Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234360 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #340 skrivet: 02 jul-10 kl 13:25 »
SKET!

Nu är det väll baibai för min sista guldsebrightkyckling.  :'( Den har klarat sig i hela 9 veckor!!! ... Och nu plötsligt kan den inte stå ordentligt. Grepparförmågan har försvunnit.

Har gett den massa extravitaminer och värme, ger den tid tills imorgon... Men tyvärr fruktar jag MAREK ... Igen... J*vla ras!!!  >:D >:D >:D >:D :'(

Nää vad tråkigt! Du har sån otur med sebbarna Sandra  :'( vår lilla citron har klarat sig bra hittills *peppar peppar*
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #341 skrivet: 02 jul-10 kl 13:56 »
Avlivade den redan igår kväll, inte en chans att den skulle kunnat repa sig. När jag kom till den senare så hade den lagt sig i den typiska "marekställningen". Benen var som gelé, bar inte ett dugg.  :'( Dock så ville stackaren äta och dricka.

Har en liten silverkyckling från mina egna djur här hemma. Den visar sig hittills MYCKET starkare än alla andra kycklingar av Sebright jag haft. Den ser ut att växa dubbelt så snabbt som de andra, fina små vingar har den fått redan. Fluffig och frisk. HOPPAS att den fortsätter vara det. Ser ju gott ut nu iaf. Men den är bara 1 vecka (och då har majoriteten av alla andra sebrights jag haft kolat vippen >_<).

Har en till som ska kläckas imorgon och samlat ett gäng ägg från hönan. Föräldradjuren verkar starka och pigga de med. =) De är väll runt 2 år gamla skulle jag tippa på. Kanske är bäst att avla på sådana djur inom denna ras. Då de själva har klarat sig och mår bra, då borde de ju kunna ge starka avkommor också än om man avlar på yngre djur (t.ex. min guldtupp som fick marek förut var ca 7 månader gammal bara, alla hans avkommor dog, och han själv bara någon vecka efter kycklingarna kläcktes blev lam och fick avlivas).

Restrerande ägg har jag fått skickat på posten vilket kanske också spelar en roll till att kycklingarna inte blir lika livsdugliga efter postfärden. Det är ju en känslig ras.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Träsktrollet

• -
« Svar #342 skrivet: 03 jul-10 kl 20:51 »
Nu ger jag upp med Sabelpoot.
Av en massa ägg har jag bara lyckats få fram en kyckling som visade sig bli en tupp (Ej färgren fick jag veta senare)...
Äggen kommer från olika ställen. Folk är väääldigt duktiga på att ta betalt för dåligt packade och / eller obefruktade ägg. Dessutom så kan de säga efteråt att de är som bäst att 1 av 10 kycklingar blir färgrena FAST när man först frågar så är de både rasrena och färgrena. Jo men kanske bara en eller två hönor har samma färg som tuppen av hela gruppen...
Nu lägger jag inte ner nå mer pengar eller tid på att få tag på denna fantastiskt fina ras...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #343 skrivet: 06 jul-10 kl 08:20 »
Nu kommer det igen... Jääädrra Sebrights... ::) Inte ett enda ägg av 9st var befruktade som jag la in i kläckaren! 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #344 skrivet: 07 jul-10 kl 21:16 »
Nu kommer det igen... Jääädrra Sebrights... ::) Inte ett enda ägg av 9st var befruktade som jag la in i kläckaren!

Men du har då ingen tur med dina Sebrights du...  :-\
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #345 skrivet: 07 jul-10 kl 21:27 »
Men du har då ingen tur med dina Sebrights du...  :-\

Vem har det?! D: Jag gav upp för länge sen jag  :(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #346 skrivet: 07 jul-10 kl 21:51 »
En person på forumet berättade om en uppfödare... Han hade tydligen 60% dödlighet på sina kycklingar.  :-X Och han vaccinerade dessutom! Ibland undrar man vadfasen man håller på med och envisas med rasen... ::) *host* Jag får iiinte ev. hem 4st till på måndag från samma person jag köpte silverparet ifrån. ::) ::) *host*

betsla

• Jämtland
« Svar #347 skrivet: 07 jul-10 kl 23:17 »
Det känns som att rasen vill självdö... ruvar hönorna nåt själva?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Halo!
« Svar #348 skrivet: 08 jul-10 kl 00:00 »
Nä. Ovanligt. Men händer väll som hos alla raser. Vet en till som gett upp med rasen. I USA är de tydligen väldigt populära. Fattar inte hur så många där klarar dem. Kanske mer avelsmaterial där (antagligen än våra sönderavlade pippinar, hög dödlighet och dålig fertilitet säger ju mkt om det).

betsla

• Jämtland
« Svar #349 skrivet: 08 jul-10 kl 00:01 »
Bara att åka dit och *host host* smuggla över lite ägg då...  o:)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #350 skrivet: 08 jul-10 kl 11:51 »
igår blev min ruvhöna ensam.. hennes enda kyckling är försvunnen :'(.... kråkorna är skäligen misstänkta....
Fjäderfän och kaniner

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #351 skrivet: 08 jul-10 kl 12:50 »
Citat från: betsla link=topic=76150.msg 799065#msg 799065 date=1278537433
Det känns som att rasen vill självdö... ruvar hönorna nåt själva?

Jadå, de "gamla" stammarna ruvar.  Problemet är ju att det importerats in vaccinerade djur och då har de fått fortsätta vaccinera för att de överhuvudet ska klara sig. Jättetråkigt.  Samma sak är det med Mille Fleur det är också  en "förstörd" ras numera.  Men har man tur och kan hitta av de gamla stammarna går det bra.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #352 skrivet: 08 jul-10 kl 13:46 »
Linslus. Du känner inte till någon som möjligtvis har djur ifrån dessa äldre stammar? Som du skriver så är det ju väldigt mkt vaccinerande. =/ Vet en uppfödare som inte ville vaccinera mot marek. Föräldradjuren var det. Hon lyckades få fram totalt 2 livsdugliga djur på hela vår och sommaren efter dessa. Resten hade dött som små eller fått marek.

Jag vill ju också så gärna försöka få fram eller hitta kanske ägg från någon där de garanterat vet att de inte har hållit på och vaccinerats så mkt mot sjukdomen. Rasen lär väll inte få någon chans att bygga upp ett naturligt försvar emot sjukdomen om man håller på och vaccinerar mot den generation efter generation?  ???

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
SV: Halo!
« Svar #353 skrivet: 13 jul-10 kl 12:02 »

Hellooo!

Enligt personen som vi köper MES:ar av (och som har bra kontakt med B som föder upp Sebright nere i skåne) så är det vanligt att man INTE låter andra hönor ruva fram kycklingarna utan man maskinkläcker och håller dom separerade från andra höns, så klarar dom sig bättre mot Marek. Vet inte hur bra det stämmer, men det kan vara värt att testa.
Det vore ju synd om denna fina ras självdog!

Nä. Ovanligt. Men händer väll som hos alla raser. Vet en till som gett upp med rasen. I USA är de tydligen väldigt populära. Fattar inte hur så många där klarar dem. Kanske mer avelsmaterial där (antagligen än våra sönderavlade pippinar, hög dödlighet och dålig fertilitet säger ju mkt om det).

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #354 skrivet: 13 jul-10 kl 13:27 »
Hellooo!

Enligt personen som vi köper MES:ar av (och som har bra kontakt med B som föder upp Sebright nere i skåne) så är det vanligt att man INTE låter andra hönor ruva fram kycklingarna utan man maskinkläcker och håller dom separerade från andra höns, så klarar dom sig bättre mot Marek. Vet inte hur bra det stämmer, men det kan vara värt att testa.
Det vore ju synd om denna fina ras självdog!

Fast jag har bara maskinkläckt mina sebrights och gick inte  :-\ Eller jag hade dom ju tillsammans med andra kycklingar! Testade dock en gång att ha mina sebrights i en egen låda och så tvättade jag alltid händerna efter att jag varit hos de andra hönsen innan jag pillade på sebrightsen. Men sen blev de ju stora och behövde en egen bur i hönshuset. Blir så svårt i längden och en MASSA arbete för att se till att dom inte får någon kontakt med de andra hönsen. Då behöver man ju nästan byta kläder och duscha varje gång man går från sebrightsen till sina andra höns. Nä, så svårt ska det inte vara att ha en ras tycker jag  :-\

gernsö

• Skåne
« Svar #355 skrivet: 13 jul-10 kl 14:30 »
Jag provade seebright förra året, men efter att ha fått enbart en levande kyckling i slutet så gav jag upp. ingen befruktning, dog i äggen, dog just kläckta eller ett par veckor gammla. så nu har jag två hönor kvar som jag låter gå  tills de inte kan  mera, den ena är den enda som kläcktes och överlevde här hos mig och den andra är en höna som är inköpt för tre år sedan.
Så jag gav upp, det kostade för mycket pengar och kännslor.... rasen är totalt sönderavlad.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #356 skrivet: 13 jul-10 kl 19:31 »
Fast jag har bara maskinkläckt mina sebrights och gick inte  :-\ Eller jag hade dom ju tillsammans med andra kycklingar! Testade dock en gång att ha mina sebrights i en egen låda och så tvättade jag alltid händerna efter att jag varit hos de andra hönsen innan jag pillade på sebrightsen. Men sen blev de ju stora och behövde en egen bur i hönshuset. Blir så svårt i längden och en MASSA arbete för att se till att dom inte får någon kontakt med de andra hönsen. Då behöver man ju nästan byta kläder och duscha varje gång man går från sebrightsen till sina andra höns. Nä, så svårt ska det inte vara att ha en ras tycker jag  :-\
Mina klarar sig jättebra.
Har fåt fram ca 15 kycklingar var av 5 överlevande men en dal av dessa kycklngarna har döt av andra orsaker.
Och har köpt in 5-10 st kycklingar från iår och en har döt.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #357 skrivet: 13 jul-10 kl 20:49 »
Som jag nog skrev tidigare så hade en uppfödare uppåt 60% dödlighet på sina kycklingar *och det var inte endast marek det handlade om* (var Dixi om jag inte minns fel som berättade om denna uppfödare). Om man räknar på Oskars kycklingar så har 66% dött, vilket stämmer då bra på vad den större uppfödarens siffror var.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #358 skrivet: 13 jul-10 kl 20:51 »
Majoriteten av mina kycklingar har dött inom 1 veckas ålder. De andra när de blev ca 2 veckor. Endast en har kommit så långt in i livet att den fått marek. =/

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #359 skrivet: 14 jul-10 kl 15:54 »
Stämmer bra det, det var jag.
Och dumt av mig att bara tänka på Mareks sjukdom, självklart är det ju nåt annat som gör att dom inte överlever till vuxen ålder...sorryy :-[

Som jag nog skrev tidigare så hade en uppfödare uppåt 60% dödlighet på sina kycklingar *och det var inte endast marek det handlade om* (var Dixi om jag inte minns fel som berättade om denna uppfödare). Om man räknar på Oskars kycklingar så har 66% dött, vilket stämmer då bra på vad den större uppfödarens siffror var.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser