Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mocka var får jag tag i det?  (läst 3325 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Mocka var får jag tag i det?
« skrivet: 06 okt-09 kl 22:35 »
Hejsan!
Söker efter mocka till två stora kuddar. Var kan man få tag i det?
Tranås har inte, jag har frågat och inte heller Donnia vad jag sett på deras hemsida, samt en skinnbutik som säljer jackor och väskor visste inte heller... Jag vill hellst se skinnen innan jag köper.
Någon här som vet? Vill göra två kuddar minst 50 x 65 ca...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Attes matte

• Jämtland
SV: Mocka var får jag tag i det?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-09 kl 23:43 »
Här finns det massor med skinn att välja mellan.
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10295&grp=276244

Men det är ju skitsvårt att handla skinn osedda... Kan dock rekommendera renmockan, den är superfin! Priserna är i kvadratfot, och en kvadratfot är 30x30 cm. Så ett kuddfodral skulle alltså vara i krokarna 4 kvadratfot.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Guld

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 okt-09 kl 22:17 »
Jag har varit in på sidan nu och kollat men missade en adress dit... Vet du var firman finns? Är de snabba i leveranserna? Vad tar de för porto och packning/kg eller storleken på paketet?
Tack för svaret!  :)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 01:22 »
Åh, det var ju bara adressen till webshopen...  :-[
Adressen till deras hemsida är: http://www.harryhedgren.se
Det är en firma som håller till i Malung, och jag har ingen aning om hur dom är att beställa av över nätet, jag har bara varit in där och handlat "live".  ;)

Annars kanske det går att beställa från Tärnsjö oxå, men jag tror inte att dom har nån webshop. Fast det bästa är ju att åka och klämma och känna på skinnen.  ;)

/Sara

Guld

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 21:18 »
Åkte till Tranås och klämde och kände och valde bland en del men till slut hade jag fyra får- fällar på öppet köp/påseende. Fick tips om en annan skinngrossist Tranås Skinnförsäljning som hade fina nappaskinn får nog ta dessa om de blir godkända till kuddarna...
Är det så att det blir mer utplockat längre fram och svårare att få tag i fina skinn? Det lät så hos Tranås Skinnberedning. Är det bara en gång (period) om året det kommer in nya skinn?
"mockan" skulle vara grå men fanns inte...tydligen liten efterfrågan och få nyanser och säljs bara i Sverige utomlands är det ingen eller mycket liten efterfrågan. Det var jag förvånad över.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 okt-09 kl 01:59 »
Näe... I Malung kom det i alla fall nya skinn lite då och då, så det låter lite konstigt att det bara skulle komma skinn en gång per år... När jag handlade skinn där fanns det förresten en typ av lammskinn där ytan slipats ner lite för att likna mocka en aning, men ändå var slitstark som "vanlig" narv är. Dom var skitläckra!  :D
Åh, jag vill åka och klämma på skinn igen... Saknar det...

/Sara

Guld

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 okt-09 kl 22:57 »
Jag var helt lycklig när jag åkte hem...lever lite än på känslan men när jag räknar på vad materialet kommer kosta kommer hon nog att baxna jag vill ju ha betalt för arbetet med...jag har inte möjlighet att köpa in stora mängder så jag i så fall skulle kunna få ner priset...på det handsydda sömmar... ... ...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-09 kl 23:21 »
Ja, visst är det härligt att klämma och känna på skinnen...  ;D
Men jo, det är dyrt... huga... Man får blunda och betala...  ;)

/Sara

Guld

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 okt-09 kl 16:32 »
Vad tar ni för timpris för arbete med hantverk ex i skinn?

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 21:20 »
Harry hedgrens är suveräna att handla med,snabb leverans bra service kan få fram lite av varje som man frågar efter.
Dom har en provlista** med små skinnbitar man kan fråga efter så man vet vad man köper.
Mja för att få bättre priser på skinn ska du upp i hela buntar tyvärr skitdyrt men skönt att jobba i.

Sara kan de va nån sorts nubuck som lammen va slipade till??

timpris?? där är det nog skillnad misstänker jag....om man är företagare eller inte.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 14 okt-09 kl 01:02 »

Sara kan de va nån sorts nubuck som lammen va slipade till??

Ja, typ... fast den var först färgad på ytan, sen präglad med ett mönster, och sen slipad litegrann så att den underliggande färgen i skinnet framträdde på de slipade ytorna, och sen var den färgade präglingen kvar. Sydde ett par kuddar av dom skinnen. Men dom köpte jag inte på Hedgrens, utan på en annan firma som jag har för mig låg på andra sidan älven... Kommer inte ihåg vad dom hette...  :-\

/Sara

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 14 okt-09 kl 09:44 »
Du handlade mönsterpräglade skinn dom e supergoa har några kvar som är fårpäls med ytan präglad
(ska bli en väst har jag tänkt*S*) fick va me å prova de när jag gjorde praktiken på garveriet.

Mm kommer inte ihåg finns ju inte så många kvar nu tyvärr av skinnföretagen men kan ha varit jofama
dom va/e bra att ha å göra me.
Å inte går de å gå in på garveriet å handla heller som de gick förut >:(

//Erika

Guld

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 okt-09 kl 23:24 »
Har ni bilder? Har inte sett sådana förr. Får det pris jag begärde, glad, hoppas jag klarar tiden jag tänkt mig att det går åt...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 16 okt-09 kl 00:51 »
Du handlade mönsterpräglade skinn dom e supergoa har några kvar som är fårpäls med ytan präglad
(ska bli en väst har jag tänkt*S*) fick va me å prova de när jag gjorde praktiken på garveriet.

Mm kommer inte ihåg finns ju inte så många kvar nu tyvärr av skinnföretagen men kan ha varit jofama
dom va/e bra att ha å göra me.
Å inte går de å gå in på garveriet å handla heller som de gick förut >:(

//Erika

Ja, mönsterpräglade, och sen lite slipade.
Det kan ha varit Jofama. Jag försökte googla lite, men jag hittade inget vettigt på deras hemsida... Vilka det nu var så hade dom ett jättelager med gamla skinn som vi fick köpa en massa av jättebilligt. En massa omaka skinn som dom inte blev av med. Vilket paradis!  ;D Köpte några klippta fårskinn där oxå som jag sydde en väst av. VARM blev den...  ;)

Va synd att man inte kan gå in på garveriet längre... Det var himla kul! Jag är sugen på att åka till Tärnsjö faktiskt... Och handla lite möbelskinn!  :D

/Sara

/Sara

Guld

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 okt-09 kl 20:18 »
Jag vill ha tag i baggpungar. De är lagom stora att garva, sådana får man inteheller tag i på slakterierna...för de är slaktavfall...

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 17 okt-09 kl 19:16 »
Kolla med lokala slaktare eller folk som har får  ;)
//Erika

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 4 användare (1 dolda)
beekeepern, ärt, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser