Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234509 gånger)

Anne fra Norge

• Blekinge
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1080 skrivet: 08 mar-12 kl 15:22 »
Idag när jag kom hem, möttes jag av detta ...
Vem kan ha varit framme? De fyra andra hönsen satt och tryckte under en buske.
Kanske avbröt jag ...
På andra bilden ses spår ... De kan mycket väl vara från en av katterna ... Har aldrig funderat hur kattspår ser ut ::)

Jeg har mistet to høner og en and til rovfugl i desember/januar. Jeg var ikke sikkert på hva som hadde skjedd, men spurte og leste om emnet. Ett eller annet sted sto det at hvis fjærene var hele så var det rovfugl. Hvis fjærene er mer slitt over så er det noe annet. Mine fugler så omtrent ut som din, men rovfuglen hadde ikke rukket å spise noe særlig. Den første gangen fant jeg spor av fjær oppe i et tre også, fuglen hadde tydelig prøvd å få med seg australorpsen opp i treet, men det måtte den gi opp. Den siste gangen så jeg rovfuglen fly avgårde når jeg kom stormende ut. Så jeg vil tippe at det var en rovfugl du har hatt besøk av og eventuelt en katt som har vært og kikket litt. Vet ikke om sporene var naturlig str eller ikke så det er vanskelig å si. Du har kanskje hatt mer problemer etter dette? Jeg måtte stenge mine inne i ukesvis før fuglen ble borte.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1081 skrivet: 08 mar-12 kl 20:54 »
Nu är den förbaskade fågeln tillbaka igen. Rovfågel med klyven stjärt. Han gömmer sig i granen och försöker ta mina hönor. Säkert ungtuppen som för väsen som lockar dit den.  >:(

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #1082 skrivet: 08 mar-12 kl 21:05 »
Rovfågeln med kluven stjärt är väl en glada ...

getalina

• Halland
« Svar #1083 skrivet: 08 mar-12 kl 21:11 »
Rovfågeln med kluven stjärt är väl en glada ...

Jo jag tror det. Jo nu googlade jag och fick fram det här.
http://www.vattenriket.kristianstad.se/birds/glada.php

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1084 skrivet: 08 mar-12 kl 21:54 »
Ja vad gör man med rovfågel jävlarna???   Dom åt såååå många av mina höns i hötas! Arrrghhh!
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Izze

• Vill lära mig mycket och lite därtill.
    • Västergötland
    • ulfdjuret
« Svar #1085 skrivet: 08 mar-12 kl 22:14 »
Samma här!

Först tog han en av mina favoriter och nu den andra absoluta favoriten... Första får jag väl skylla mig själv eftersom jag inte hade gjort klart utehägnande helt och hållet. Bara provisoriskt! Men det hade jag lärt mig en dyrköpt läxa av och gjort iordning och ändå hittar den ett kryphål... Tar min käraste höna :''(((((( Äter inte ens upp henne!!! Så nu är han i inhägnaden, han borde ju hitta ut!!!!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1086 skrivet: 08 mar-12 kl 22:22 »
Jo jag tror det. Jo nu googlade jag och fick fram det här.
http://www.vattenriket.kristianstad.se/birds/glada.php

Om det är en glada så borde den väl inte ta hönsen? Jag har massor av glador här och de bryr sig inte om dem  ???
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

getalina

• Halland
« Svar #1087 skrivet: 08 mar-12 kl 23:35 »
Om det är en glada så borde den väl inte ta hönsen? Jag har massor av glador här och de bryr sig inte om dem  ???

Den har dykt ner och satt sig på vår ena höna och gubben o tuppen fick gallopera till räddning.
Sen har den cirklat och smygit å gubben har sprungit runt o gastat.

Xoot

• Gäst
« Svar #1088 skrivet: 08 mar-12 kl 23:44 »
Angående rovfåglar så är det tyvärr bara ett skott som gäller tyvärr. Ja, enligt mig alltså.
Annars blir man aldrig av med jäklarna. Men sen får man inte skjuta alla fåglar enligt lag.

Nu har här kommit till tre hökar som seglar över tomten dagligen. Trist att bara använda hägnet när en tomt finns.

Nina W

• Värmland
« Svar #1089 skrivet: 09 mar-12 kl 01:18 »
Jag har sett en rovfågelfælla en gång. En bur med pinn-tak, ungefær 20 cm mellan pinnarna. En rovfågel kan ta sig in, men sedan klarar den inte att lyfta och flyga sin kos. Men man måste ha levande byte. Man får offra någon stackare som man inte ær alltfør rædd om, eller kanske køpa några uttjænta værphøns från ett hønseri bara før att ha något att locka rovfåglar med. Rovfåglar ær stationæra och har inte så bra orienteringssinne. Så då man væl fångat en så kan man ta med sig den i en låda i bilen, køra tio mil och slæppa ut den. Risken før att den hittar tillbaks ær liten.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1090 skrivet: 09 mar-12 kl 09:49 »
Den har dykt ner och satt sig på vår ena höna och gubben o tuppen fick gallopera till räddning.
Sen har den cirklat och smygit å gubben har sprungit runt o gastat.

Märkligt att de beter sig så olika - skånska glador - kanske inte gillar höns  :P Eller så finns det mer mat här runtom på fälten. Har massor som seglar omkring och spanar. Sen är min trädgård hyfsat kuperad men det finns ju ändå öppna ytor...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Torry

« Svar #1091 skrivet: 09 mar-12 kl 10:01 »
Jag har sett en rovfågelfælla en gång. En bur med pinn-tak, ungefær 20 cm mellan pinnarna. En rovfågel kan ta sig in, men sedan klarar den inte att lyfta och flyga sin kos. Men man måste ha levande byte. Man får offra någon stackare som man inte ær alltfør rædd om, eller kanske køpa några uttjænta værphøns från ett hønseri bara før att ha något att locka rovfåglar med. Rovfåglar ær stationæra och har inte så bra orienteringssinne. Så då man væl fångat en så kan man ta med sig den i en låda i bilen, køra tio mil och slæppa ut den. Risken før att den hittar tillbaks ær liten.
Menar du allvar? Var det värsta jag har hört, ta stackars utvärpta hönor och ge dem ett chockartat och fasansfullt slut. Kan aldrig tänka mig att detta skulle vara lagligt. Djur skall skyddas mot onödigt lidande står det i djurskyddslagen. Duvor används ibland som levande byte men avskärmade så att rovfågeln inte kan ta dem. Men så verkar det ju inte som du hade tänkt dig " Man får offra någon stackare som man inte är alltför rädd om"
Gör en ordentlig hönsgård istället.
//Torry

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1092 skrivet: 09 mar-12 kl 10:02 »
Citera
Så då man væl fångat en så kan man ta med sig den i en låda i bilen, køra tio mil och slæppa ut den.
Varför ta risken att flytta över den i en låda? För visst är den LITE rymmningsbenägen?

Citera
Så nu är han i inhägnaden, han borde ju hitta ut
Kan du inte köra ihjäl den med bilen då?

Citera
Men sen får man inte skjuta alla fåglar enligt lag
Nej men man får köra ihjäl dom!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

David97

• Gäst
« Svar #1093 skrivet: 09 mar-12 kl 10:35 »
Kan du inte köra ihjäl den med bilen då?

Hur ska h*n kunna köra ihjäl den? Ta silvertejp o fästa den i marken? Är väl inte så snällt heller, jag tycker man ska ha ett rejält grepp runt ben och vingar, o dänga till den i en huggkubbe o sedan hugga av huvud, eller ett skott..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #1094 skrivet: 09 mar-12 kl 13:00 »
Kan du inte köra ihjäl den med bilen då? Nej men man får köra ihjäl dom!

Vilken fruktansvärd kommentar...  du skämtar med oss hoppas jag.  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MittUtopia

• Skåne
« Svar #1095 skrivet: 09 mar-12 kl 13:26 »
2:a försöket och andra misslyckade kläckningen....
25 ägg åt helsike igen!
Lös igår, dygn 16- ALLA döda!
Jag är så less på detta nu!
Idag ska jag köpa extra termometer och extra hygrometer och än en gång försöka på en kläckning- och det sägs att King Suro ska vara bra...???!!!
Irriterad och ledsen!

Till råga på allt hittade jag nya tuppen ihjälhackad i går kväll- en nästan könsmogen VETEFÄRGAD Svensk Dvärgtupp!
Jag som väntade mig dunbollar nästa vecka... (lipar)...

Jag vill ha dunbollar.... :'(
-Ditt liv är summan av alla dina val-

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1096 skrivet: 09 mar-12 kl 13:32 »
Vilken fruktansvärd kommentar...  du skämtar med oss hoppas jag.  :-X

Skämar å skämtar, det är ju olagligt att skjuta dom. (:) Fiskalen, du vet! Man får inte ens stänga in dom i hönsgården. Ännu mindre dänga huvvet å hugga nacken.

Enda gången jag dödat en hök var när den susade emot bilen. Körde in till markägaren, han blev så glad så han nästan började kramas.  :P
« Senast ändrad: 09 mar-12 kl 13:35 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

David97

• Gäst
« Svar #1097 skrivet: 09 mar-12 kl 13:33 »
2:a försöket och andra misslyckade kläckningen....
25 ägg åt helsike igen!
Lös igår, dygn 16- ALLA döda!
Jag är så less på detta nu!
Idag ska jag köpa extra termometer och extra hygrometer och än en gång försöka på en kläckning- och det sägs att King Suro ska vara bra...???!!!
Irriterad och ledsen!

Till råga på allt hittade jag nya tuppen ihjälhackad i går kväll- en nästan könsmogen VETEFÄRGAD Svensk Dvärgtupp!
Jag som väntade mig dunbollar nästa vecka... (lipar)...

Jag vill ha dunbollar.... :'(

Tråkigt! Jag startade min också nyss, men alla äggen var obefruktade, ska starta den imorgon igen :)

MittUtopia

• Skåne
« Svar #1098 skrivet: 09 mar-12 kl 13:39 »
Tråkigt! Jag startade min också nyss, men alla äggen var obefruktade, ska starta den imorgon igen :)

Jag hade 1 enda obefruktat av 25- har haft jättebra befruktning... Men detta suger lusten av en... :(
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #1099 skrivet: 09 mar-12 kl 13:43 »
Varför ta risken att flytta över den i en låda? För visst är den LITE rymmningsbenägen?

Jag har själv flyttat en duvhök på det viset, med hjälp av hundburen o en handduk, inga problem alls att få ut den ur buren igen, bara att ha handduken över händerna o täcka höken med den, så den inte ser händerna, då håller den sig så lugn så...
Västgötamor

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser