Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235633 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1420 skrivet: 27 jul-13 kl 20:43 »
Ett ägg av 8 hade en spricka men kycklingen levde i förrgår kväll när jag lyste äggen. Det såg dock ut som att den kycklingen var närmre kläck än de andra. Igår när jag kom hem var just det ägget spårlöst försvunnet. Tänker att kycklingen dött och hönan kastat ut ägget ur redet och kanske har flocken "städat bort" det. Kan inte komma på nått annat. Ikväll piper det i de andra äggen iaf så hoppas jag får kycklingar i morgon.
« Senast ändrad: 27 jul-13 kl 20:53 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #1421 skrivet: 28 jul-13 kl 00:18 »
"Städar" flocken bort skalet också i så fall?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1422 skrivet: 28 jul-13 kl 08:21 »
"Städar" flocken bort skalet också i så fall?
Ja oftast. Skal innehåller kalk och är nyttigt i hönans värld :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #1423 skrivet: 28 jul-13 kl 16:50 »
Hoppas det gått bra med kläcket Helena R. Min senaste ruvtant kastade ut sin första så den frös ihjäl. Men de 3 sista klarade hon. Så jag hoppas det gått bra  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1424 skrivet: 30 jul-13 kl 12:44 »
Jo det gick bra! Alla de 7st kvarvarande äggen kläcktes i förrgår och igår. 6st svarta kycklingar och en "viltrandig gulaktig". Ni kan tro att jag kliade mig i huvudet, det borde bara blivit svarta kycklingar. ::) Men jag tror jag har en idé om hur detta gått till... De 8 äggen jag la under hönan var alla mycket större än vad mina hönor värper, så jag tänkte att jag inte behöver märka äggen. Men det kan ju vara så att nån av mina hönor värpt ett ovanligt stort ägg en gång, så jag tagit bort fel, vilket måste skett alldeles i början då. Blir spännande att se vad det blir av dessa nu. :) Om jag har rätt så är den gula kycklingen en korsning mellan "gul faverolle" och blå brahma. Tänkte på att kycklingen såg lite mer hög ut på sina små ben än sina syskon.  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Humla

• Närke
« Svar #1425 skrivet: 01 aug-13 kl 14:21 »
Rävajäveln tog min höna... Fräck som tusan, nästan bakom ryggen på mannen min var han framme och tog den....

asta

« Svar #1426 skrivet: 03 aug-13 kl 16:56 »
Höken var precis på besök och tog bägge blommekycklingarna som var hönor. Tuppkycklingen lät han bli. Jag som köpte blommeägg bara för att jag ville ha en ny blommehöna. Höken tog den vi hade förra året.  :( :'(  Men det vart alltså inga blommehönor i år heller och mina små kycklingar som var så fina.  :'(
Nu får hönsen inte vara ute i trädgården mer. Det borde vara höken som är inständ i bur istället för hönorna  >:( Den kan väl jaga sork eller nåt istället.

Grönöga

• Dalsland
« Svar #1427 skrivet: 20 aug-13 kl 01:06 »
Vårt andra kläck någonsin i maskin går ganska uselt. Vid första maskinkläcket gick det över förväntan, alla 6 ägg som det var kyckling i kläcktes och ut kom 6 pigga levande kycklingar. Den här gången, med tre dagar kvar till dag 21 upptäckte vi att sladden åkt ur, maskinen var alldeles kall, förmodligen har den varit utdragen ett par timmar. Inga kycklingar kom på dag 21 dock på dag 22 kom 4 st ut och det var hålslag i två till. Nu ikväll, ett dygn senare hade det inte hänt något mer med hålslagsäggen så jag pillade upp. Där inne ligger två perfekta döda kycklingar men de låg liksom med ryggen mot själva hålen. Nu ligger det fyra ägg kvar i kläckaren men inte en tillstymmelse till ljud, hålslag eller rörelse.. Får väl vänta till våren med att försöka kläcka igen, nu känns det försent om de ska hinna växa till sig innan vintern. Får hoppas det är tre hönor pch en tupp som kom ut..
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #1428 skrivet: 04 okt-13 kl 08:59 »
Min nya vetefärgade Hedemora är död. Mådde hur bra som helst och var ute med de andra hönsen, sedan gick hon och lade sig i redet och stendog. Enl säljaren var hon max 3 år. Hon var i fint skick så jag vet inte vad som hände.  ??? Övriga hönor är pigga, inklusive unghönan från samma ställe som den som dog.

Det känns extra tråkigt eftersom jag ville få in fler färger i gruppen och var så glad över att jag fått tag på en vetehöna...
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Nina W

• Värmland
« Svar #1429 skrivet: 04 okt-13 kl 22:27 »
Førra natten grævde sig ræven in till Lollas høns. :'( Nu ær det bara två kvar -varav en skadad som kanske inte klarar sig, och tre av mina åtta kycklingar. Deras stora trygga adoptivmor ær død. Jag hade læmnat dom till henne på uppfødning før att hønan som ruvade fram dom hos mig ær vældigt skygg och før att Lolla har ett par søner dom grejar rætt mycket med kycklingarna så att dom blir tama. 

Nina W

• Värmland
« Svar #1430 skrivet: 28 okt-13 kl 12:02 »
Ännu en klagosång. Jag har förminskat hönshagen rejält, stängt elen och släppt ut mina nyköpta hedemorahöns tillsammans med dom andra. Katten var fortfarande innekatt då det var el på nätet pga hon var ny hos mig. Nu har hon lyckats krypa under två gånger och jagat hönsen - bara för skoj skull. Hon har inte ens vågat röra dom yngsta som är ca tre månader. Förut har hon gjort rusher mot stängslet  bara för att hon tycker det är kul att skrämma dom. Då hon tagit sig in så trodde jag att stora tuppen Halvar skulle göra prosessen kort och jaga ut henne men tyvärr, han är feg. Hans två söner är födda i början av juni så dom borde väl kunna hjälpa till men nej, lika fega dom. Jag saknar gamle röde Mats. Han var mindre men tuff! Han försvarade dom till och med mot en halvstor hund en gång.
Och mot människor om dom inte uppförde sig. Men ska jag verkligen byta dom här bara för det? Jag är urless på att jaga Hedemorahöns Sverige runt. De jag har härstammar från inte mindre än fem olika besättningar. Jag köpte Halvar och tre höns ifjol från samma gård höst. Ingen av dom har varit förkyld och två av tre höns har ruvat. Förr har jag förlorat flera stycken i förkylningar (innan jag visste att nässpray hjälper) och ingen ruvade. Att fem Hedemorahöns inte ruvar är inget anmärkningsvärt pga genomsnittet för rasen är 30 %. Men trist då man råkar få fem av dessa 70% som inte gör det!

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #1431 skrivet: 29 okt-13 kl 21:52 »
För första gången har en hök dödat en höna för oss. Bea, vår älskade, personliga silverhöna. :'(
Tre år utan rovdjursattack, visste ju att det skulle kunna hända men varför är det den bästa hönan som går åt...  :(
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #1432 skrivet: 17 nov-13 kl 10:50 »
En rovfågel (hök, säger mamma och pappa, men jag vet inte tillräckligt mycket om rovfåglar för att bekräfta eller dementera) tog vår sista fullvuxna Orpingtonhöna. Det var vår första och enda hökattack på vår hönsflock som vi nu har haft i drygt ett år.

De vi köpte Orpingtonarna av sa att de aldrig haft problem med att rovfåglar tar dem, för att de är så stora. Och jag har även läst det argumentet på andra ställen. Men det hjälpte inte vår höna. Ej heller att hon var blå, och därmed hyfsat kamouflagefärgad.

Må du för alltid i de eviga blomsterrabatterna sandbada.

(2011-2013)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1433 skrivet: 04 jan-14 kl 12:58 »
Min favorit av de lite yngre sussextupparna avlivade vi i morse för han har haltat efter ett slagsmål och inte blivit bra. Tråkigt när han var den snyggaste och tänkt att ta över när gamle "Putte" lämnar in. Dessutom var han så tam och förtroendefull och kom själv fram till mig ute på gräsmattan så det var bara att luta sig ner och ta upp honom. Känner mig lite som en förrädare   :'( men nu slipper han i alla fall ha ont i benet.  Iofs har vi inte ont om sussextuppar där är fyra granna sussextuppar till som till sommaren blir två år.

( Vi har sparat dom för när vi sist gjorde av med alla tuppar vi inte behövde så började genast folk ringa och fråga om vi inte hade granna tuppar...).

Samtidigt så slaktade vi en av ankdrakarna pga av att vi har lite många såna också och den här var inte tam ( pga av att hans mor är den skyggaste av våra myskankor) och så hade han gjort sig illa i ögat lite tidigare i höstas och det hade heller inte blivit bra så han såg inte på det. Så det känndes inte lika illa. 

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Nina W

• Värmland
« Svar #1434 skrivet: 08 jan-14 kl 21:11 »
Ikväll fick jag hjälp att slakta en av de två tuppbröderna som kläcktes för drygt ett halvår sedan. Tyvärr  blev det den vackraste som fick sätta livet till. Jag gav bort deras far till min äldsta bror, det var vid luciatid. Fram till dess höll dom ihop, än om den ljusare kunde jaga bort sin mörkare bror från någon läckerbit ibland. På så vis visste jag att han var starkast. Jag hade på gång att sälja honom men genbanksansvarlig har inte behandlat min ansökan än, hon jobbar ideellt då hon har tid och lust. Utan färdigt intyg så ville hon inte köpa honom. Tyckte synd om den här tuppen för han vågade knappt hoppa ned från pinnarna för att käka, började se mager ut. Den starkare är dessutom något tamare, tänkte jag. Dessutom tänkte jag att det är väl naturens lag att den stakaste får leva och föröka sig.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #1435 skrivet: 23 jan-14 kl 09:01 »
Min Fluffis dog häromdagen  stor sorg. Lutar åt att jag säljer fåglarna jag har. Orkar inte.

duvhöken flög in i ena hönshuset häromdagen. Ingen dog men en blev skadad

räven tog sig in i stallet och klippte en anka några timmar efter höken.
den tog jag på bar gärning och kunde stänga in den och sen skjuta den.
stackarn var i princip hal död pga av skabb och han orkade inte ens äta ankan.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Smajsan

• -
« Svar #1436 skrivet: 28 jan-14 kl 21:11 »
Min Fluffis dog häromdagen  stor sorg. Lutar åt att jag säljer fåglarna jag har. Orkar inte.

duvhöken flög in i ena hönshuset häromdagen. Ingen dog men en blev skadad

räven tog sig in i stallet och klippte en anka några timmar efter höken.
den tog jag på bar gärning och kunde stänga in den och sen skjuta den.
stackarn var i princip hal död pga av skabb och han orkade inte ens äta ankan.

Usch vad jobbigt när det händer så mycket tråkiga saker på en gång. Kramar
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #1437 skrivet: 08 feb-14 kl 15:48 »
Min fina bebistupp blev ihjälbiten av min hund imorse. Tuppen hade råkat förirra sig in i trädgården.
Jag sörjer Skrället mycket. En fin liten blå Isbar.
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #1438 skrivet: 09 feb-14 kl 09:21 »
Igår hittade jag min vita dvärg kochin höna död  :'( :'( :'( :'(
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Smajsan

• -
« Svar #1439 skrivet: 16 feb-14 kl 16:02 »
Usch vad ledsamt  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser