern:105:- på gg
denna posten kan ju bli mycket dyrare med en svårfödd häst, men dit räknas ju knappast kallbloden.

avmaskning/vaccinationer mm är ju också en post att tänka på. träckprovet kostar ju också.
(jag avmaskar två ggr per år och vaccinerar inte, det sistnämnda är dock dumt.)

mineraler,salt har mina fri tillgång till ute, och det går inte åt alls mycket, men mineralerna är ganska dyra i inköp.

sen har vi ju då posten prylar/tillskott/staket/stall mm detta kan man ju se hur man vill. den dyraste och nödvändigaste posten är ju staket. dyrt arbetskrävande och alltid trasigt när det inte ska vara det.
kom också ihåg att man inte får ha kusarna på taggtråd enligt lag from 31 dec.
staket är väl det som har kostat mig mest sedan jag skaffade häst(igen) har nog lagt 10 000:- och då har jag fått stolparna...och jag har ingen lyx utan budgetvarianten.

dom andra sakerna i den här posten är oftast av mindre betydelse, de flesta sakerna behövs ju inte, men ger ägaren stillad köplust(och ibland samvete)..

jag har ju då gratis stall,hö,spån och halm. annars tillkommer det med..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Jean80

« Svar #6 skrivet: 08 okt-09 kl 00:04 »
Har man tur, så finns det bra men prisvärda hovlsagare i ditt område. Jag hade turen att ha en hovslagare som verkade och skodde min häst för nån enstaka hundring. Hö och strö- samma sak. Har man kontakter kan man göra skillnad med hundralappar. Och kontakter får du via kontakter. Fråga runt bland andra hästägare om vem som skor deras hästar, hitta den som är billig utan att ha rykte om a sig att göra hästar halta. Samma går för höet. Bäst är ju kompispriser eller "en tjänst mot en annan".

Jag hade eget stall i början, så via min far fick jag kontak med en bonde- så höet var inga pengar att tala om,
Sågspånet fick vi gratis de första 3 åren och sen handlade det även där om väldigt små summor. Man kan lätt fixa det om man har ett större snickeri eller liknande i närheten som samlar upp sågspånet (vi hade minst tre sådana i mitt närområde). De kan vara glada att nån gärna avlägsnar det gratis, eller så tar de nån summa per släp. Bor man i "halmområden" så vet jag inte hur det fungerar. Halm var inget alternativ för mig i min del av norrbotten.

Mineraler- handlar om ören som hästen gör av med varje dag. Ger man betfor och lite havre eller liknande som också bara är för att lura ned mineraler och ge lite extra krut- så handlar det om bara några kronor om dagen. För mig räckte en betfor säck hela vintern och mineralerna räckte ännu längre åt min Fjording. Men foderåtgången påverkas ju av om hästne går året runt, tränas hårt osv. Lär dig att räkna ut foderstater- det är enkelt och du kan även där ha ett verktyg för att hålla din häst frisk och inte överfodra/underfodra din häst.

Viktiga är väl att se till att ha kvalite på höet, som kan variera i priset beroende på om det är en bra eller dålig "hö-sommar". Är det ett dåligt år så måste du kanske köpa från flera olika bönder- för de vill ju först och främst tillgodose sina egna djur. Resten köpte jag hos lantmännen. Viktigt att undvika mögligt hö, en självklarhet. Inplastade rundbalar är tex billigt och gott hö men ska inte stå öppnad länge om det är plusgrader.

Övrigt material som sadlar, grimmor, borstar är ju sånt som kommer och går och som man kan skaffa allt eftersom.
Vår första hästhage var uppbyggd av hösnören (idiotiskt ja, men det fungerade) för vi fick hästen en vecka innan elstängslet som vi beställt hem kom. Beror helt på hästen. Min fjording ägde och skötte jag från hennes 5årsdag  tills året hon fyllde 16, de enda veterinärkostnader jag någonsin lagt ut för henne var böjningsprov vid köp, och vaccineringar och- försäkring. Vaccineringen är ingen kostnad att tala om när man väl gått igenom grundvaccineringen. De första sprutorna kommer så pass tätt, men då det väl är gjort så underhåller man den bara årligen eller vad som nu gäller.

Så jag låg iaf runt 900 kronor i månaden plus minus nån hundring. För jag betalade min häst med mim "månadspeng" på den tiden. Sen blev jag vuxen och kände att det var värt att betala några hundra extra för att stå i ett större stall där man delar på utsläpp och insläpp med jourer. Där man slapp hämta spån och bärga hö ;) Där hagunderhållet var någon "annans problem". Jag hade turen att komma in i ett travstall med mitt lilla fjordtroll, där jag först betalade 700 kr för en spilta, och sedan 1200 för en box- men då hade jag utsläpp en helg i månaden. Så vad man anser vara dyrt är en fråga om hur man värderar saker antar jag. Men i travstall blir vaccineringen ännu viktigare, helt omöjlig att avstå.

Så om hästen håller sig frisk och inte blir sjuk och du är beredd att jobba arslet av dig för din kompis så kan du komma undan ganska billigt.  Jag har förstått att priserna varierar genom landet. Jag är från Norra sverige, det jag fick för 1200 vet jag inte om man får i södra Sverige.

Jo tillägg (till min lilla wall of text xD ) Jag gav min fjording 8-10 kg hö eller mindre, och motionerade henne "skogsmulleaktigt". Nån timmes ritt i skogen, nån runda med lastvagn i veckan- och ändå hade var hon mer än väl av "gott hull". Så allt hänger på ras och individ när det gäller foderåtgång och det får du höra dig för av din framtida hästs ägare om.
« Senast ändrad: 08 okt-09 kl 00:12 av Jean80 »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 08 okt-09 kl 20:02 »
Jag har en nordsvensk och en shetlandsponny. Om jag slår ut alla kostnader hamnar genomsnittet på 2500/mån för dessa två. (ponnnyn står för en väldigt liiiten del, hon äter lite, är billig i föräkring och verkning och används mest till sällskap)

Då är det foder (det kostar att odla själv också, särskilt om man vill ha ett foder som gör det möjligt at fodra enbart med det) med analys, strö, försäkring, träckprover och ev avmaskning, vaccinationer, kostnaderna för hästtransporten, viss utrustnings, -stall och hag kostnad (grejerna slits och ska skötas...),  bränslekostnader när vi åker iväg på kurser eller annat, hovslagare var 5:e vecka. Ja allt egentligen, förutom veterinärvård (årliga vacc ingår dock)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 08 okt-09 kl 23:27 »
....om man nu ska försöka generalisera lite (eller mycket) för att få en bild av ungefär vad det kostar.

Stallas hemma, ouppvärmt
betesmark finns

Först och främst måste du antagligen räkna på två hästar, den ska ju ha sällskap och har du ingen som hyr in så bör du ha en sällskapshäst.

Hur mycket det kostar per månad beror ju också på hur mycket du satsar, ska du gå kurser och tävla, har du behov av transport etc. Hur mycket hästen kostar gör ju också en skillnad i försäkringsvärdet om du ska ha en A1.

Jag har min åring inhyrd på lösdrift och jag räknar kallt med att han ska kosta 2.000 kr per månad. Min förra tävlingshäst räknade jag med skulle kosta 3.000.

När jag bodde längre söderut och hade dyrare stallhyra räknade jag kallt på 4.500 kr/månad.

Det vanligaste felet brukar vara att man räknar med för låga kostnader och inte har buffert nog till ev. vetrinärkostnader. Ta hellre i när du beräknar och glädjs åt "överskottet"!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 okt-09 kl 11:03 »

Stallas hemma, ouppvärmt
betesmark finns
500kr i månaden ungefär + nån hundring i försäkring .
på sommaren ca 150kr i mån  dvs salt + flugmedel osv .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 09 okt-09 kl 11:18 »
500kr i månaden ungefär + nån hundring i försäkring .
på sommaren ca 150kr i mån  dvs salt + flugmedel osv .

500/mån? Det räcker inte ens till hovslagaren?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Ptr

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 okt-09 kl 19:12 »
Iochförsäj så hadde jag en granne som köpte hö och halm till hela vinterbehovet för tre hästar för några hundralappar, och då till "nästan fullpris". Men de hästarna var inte stora. Det var bara en eller två strukna balvagnar som gick åt!

Mina två gör av med en rundbal hösilage i veckan så då ramlar det iväg mera!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 10 okt-09 kl 22:51 »
500/mån? Det räcker inte ens till hovslagaren?
?? Min hovis tar 150kr för verkning.
Hö Av superbra värden kostar i mitt fall 1,20kilot.
Behöver ingen kraft .
Halm till lösdriften kostar 275kr för 550kilo hos mej hemkört ända in i lösdriften .

Gödselhantering kostar väldigt olika men har man en eller två hästar så behöver man ju knappast tömma gödselstacken alls det hinner ju bli jord .

Sen om det skiter sej o saker går sönder o stängsel måste byggas /lagas ttex ja då blir det skitdyrt ,
¨Min aprilmånad kostade nog 20 000kr i bara underhåll o rep .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 okt-09 kl 10:00 »
Vad i hela frindens dar lever bönderna och hovslagarna av där du bor travellerhorses :o ;)

Jean80

« Svar #14 skrivet: 11 okt-09 kl 10:56 »
Vad i hela frindens dar lever bönderna och hovslagarna av där du bor travellerhorses :o ;)

Där jag bodde så levde inte bönderna på hästägarna. Så om en hästägare då och då köpte upp en mindre mängd hö, så var det ingen stor grej. Men då efterfrågan är stor och tillgången liten, efter tex en dålig hö-sommar- så steg priserna "enormt", i jämförelse för vad man kanske fått samma hö för hösten innan. Detta märktes mest om man köpte torrbalat hö tycker jag. 

Själv betalade jag också mellan 100-250 för hovslagare, ibland fick man "stammis-rabatt" eller så kände man hovslagaren väl.
Vår dyraste verkade och skodde för 350 tror jag. Ju fler hästar som verkade och skoddes samtidigt i stallet- så fick man lite billigare än om man bara tog dit honom för sin egen häst.  Men jag kommer fårn en trakt där det fanns många hovslagare, så de kanske var tvugna å få en att känna att "den där ska jag anställa igen och igen och igen, prisvärd och trevlig!!". Samtidigt som man kankse har råd å "bjussa lite" till trelviga hästägare, om man är en av  få hovslagare i bygden. Gäller å ha tur antar jag :) Bo i rätt by & känna rätt folk för att komma undan billigt med hästen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 11 okt-09 kl 11:34 »
Det är ju verkligen olika vart man bor o sånt .
Hos mej ligger hösilage mellan 1,20 - 3.50 kilot ts.
Hö kostar mellan 1,50 - 4 kr.
Havre o kornkross ca 2kr kilo.

Halm kostar upp till 75öre kilo beroende på kvalitet.

Allt detta är ju basen sen tillkommer hovis pris 150 verkning 500 skor .
Men vår tidigare hovis kostar 450 verkning 1000kr för skor .
Försäkring endast vet vård ca 120kr i mån sen kan det bli hur dyrt som helst uppåt beroende på bolag (agria dyrast)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 12 okt-09 kl 08:43 »
Oj oj, det var billigt!  :o

Jag har utbildad hovslagare, en av de billigare häromkring, hon tar 200 för verkning, 800 för skoning inkl skor, och jag skor var 5:e vecka...

bo_i_dala

« Svar #17 skrivet: 15 okt-09 kl 11:30 »
Hej!
Verkar som en del av svaren bygger på ren välgörehet-
Kom ihåg att även den som odlar sitt foder själv så är det väl inte "gratis"?!
En hovslagare som är seriös ger kvitto, har utbildning/ gesällprov- finns massor av självutnämda hovisar. Jämför gärna med England där hovslagare har en "legitimation".
Verkar ibland som att företeelsem moms inte existerar i debatten?!

Svaren är givetvis olika beroende på tusen olika orsaker men realistiskt är inte att ha 3 hästar för 1000kr/ månad, inte för mej i alla fall!
mvh

Snoken

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 okt-09 kl 14:40 »
Lägg hellre pengar på ordentligt stängsel till en ordentligt tilltagen hage med varierad terräng och tät skog, så kan dom flesta raser gå ute året om. Det mår dom bättre av än att stå inklämda i en dammig box i ett stall.

bo_i_dala

« Svar #19 skrivet: 19 okt-09 kl 14:51 »
Hej!
Inte tillåtet enligt svensk djurskyddslagstiftning.
mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tångräkan, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser