Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234840 gånger)

The Game

• Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #600 skrivet: 09 mar-11 kl 13:42 »
Jag är inte ledsen jag är flyförbannad..Men dte har lugnat ner sig nu lite granna sen gårdagen..
/majsan

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #601 skrivet: 09 mar-11 kl 14:52 »
Ledsen.............................

Förstår det  :-\
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #602 skrivet: 09 mar-11 kl 15:29 »
Ledsen.............................
Har det hänt något stort med hönsen?  :'(
Dv. höns, undulater & ragdoll

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #603 skrivet: 09 mar-11 kl 15:45 »
Har det hänt något stort med hönsen?  :'(

Nä. Bara med en individ, dock som betydde mycket för mig (dog idag).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #604 skrivet: 13 mar-11 kl 15:48 »
Torsten är sjuk. :'(

Började med att han haltade lite. Sen ville han inte sitta på pinnen utan ligga på på ströt på golvet och såg frusen ut. Idag ser han inte alls bra ut, upp burrad, frusen, gapar efter luft, känns vass i bröstbenet och haltandet har övergått i att det ser ut som Marek.  :'(
Benet hänger inte riktigt med längre precis som på Patrik den förra tuppen.
Skit, skit, skit!! Ska jag nu mista dessa tuppar oxå?

Einar ser helt frisk och fräsh ut som tur är men hur länge?  Två tuppar och en höna av de vi köpte av Masse dog. De tre hönsen som är kvar verkar ha starka gener o motståndskraft så om bara en tupp överlever så......... håll tummarna.

flax

• Halland
« Svar #605 skrivet: 13 mar-11 kl 16:16 »
Också ledsen idag.
Fick plocka ut fem av mina ungtuppar som nu letar egna flockar i hönshimlen.... :'(

Det allra värsta är att välja ut dom...men jag vet ju att det var nödvändigt...borde inte vara så bödig, men jag jobbar på det...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #606 skrivet: 14 mar-11 kl 12:40 »
Här fick också 4st unga herrar igår vinka hejdå och flyga vidare till hönshimlen.  :-\ Dock skönt samtidigt att äntligen få det gjort och nu kan vi börja göra i ordning en av GM grupperna i boxen som "ungkarlarna" gick och tog plats i innan.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

getalina

• Halland
« Svar #607 skrivet: 14 mar-11 kl 16:36 »
Torsten ligger i en låda här inne i värmen. Han slipper åtminstonde frysa. Lite honungsvatten har han fått men det ser illa ut. Han vill mest blunda och gömma sig under filten. Orkar inte stå upp. Vänder det inte så får jag nacka honom.  :'(

flax

• Halland
« Svar #608 skrivet: 14 mar-11 kl 21:42 »
Torsten ligger i en låda här inne i värmen. Han slipper åtminstonde frysa. Lite honungsvatten har han fått men det ser illa ut. Han vill mest blunda och gömma sig under filten. Orkar inte stå upp. Vänder det inte så får jag nacka honom.  :'(

Sorgligt... :'(
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

getalina

• Halland
« Svar #609 skrivet: 14 mar-11 kl 21:52 »
Senaste nytt om Torsten

Han har fått en gröt på majs,vetemjöl,havregryn,solrosolja,vatten. Jag började med att mata honom men efter en stund så åt han själv med stigande aptit. Å så fick han mer honungsvatten. Å han har piggnat till men han kan inte stå så det är nog hönsförlamning.  :-\

Han ska i alla fall inte lida det sista han gör så mätt och tillfreds sover han i buren i källaren.

Men det går inte att vända på förloppet va? Är som polio eller?  :'(     
Vill ju inte döda stackars Torsten men.... :-\

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #610 skrivet: 16 mar-11 kl 13:08 »
Så hemskt!
Det verkar ju som du gjort allt du kan för att få han bättre. Nej, hönsfarlaming går tyvärr inte att vända på  :'(
Vad bra hand du har om dina djur!  :-*
Dv. höns, undulater & ragdoll

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #611 skrivet: 16 mar-11 kl 20:44 »
Grannens förbannade hund har varit här igen. Vi har våra höns i en hönsgård men vi har inget tak så ibland flyger hönsen ut och åter på resten av vår tomt. Idag så bet hunden Nötta så illa att jag faktiskt tror att hon får tas bort imorgon. Biten över ryggen, under vingen och väldigt nära kloaken. Så pratar han om att ersätta oss med en tusenlapp eller så! Det handlar inte om pengar! Det handlar om att våra djur blir skadade. Förra sommaren så förlorade vi alla utom en höna i en hundattack. Alla vaktlar också.
Vi har lagt ner flera tusen kronor på att bygga en inhägnad som ska hålla hunden borta medans grannen inte ens har en extra grind innan för dörren för att hålla hundarna inne.

Jag vet att det inte är hundarnas fel utan ägarnas men snart så kommer jag att slå hunden när den kommer in på vår tomt. jag har konstant magont för att det kansek är så att när jag tittar ut genom fönstret och tittar på våra underbar höns (och kalkoner) så finns det en viss risk att någon av hundarna är där och jagar mina underbara fjäderfän.

Jag kan inte ens glädja mig åt dunbollaran som ligger i kläckaren för de kommer väl också bli bitna när de flyttar ut.  :'( :'( :'(
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #612 skrivet: 16 mar-11 kl 21:00 »
Ursch! Jag förstår dig till 100%!!
Vi förlora 42 små själar (både bebisar och äldre hönor) i torsdags och kvar blev 7 små stackare som kämpar på. 2 av dem e fortfarande illa däran. Jävla hundar! Vi hade under vintern lagt ut både tid och pengar på att bygga om Hela hönsgården men ändå tog den elelr dom sig in på den svagaste punkten. Den väggen e nu lyft ytterligare 45 cm och högst upp taggtråd tyvärr. Förut med det gamla stängslet så flög en och annan ut ibland och det man kanske kan göra är att ordna ngn form av nät-tak. Typ som dom har på skansen där ugglorna etc finns. Här hos mig blir det svårt då det kan storma rejält och jag e rädd för att taket skulle blåsa bort. Men nu med nya stänsglen etc så e jag inte rädd för att en hund ska hoppa in. Hallå, 2,7 meter höjd ska väl räcka!?!?

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #613 skrivet: 16 mar-11 kl 21:08 »
Jag läste om det Christinaki och grät många tårar. Det  gör så sjukt ont. Sen är det så himla svårt att nacka en höna man tycker om. Ska jag vara kall och elak så är jag trotts allt glad att det inte var Luvan. Luvan är den enda som överlevde förra sommarens stora massaker här hos oss. Luvan var förkyld och inne för att kurera sig när de andra blev ihjälbitna. :( Hon blev väldigt tam och tillgiven under de veckorna hon var helt själv och bara hade oss människor och de "dumma" katterna till flock. :)

getalina

• Halland
« Svar #614 skrivet: 16 mar-11 kl 22:31 »
Nu är Torsten i hönshimlen.  :'(

Inte roligt alls. Hoppas de andra klarar sig.

Aklejan

• -
« Svar #615 skrivet: 17 mar-11 kl 12:15 »
Grannens förbannade hund har varit här igen. Vi har våra höns i en hönsgård men vi har inget tak så ibland flyger hönsen ut och åter på resten av vår tomt. Idag så bet hunden Nötta så illa att jag faktiskt tror att hon får tas bort imorgon. Biten över ryggen, under vingen och väldigt nära kloaken. Så pratar han om att ersätta oss med en tusenlapp eller så! Det handlar inte om pengar! Det handlar om att våra djur blir skadade. Förra sommaren så förlorade vi alla utom en höna i en hundattack. Alla vaktlar också.
Vi har lagt ner flera tusen kronor på att bygga en inhägnad som ska hålla hunden borta medans grannen inte ens har en extra grind innan för dörren för att hålla hundarna inne.

Jag vet att det inte är hundarnas fel utan ägarnas men snart så kommer jag att slå hunden när den kommer in på vår tomt. jag har konstant magont för att det kansek är så att när jag tittar ut genom fönstret och tittar på våra underbar höns (och kalkoner) så finns det en viss risk att någon av hundarna är där och jagar mina underbara fjäderfän.

Jag kan inte ens glädja mig åt dunbollaran som ligger i kläckaren för de kommer väl också bli bitna när de flyttar ut.  :'( :'( :'(

Kanske kan du sätta upp el-staket runt din gård, eller en stor del av innergården
där hönsen går ?
Tror inte hundarna tar sig igenom ett el-staket...
Vi har sånt där fult orange el-staket från granngården till getterna..
Nu på våren innan dom ska ut på bete så är en stor del av innergården stängslad,
å de 4 hundarna passar sig jäkligt noga för staketet...dom springer runt...
El-staketet drivs av en solpanel som kostar 1000kr på Granngården...

Djinn

• Gäst
« Svar #616 skrivet: 17 mar-11 kl 12:43 »
Grannens förbannade hund har varit här igen.
... ... ...

Kan du inte be hundägaren att investera tusenlappen i en grind för sin hund, och förklara vänligt att hunden kommer att skjutas om du ertappar den på din tomt igen?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #617 skrivet: 17 mar-11 kl 13:23 »
Detlåter som min melodi :) >:D..... När folk inte fattar grejen, måste man bli extremt tydlig (:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #618 skrivet: 17 mar-11 kl 23:02 »
Det kommer bli elstängsel. Som grannen får betala. Vår tomt är ju inte jättestor men det som behöver ha elstängsel runt sig är närmare 300-350 meter. Är vi snälla så kan man sätta elstängsel runt den delen av tomten som inte huset står på och då blir det väl bara 250 meter. Ska räkna på hur mycket det kostar och så får Mannen gå över och prata med dem. Sen är det nog väldigt nära att jag får barn som aldrig kommer tycka om hundar. Nötta somnade igår kväll och vaknade inte i morse. :( Vilket jag mår skit över för då gjorde jag fel som intenackade henne igårkväll (något som jag också mår skit över).

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #619 skrivet: 18 mar-11 kl 18:43 »
Anna dog idag. Hon har varit pigg och glad hela tiden därute och idag så var hon död. :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser