Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinne på handten.  (läst 1114 gånger)

nysse

Spinne på handten.
« skrivet: 07 okt-09 kl 09:41 »
Jag har provat spinne på handten, men det krånglar bara......tror jag har för mycket fart på. Har tittat på filmer och i böcker, men får inte rigtig til det.....

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
SV: Spinne på handten.
« Svar #1 skrivet: 07 okt-09 kl 11:19 »
Vad är det som krånglar? Jag förmodar att du  med handten menar slända. Beskriv ditt problem så kanske vi kan slå alla kloka huvuden ihop och få till en lösning.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 07 okt-09 kl 13:28 »
Håndten på norsk :) Vad du behöver nysse, är tid och träning. Går det för fort, snurra långsammare  ;) Ge inte upp, ju längre du håller på ju fler knep kommer du på själv.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 07 okt-09 kl 13:48 »
Nysse: Är det fårull eller Satinangoraull?
Kaninull är lite svårare, det kan vara bra att börja med fårull.
Annars håller jag med Gruff, det är bara att öva och öva.
Lycka till!
När man får till det är det så roligt!
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #4 skrivet: 08 okt-09 kl 15:58 »
Ett alternativ kan vara att låta sländan snurra på t ex ett bord. Det ger dig tid att dra ut ullen utan att sländan faller i golvet eller ger upphov till för mycket eller för lite snodd.
Instämmer med övriga - Öva, öva och öva.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

nysse

« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 09:33 »
Jag har börjat med fårull - på slända ja......
Garnet bli´r för tjockt + att dett är för mycket snodd.
Vet inte heller om jag har kardat nog, tycker ullen är väldig hård. Jag har Guteull - är det årsagen ?

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 11:21 »
Guteull är ju inte den mjukaste ullen att spinna på slända.
 Har du möjlighet att få tag på gotlandsull,  finull,  rya eller spelsau brukar dessa fungera bättre.
 Finull blir ett tunt garn om du hinner dra ut den tillräckligt. Grövre ull ger grövre (tjockare) garn.

Du kan också prova att dra ut ullen till ett "förgarn" att spinna ifrån. Gör du det tillräckligt tunt är det bara att ge tråden så mycket snodd du vill ha.
Det är bara att fortsätta öva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 4 användare (1 dolda)
boyishthoughold, Smålandstokarna, MaBr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser