Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234292 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #320 skrivet: 13 jun-10 kl 11:38 »
Det känns verkligen som om jag har väldigt med otur med mina kläckare just nu  :'(
På morgonen 06:30 vad det strömavbrott... Och det hade varit det minst 2 timmar  :-\
Allt i kläckaren var iskallt... Fast äggen har kanske klartat sig, för de har bara varit i käckaren ca 24 timmar... Men Åhhh vad jag blir less!!!
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Sano

• Bohuslän
« Svar #321 skrivet: 13 jun-10 kl 11:55 »
Hade sju små fina nykläckta kycklingar igår kväll. I morse hade två av dem ramlat ur boet och blivit ihjälhackade av någon annan höna (förmodligen en ranghög med egna kycklingar). Trots den höga kanten.  :'( Mina pyttlingar...

Har nu flyttat höna, kycklingar och kvarvarande ägg ner i en låda.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #322 skrivet: 17 jun-10 kl 11:10 »
Då har räven varit hos oss oxå för första gången sen vi skaffade hönsen...inatt! Såg den med egna ögon med en av våra hönor i munnen  :'(
Mycket är vårt eget fel eftersom unghönsen som går i sommarhönshuset inte är så tama och vägrar gå in för natten, så istället för att jaga dom varje kväll så har dom fått sova ute på sin stege (ja jag vet, we had it coming  :'(...) Hönsgården är ny och superförstärkt men räven hade gått igenom voljärnätet (!)
Han dödade 2 (inga synliga skador dock!) som han lämnade i hönsgården...jag hittade 3 chockade höns (varav en var biten men hade kommit lös) hoppas dom klarar sig nu, dom överlevde natten iallafall...

Fan fan fan!
Aldrig mera tro att det inte finns rävar där vi bor...och aldrig mer höns ute under natten hur hysteriska dom än är!  >:(
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #323 skrivet: 17 jun-10 kl 23:19 »
.... one down >:D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #324 skrivet: 20 jun-10 kl 11:29 »
Alla våra höns dog i natt. Någon var inoch bet ihjäl en del och slet de i bitar. Tre hönor fattas så det finns väl lite lite förhoppning om att de ska leva någonstans och snart komma tillbaka. Allt är mitt fel. Jag glömde stänga hönsgården igår när det började mörkna. Jag gick ut vid ett-tiden och såg en liten gul orpington kyckling liggande utanför ingången till hönsgården. Sen såg jag Majken ligga huvudlös och nästan helt uppäten och brevid låg Jette bara död. Ropade på Mannen som kom upp och letade upp en ficklampa till och kom ut. Hittade  vår tupp Pricken och så var det våra australiska orpingtons Fru Lego och Mate som hittades vid trappen till källaren. Sen hittade vi Jussi, Pytte och den andra lilla dunbollen. Lillemor och Prillan våra små goa dvärgkochin hittades och så gick vi några var runt, runt och lös överallt. Inga spår efter några fler höns så vi får väl leta lite mer i eftermiddag.
Jag vakande vid fem imorse och tog en sväng rutn huset för att kolla om jag hittade någon mer. Inte ett ljud har vi hört av det som hände, vi hade dörren öppen så det borde ha hörts.
Jo ett ltiet ljus finns det men samtidigt så... vi tog in Luvan igår för hon är så förkyld. hade varit bättre om hon också blivit dödad för hon blir bara sämre och verkar ha problem med andningen så jag får väl gå ut och göra slut på hennes plågor snart. Skulle det nu vara ILT eller något annat så slipper vi allafall avliva alla och jag är på väg ut nu för att sannera allt och flytta hönshuset till en ny plats och... jag kommer inte på något mer som ens kanske kan vara positivt. Barnen mår skit och tycker att världen är orättvis. :( :'( :'(
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #325 skrivet: 20 jun-10 kl 11:32 »
Åh fy så hemskt, lider med er!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #326 skrivet: 20 jun-10 kl 16:35 »
 :'(

Huvva så tråkigt....
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #327 skrivet: 20 jun-10 kl 16:40 »
Alla våra höns dog i natt. Någon var inoch bet ihjäl en del och slet de i bitar. Tre hönor fattas så det finns väl lite lite förhoppning om att de ska leva någonstans och snart komma tillbaka. Allt är mitt fel. Jag glömde stänga hönsgården igår när det började mörkna. Jag gick ut vid ett-tiden och såg en liten gul orpington kyckling liggande utanför ingången till hönsgården. Sen såg jag Majken ligga huvudlös och nästan helt uppäten och brevid låg Jette bara död. Ropade på Mannen som kom upp och letade upp en ficklampa till och kom ut. Hittade  vår tupp Pricken och så var det våra australiska orpingtons Fru Lego och Mate som hittades vid trappen till källaren. Sen hittade vi Jussi, Pytte och den andra lilla dunbollen. Lillemor och Prillan våra små goa dvärgkochin hittades och så gick vi några var runt, runt och lös överallt. Inga spår efter några fler höns så vi får väl leta lite mer i eftermiddag.
Jag vakande vid fem imorse och tog en sväng rutn huset för att kolla om jag hittade någon mer. Inte ett ljud har vi hört av det som hände, vi hade dörren öppen så det borde ha hörts.
Jo ett ltiet ljus finns det men samtidigt så... vi tog in Luvan igår för hon är så förkyld. hade varit bättre om hon också blivit dödad för hon blir bara sämre och verkar ha problem med andningen så jag får väl gå ut och göra slut på hennes plågor snart. Skulle det nu vara ILT eller något annat så slipper vi allafall avliva alla och jag är på väg ut nu för att sannera allt och flytta hönshuset till en ny plats och... jag kommer inte på något mer som ens kanske kan vara positivt. Barnen mår skit och tycker att världen är orättvis. :( :'( :'(
Stackare!! Om du har tillgång till en kläckare så kan jag skicka ett gäng dv.kockinägg om du bara betalar frakten.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #328 skrivet: 20 jun-10 kl 18:01 »
Tack så väldigt mycekt för erbjudandet. Tyvärr kan jag inte tacka ja just nu. Dels har jag ingen kläckare (även om jag kanske skulle kunna få låna lite plats i en). Sen så ska jag försöka kolla hur gäss klarar av såna rovdjur som hade en massaker i vårt hönshus. Hur gäss och höns går ihop och allt sånt så kanske vi skaffar en vaktgås eller två om det skulle visa sig fungera. Kan för lite ännu.
Sen funderar jag på om jag inte ska bestämma mig för en ras (eller kanske två) och börja om nästa sommar. Just nu så vill jag mest bara veta vilekt djur och hitta de tre som inte är hittade ännu.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #329 skrivet: 20 jun-10 kl 19:42 »
Hör av dig om du ångrar dig och vill ha ägg.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #330 skrivet: 21 jun-10 kl 12:10 »
 :'(

Är också ledsen för att vi har både äggtjuvar och kycklingmördare.
dessvärre vet jag inte vem som är boven i dramat men tror att det är skator och framförallt kråkor.

Hade sån otur att av 17 kycklingar hade det blivit två st vita vilket är ganska ovanligt för Hedemora, och den kycklingen som blev ett skrovmål för någon, var just en av de vita....
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #331 skrivet: 21 jun-10 kl 19:33 »
Det skjuts alldeles för lite nu för tiden ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #332 skrivet: 21 jun-10 kl 21:20 »
Jag håller fullkomligt med föregående talaare men försöker bättra på statistiken >:D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #333 skrivet: 22 jun-10 kl 21:40 »
Nu ger jag snart upp det här med fjäderfän!

3 dvärghöns försvunna (duvhök eller räv...)
2 lohmans till räven
1 myskanka till skogens frihet
4 ( ev 6) hedemora kycklingar till katten
1 dvärgcochin drunknad i ankornas badbalja

Ska det vara så här svårt att ha fåglar?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #334 skrivet: 30 jun-10 kl 09:32 »
Nu är det vår tur att vara lessna... vi hade 2 hönor utlånade till en tjej nere i byn och nu har räven varit och tagit de två plus alla hennes höns (som iofs "bara" var utjänade värpare).

Ååååå så lessen dotra blev ='(

Rävjävel........... >:D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Markim

• Gäst
« Svar #335 skrivet: 30 jun-10 kl 21:18 »
kvalsterhelvete.Och nu bajsade Annelie gult bajs.
Ska eländen aldrig ta slut.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #336 skrivet: 30 jun-10 kl 21:23 »
kvalsterhelvete.Och nu bajsade Annelie gult bajs.
Ska eländen aldrig ta slut.

Gult bajs är normalt. Kommer ifrån blindtarmen. Brukar vara senapsfärgat, löst och ha förmågan att sätta sig på ens kläder, händer och vetefasen allt när man är ute och grejar.  :-X Bläsh!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #337 skrivet: 01 jul-10 kl 16:32 »

Åh usch herregud! Jag känner med er... :'( :'( :'(
Jag har inte sovit gott sen räven var här och tog några av våra...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #338 skrivet: 01 jul-10 kl 18:17 »
SKET!

Nu är det väll baibai för min sista guldsebrightkyckling.  :'( Den har klarat sig i hela 9 veckor!!! ... Och nu plötsligt kan den inte stå ordentligt. Grepparförmågan har försvunnit.

Har gett den massa extravitaminer och värme, ger den tid tills imorgon... Men tyvärr fruktar jag MAREK ... Igen... J*vla ras!!!  >:D >:D >:D >:D :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #339 skrivet: 01 jul-10 kl 18:28 »
SKET!

Nu är det väll baibai för min sista guldsebrightkyckling.  :'( Den har klarat sig i hela 9 veckor!!! ... Och nu plötsligt kan den inte stå ordentligt. Grepparförmågan har försvunnit.

Har gett den massa extravitaminer och värme, ger den tid tills imorgon... Men tyvärr fruktar jag MAREK ... Igen... J*vla ras!!!  >:D >:D >:D >:D :'(

Tycker guldarna verkar extra känsliga :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser