Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234562 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #280 skrivet: 26 maj-10 kl 09:12 »
En av mina eller snarare Lauras fyra kycklingar är spårlöst borta, 2 veckor gammal. De börjar bli självsvåldiga nu, efter bara 2 v och jag är rätt säker på att den hittade i kryphål i hönsgården som den inte sen kunde hitta när den ville tillbaka.  Ja, och så har vi ju kråkor och katter i områden. Ingen var hemma. Idag när jag är hemma hade två andra hamnat utanför och kunde inte hitta in till mamma igen - hönshjärnor!  Har nu täppt till ännu mera alla möjliga kryphål, mest intill dörrarna till hönsgården, annars är nätet nedgrävt i marken.  De kommer inte genom nätet - det är ju det de försöker när de är vilse.

Så nu är det tre kycklingar. Hur har ni som är erfarna det med kycklingöverlevnad? Hur många av de kläckta blir vuxna?  Vid vilken ålder brukar de förolyckas/avlida?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #281 skrivet: 26 maj-10 kl 18:53 »
Ville bara uppdatera mitt kläckarstatus ....... men det är nog mer lämpligt att jag gör i den allmänna hönsglädjetråden :D ..... så Träsktrollet..... ge inte upp ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Träsktrollet

• -
« Svar #282 skrivet: 26 maj-10 kl 23:33 »
Ville bara uppdatera mitt kläckarstatus ....... men det är nog mer lämpligt att jag gör i den allmänna hönsglädjetråden :D ..... så Träsktrollet..... ge inte upp ;)

Tack, men jag kan inte låta bli att bli lite orolig... Imorgon och på fredag är det kläckning. Har faktiskt en ruvhöna som det piper under att trösta mig med :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #283 skrivet: 27 maj-10 kl 00:03 »
fick precis beskedet av frugan att en av mina svarta dv.kochin hönor tagit en promenad i gåshagen och blitt rejält misshandlad... hoppas hon lever imon... :'(
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #284 skrivet: 28 maj-10 kl 13:37 »
hönan lever... men istället har 2 kycklingar dött :o :'(  en isbar och min favorit isbar/faverolle blandning... livet är hårt ibland.. fattar det inte... blandisen såg ut som en spräcklig uggla med mörk kalufs och 5 tår... hade vart kul att se den växa upp o bli en grönvärpare... skit oxå...
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #285 skrivet: 28 maj-10 kl 13:49 »
Åsså var räv-h*****tet är och tog Isbartuppen oxå...... nu e det krig >:D ..... nån måtta får det vara >:(
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #286 skrivet: 28 maj-10 kl 15:09 »
Åsså var räv-h*****tet är och tog Isbartuppen oxå...... nu e det krig >:D ..... nån måtta får det vara >:(

Skaffa en rävfälla och skjut den! Nog för att jag gillar rovdjur i alla dess former, men de får ju gärna ge fan i våra tamdjur!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #287 skrivet: 28 maj-10 kl 15:20 »
jägare finnes ;)...
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #288 skrivet: 28 maj-10 kl 16:55 »
Tackar för erbjudandet..... men jag är jägare själv..... och på något sätt är jag lite mer jägare i sådana här situationer >:D

Träsktrollet

• -
« Svar #289 skrivet: 28 maj-10 kl 18:06 »
Tackar för erbjudandet..... men jag är jägare själv..... och på något sätt är jag lite mer jägare i sådana här situationer >:D

... Så blev det även för mig när grävlingen bet ihjäl hela min blandrasflock på en kväll  >:D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #290 skrivet: 29 maj-10 kl 19:02 »
Jag e så LESSEN... Adam två nya damer e borta , den ena hittade jag med inälvorna uppätna annars hel för övrigt
så gör väl inte räven.. äter halva kroppen och lämnar resten.... den andra damen hittar jag inte alls... min förhoppning igår var att hon hade lagt sig att ruva men så tror jag inte längre utan hon har nog blivit tagen hon med .. mitt på ljusa dan....med lös hund som springer omkring överallt... och själv är jag runt omkring hela tiden...
FAAAAAAANNNnn
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

trallallaa

• Gäst
« Svar #291 skrivet: 29 maj-10 kl 19:15 »
Citera
Jag e så LESSEN... Adam två nya damer e borta , den ena hittade jag med inälvorna uppätna annars hel för övrigt
Nääää, men VAD är det för konstigt djur som bara äter inälvorna?
Rävhona med små ungar?
Fyyy vad ledsamt  :'(

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #292 skrivet: 29 maj-10 kl 19:21 »
Dålig kläck igen.
60 ägg 11 kycklingar.
Hoppas på fler.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #293 skrivet: 29 maj-10 kl 19:29 »
Det är höken som äter på det sättet..... är du säker på att den andra hönan inte ligger och trycker under någon gran?..... de kan ligga och gömma sig lääääänge efter ett hökbesök

.... Det var ju en riktig skitkläckning Oskar :o ::) :-*

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #294 skrivet: 29 maj-10 kl 19:33 »
så gör väl inte räven.. äter halva kroppen och lämnar resten.... den andra damen hittar jag inte alls... min förhoppning igår var att hon hade lagt sig att ruva men så tror jag inte längre utan hon har nog blivit tagen hon med .. mitt på ljusa dan....med lös hund som springer omkring överallt... och själv är jag runt omkring hela tiden...
FAAAAAAANNNnn

Hej

Det låter som det varit en iller eller liknande de gör så.
Jag hade en som tog sig in i hönshuset där låg kroppar
utan inälver.
Sätt fram en illerfälla ska du se...

Nettan

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #295 skrivet: 29 maj-10 kl 19:38 »
Jag kan minnas fel nu, men var det inte två kalkonhönor det handlade om? (eller så var det en annan kalkon som hette Adam som jag läste om...) och i så fall rår väl inte en hök på en kalkon? Eller gör han det? Jag har inte tittat så noga på kalkoner men är de inte jättestora?

Sorgligt i vilket fall som. Jag vet hur hemskt det är när man blir av med hönor till hök, har hänt mig två gånger  :'(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #296 skrivet: 29 maj-10 kl 20:06 »
adam hade två nya fruar kalkon helt rätt ...men går hök på så stora fåglar ... man blir så lessen när det händer ...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #297 skrivet: 31 maj-10 kl 22:05 »
Nån stjäl våra ägg...... 12 i taget...... Suck....
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #298 skrivet: 31 maj-10 kl 22:46 »
Låter som någon som har med sig en äggkartong att lägga äggen i....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #299 skrivet: 31 maj-10 kl 22:57 »
De försvinner från den stängda äggkartongen i hönshuset
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser