Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234346 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #300 skrivet: 31 maj-10 kl 23:05 »
De försvinner från den stängda äggkartongen i hönshuset

Ni kan inte flytta äggen till något annat ställe att förvara de på?  ??? Eller sätt upp en fälla och fånga tjuven.  >:D Kamera i hönshuset?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #301 skrivet: 31 maj-10 kl 23:37 »
Ni kan inte flytta äggen till något annat ställe att förvara de på?  ??? Eller sätt upp en fälla och fånga tjuven.  >:D Kamera i hönshuset?

Håller på att ta emot tips i en annan tråd ang webkamera, den SKA upp!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Träsktrollet

• -
« Svar #302 skrivet: 31 maj-10 kl 23:50 »
Lägg dit några ägg som är "halv ruvade".. Då tror jag att det blir slut med tjuvandet  >:D  ::)

Fast en webbkamera är aldriiig fel  ::)  :-[
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #303 skrivet: 01 jun-10 kl 00:20 »
Får ara hoppas att inte tjuven sitter och läser det här nu då...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #304 skrivet: 01 jun-10 kl 07:45 »
Lilla klunsen Beda har lyckats trampa sönder ett ägg i redet så nu på morgonen när jag hittade det satt två ägg fast i hennes fjädrar - suck. Samtliga ägg är täckta av intorkad äggröra.
Det blir till att börja om igen alltså, hon har ju inte legat så många dar men ändå.  :(
Har bara lagt undan 4 ägg dessutom, så jag hoppas att det blir några fler i dag av de andra.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #305 skrivet: 01 jun-10 kl 09:30 »
men så tråkigt, men "tur" att hon inte hade legat längre!  Lycka till med dem som är kvar o hoppas vi ses (snart)....Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #306 skrivet: 01 jun-10 kl 13:46 »
men så tråkigt, men "tur" att hon inte hade legat längre!  Lycka till med dem som är kvar o hoppas vi ses (snart)....Therese
Tack, har dessutom upptäckt att jag inte kan räkna - hade bara lagt undan 3 ägg ::), suck va jag är virrig ibland.
Nå efter att ha letat reda på nåt annat att ha som rede och inrett det, hade jag fått tre ägg av dom som är "i produktion".  Så nu ligger hon på 6 nya - vet att det ska vara ojämt men om den fjärde också lägger ett ägg i dag så stoppar jag in det också ;)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #307 skrivet: 03 jun-10 kl 21:31 »
Det här gör mig väldigt lessen... Tagna från en äggproducent samma dag som bilderna togs. Jag trodde i min enfald inte att de skulle se riktigt sååå risiga ut =/

Särskilt som de tydligen skulle vara ur en frigående besättning.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

fauve

• Gäst
« Svar #308 skrivet: 05 jun-10 kl 14:46 »
Jag är inte ledsen, snarare sur och irriterad  >:D

Bokade för ca 1 månad sedan in 10 bruna lohman för leverans (OBS!) strax innan midsommar (OBS!).

I dag får jag ett samtal om att mina höns finns för leverans och måste hämtas senast på onsdag..

Nja, säger jag. Jag har ju beställt med leverans om närmare 3 veckor och just nu passar det inte så bra att hämta, då jag ju planerat efter hur vi bestämde vid leverans.

Döm om min förvåning när den som ringer genast anlägger en sur, något högljuddare och oförskämdare ton och påpekar att h*n minsann sagt runt ikring midsommar och inget annat.

Ja, svarar jag, men det är i alla fall 3 veckor tills det är midsommar och nu är ju inte runt kring midsommar. Får då ett extremt surt till svar att: Då avbokar jag din beställning, för jag har inga utrymmen för att ha hönsen kvar på och kan du inte hämta nu så avbokas ordern helt.

>:D Då får du avboka den då svarade jag, för jag kan inte hämta dem 3 veckor innan avtalad tid.

Då får uppringaren ett extra surhetsanfall och gapar på om att h*n minsann vet när h*n har sagt att hönsen skulle hämtas och det var runt midsommar och så var det med det och det var inget som ens skulle diskuteras vidare  >:(

Service & hålla sig till avtal, Vad är det??? Uppenbarligen inga begrepp som den personen känner till i alla fall  o:)

Kommer aldrig i livet att göra affär med människor som beter sig så illa och kommer absolut att avråda andra från att kontakta denn* om de är på jakt efter värpfärdiga höns!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #309 skrivet: 05 jun-10 kl 17:36 »
hör allt fler personer som har pratat med någon som beter sig så.. inte kul.....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

fauve

• Gäst
« Svar #310 skrivet: 05 jun-10 kl 17:55 »
Hade en på tråden igår som haft samma typ av samtal med personen, fast då gällde det en hel radda ändrade datum för hämtning av beställda höns och påståenden som att en grupp på 10 hönor var alldeles för liten  för att skaffa tupp till och det borde ju köparen veta + en del andra mysko saker.
Personen som ringde mig kände sig i alla fall besviken och illa behandlad och nu kan jag ju förstå varför..

Himla trist att bemöta sina kunder på det sättet tycker jag och det ger ju dessutom en otroligt negativ bild som sprider sig bland hönsköpare också.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #311 skrivet: 10 jun-10 kl 20:34 »
Det här gör mig väldigt lessen... Tagna från en äggproducent samma dag som bilderna togs. Jag trodde i min enfald inte att de skulle se riktigt sååå risiga ut =/

Särskilt som de tydligen skulle vara ur en frigående besättning.

Tyvärr så ser de oftast ut sådär... Och ibland ännu värre, här är en höna som min pojkvän tog från en frigående besättning förra sommaren.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #312 skrivet: 10 jun-10 kl 20:45 »
Och nu till det jag är förbannad över... .JÄDRA HÖNSHJÄRNA, PUCKADE J*VLA... AAAAH!!

Har flyttat en ruvhöna  som ska ha kycklingar i början av nästa vecka. Flyttade henne och äggen till den tilltänkta buren hon ska ha sina små i efter hon har legat i en djup hink i ett hörn. Flyttade över äggen till en hamstertransportbur jag lät en annan höna ligga i också på samma vis vilket funkade utmärkt. Hinken skulle inte funka att flytta dit då om hon skulle gå ut och rasta skulle hinken troligen välta när hon sätter sig på kanten av den (den står som nedgrävt med massa grejor runt på det andra stället så den inte ska kunna tippa), så transportburen är mkt bättre.

I alla fall flyttar jag höna och ägg och först stänger jag transportburen så hon inte ska kunna gå ut. Där får hon ligga från igår till idag då jag öppnade buren och hon låg kvar. Hon gick sedan upp en sväng och åt och drack och gick tillbaka till buren... YES... Tänkte jag då, hon vet vart hon ska tillbaka någonstans.

Åker bort på min lillebrors skolavslutning... Kommer hem och... VAFAN ÄR HÖNAN!?? Hittar henne sedan liggandes i den TOMMA hinken på det gamla stället, hon har lämnat alla sina 16 ägg med nästan färdigutvecklade bebisar i som alla var kalla nu, tagit sig ut ur buren och tillbaka till det gamla stället!!!!!!!  >:D
RASERIUTBROTT! Tog hönshjärnan som skrek argt på mig och la henne bestämt tillbaka på de kalla äggen samtidigt som en rad svordomar flög ur munnen på en  ::) >:D... Hon kluckade nöjt när hon såg alla äggen och la sig tillrätta och SMACK åkte transportburen igen så hon inte kan smita ut igen under tiden jag inte kommer kunna gå och ha tillsyn (dvs. inatt och sedan imorgon em. kommer hon ha stängt med då jag ska till min kusins studentfirande).

Lös 3 ägg och jag såg blodkärl i dem så de ser ut att ha klarat sig tack och lov! Men det rörde sig ingenting, men de stackars bäbisarna var väll så nedkylda därinne.  :'(

Ska lysa de senare igen när hon värmt upp äggen ordentligt, alla äggen då med. Hoppas att de klarat sig! Vet inte hur länge de legat utan mamman men kan som max varit i ca 4 timmar.

karsan

• Södermanland
« Svar #313 skrivet: 10 jun-10 kl 23:24 »
Hittade en kyckling död i hönshuset i dag efter att jag släppt ut hönsen genom luckan, och bara två kycklingar sprang ut med Laura. Alldeles nerblodad över huvud och hals, skinnet på huvudet genomhackat. Måste ha varit Henrietta som hackat ihjäl den, för det var knappast mamma Laura.

Vad jag har sett är att Henrietta hackar en del efter kycklingarna men förföljer dem inte när de springer iväg - de springer otroligt snabbt - de vet visst vad som gäller. Laura vill hon para sig med, varpå Laura springer iväg vilt skrikande och kommer ifrän kycklingarna.

7 ägg, minus 1 som jag sabbade när jag skulle hjälpa ruvLaura, 2 ägg som inte kläcktes.  4 kycklingar: minus 1 som var borta vid 2 veckors ålder, (troligen lyckats komma ut hur hönsgården men inte kunnat hitta in igen), minus 1 ihjälhackad en månad gammal.  En verkligt sorglig och hemsk syn. 

Nu har jag fixat gömställen åt kycklingarna i hönshuset och också i hönsgården. Hoppas de har vett att använda dem när Henrietta får för sig att visa vem som bestämmer.  Vad gör jag om Henrietta har ihjäl en kyckling till?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #314 skrivet: 11 jun-10 kl 11:58 »
Kan du sära på dem tills kycklingarna har vuxit på sig lite och inte är så ömtåliga?

Jag har en dvärghöna som ruvade fram en "stor-kyckling" och förut var hon väldigt elak mot de andra maskinkläckta som var i samma ålder. Men nu när de är ca 5 veckor så verkar hon ha lugnat ner sig. Hon har börjat värpa igen och lämnar kycklingen mer och mer. Dock sitter de tillsammans på kvällarna när jag kommer dit och ska stänga.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #315 skrivet: 11 jun-10 kl 16:29 »
Och nu till det jag är förbannad över... .JÄDRA HÖNSHJÄRNA, PUCKADE J*VLA... AAAAH!!

Har flyttat en ruvhöna  som ska ha kycklingar i början av nästa vecka. Flyttade henne och äggen till den tilltänkta buren hon ska ha sina små i efter hon har legat i en djup hink i ett hörn. Flyttade över äggen till en hamstertransportbur jag lät en annan höna ligga i också på samma vis vilket funkade utmärkt. Hinken skulle inte funka att flytta dit då om hon skulle gå ut och rasta skulle hinken troligen välta när hon sätter sig på kanten av den (den står som nedgrävt med massa grejor runt på det andra stället så den inte ska kunna tippa), så transportburen är mkt bättre.

I alla fall flyttar jag höna och ägg och först stänger jag transportburen så hon inte ska kunna gå ut. Där får hon ligga från igår till idag då jag öppnade buren och hon låg kvar. Hon gick sedan upp en sväng och åt och drack och gick tillbaka till buren... YES... Tänkte jag då, hon vet vart hon ska tillbaka någonstans.

Åker bort på min lillebrors skolavslutning... Kommer hem och... VAFAN ÄR HÖNAN!?? Hittar henne sedan liggandes i den TOMMA hinken på det gamla stället, hon har lämnat alla sina 16 ägg med nästan färdigutvecklade bebisar i som alla var kalla nu, tagit sig ut ur buren och tillbaka till det gamla stället!!!!!!!  >:D
RASERIUTBROTT! Tog hönshjärnan som skrek argt på mig och la henne bestämt tillbaka på de kalla äggen samtidigt som en rad svordomar flög ur munnen på en  ::) >:D... Hon kluckade nöjt när hon såg alla äggen och la sig tillrätta och SMACK åkte transportburen igen så hon inte kan smita ut igen under tiden jag inte kommer kunna gå och ha tillsyn (dvs. inatt och sedan imorgon em. kommer hon ha stängt med då jag ska till min kusins studentfirande).

Lös 3 ägg och jag såg blodkärl i dem så de ser ut att ha klarat sig tack och lov! Men det rörde sig ingenting, men de stackars bäbisarna var väll så nedkylda därinne.  :'(

Ska lysa de senare igen när hon värmt upp äggen ordentligt, alla äggen då med. Hoppas att de klarat sig! Vet inte hur länge de legat utan mamman men kan som max varit i ca 4 timmar.

Hade ju en höna som gjorde exakt så där, henne "Spärrade" vi in sista dagarna men hon blev helt knäpp. Som tur var var de två som ruvade samtidigt så jag fick flytta över hennes ägg till den andra som ruvade.

Nu har knäpphönan lagt sig igen så jag gör henne sur, ser till att hon ligger kvar men kommer inte att flytta henne förrän det börjat kläckas inne i redet, Kommer att sätta för galler sista dagarna i stället och sedan flytta henne när alla är kläckta. vågar inte riskera detta igen!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
S
« Svar #316 skrivet: 11 jun-10 kl 19:06 »
Hon ligger kvar nu iaf och alla äggen lever.

karsan

• Södermanland
« Svar #317 skrivet: 11 jun-10 kl 22:28 »
Betsla, angående att sära på Henrietta och kycklingfamiljen så är det svårt, hönshuset är så litet. Och det har ju gått bra hittills, men när kycklingarna var mindre höll de sig närmare Laura och hon gick faktiskt till attack mot Henrietta när hon kom för nära. Så det blir nya relationer hela tiden. Kycklingarna är precis en månad gamla nu, och kan flyga.

Jag ska försöka gå upp tidigt och släppa ut dem, före kl 6, men det blir förstås värre när man åker bort och ska ha hönsvakt...
Det var den minsta kycklingen som blev ihjälhackad, den verkade allmänt lite efter, så jag hoppas de kvarvarande här förstånd att fly när det behövs.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #318 skrivet: 13 jun-10 kl 09:29 »
En tår rinner ned för kinden nu och gör ont, ont, ont i bröstet. Lilla Randi ca 13 år gammal tid börjar nog rinna ut.  :'( Hon har börjat magra av på sistone fastän hon haft full kräva på kvällen och jag dessutom stödmatat henne ibland vilket hon gillat. Hon brukar alltid flyga upp på armen när man kommer in ivrig men idag så såg hon allmänt seg ut. Har tagit undan henne i lugn och ro med massa mat och vatten i hopp om att hon kanske piggar på sig om hon får komma ifrån den stora flocken... Men hon är ju som sagt 13 år och hon är inte sjuk på något annat sätt, varit pigg hela tiden... Så är väll åldern som börjar spela sin roll nu. Hennes moster blev 15 år, en annan 14. Båda två började med att de blev magrare, lite som gamla tanter även hos oss kan bli. Sedan bara plötsligt så la de sig och somnade in. Inte som de brukar ligga, utsträckta och döda. Utan lugnt ned som i "värpställning" fast de varit helt stendöda sedan när man tagit i dem för man först trott att de inte ens var döda! D:

Ursch... Jag vill inte, lilla Randi.  :'( Vid sådana här tillfällen önskar man ibland att höns kunde bli av en ålder som papegojor istället. ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #319 skrivet: 13 jun-10 kl 10:45 »
Min höna bajsade i hjäl alla äggen , 11 kycklingar som skulle kläckas inom nån dag bara .....alla döda !!!
Så jävla dum i huvet den hönan är !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser