Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234441 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1020 skrivet: 10 feb-12 kl 10:06 »
Blås ur ett ägg. Återfyll dem med senap, med hjälp av en spruta (pump) Ge det till damerna >:D Återupprepa ett par tre gånger..... det är fin medecin för hönshjärnor ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1021 skrivet: 10 feb-12 kl 22:26 »
Blås ur ett ägg. Återfyll dem med senap, med hjälp av en spruta (pump) Ge det till damerna >:D Återupprepa ett par tre gånger..... det är fin medecin för hönshjärnor ;D

Tyvärr gillar mina höns senap (den metoden har aldrig funkat här utan det har bara varit fängelse under en tid som gäller) Hade en äggätare förut, brun lohmann som fortsatte trotts hon fick tjära i ägget. Så henne slaktade jag tillslut (hon la ägg och vände sig om och åt upp på en gång). :P

En av bruttorna hade lagt ägg idag som de inte käkat upp. Hoppas de fortsätter så och att de tappar smaken på andras ägg med (en del äggätare har jag märkt har tendens till att endast äta andra hönors ägg medan sina egna lämnar de ifred  ??? ). Kanske att näbbklippet hjälper till en del också, att de ogärna vill hacka på hårdare grejor då pulpan ligger närmare "träffområdet" = obehagligt? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1022 skrivet: 11 feb-12 kl 00:09 »
Gillar senap ??? Dina höns måste vara utsvultna ;D ;D ;D gott att du fått ett ägg idag iallafall :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

David97

• Gäst
« Svar #1023 skrivet: 11 feb-12 kl 08:56 »
Gillar senap ??? Dina höns måste vara utsvultna

Mina skulle säkert gilla det också ;) Dom äter ALLT (Nästan)

Uppfinnaren

• Småland
« Svar #1024 skrivet: 11 feb-12 kl 11:55 »
Då var det dags för en rävattack hos oss ...

jag gick precis ut genom ytterdörren när alla hönor kom flygandes. Vi har Lakenvelder och de är duktiga på att flyga. En landade på bilen, en i ett träd och några på buskarna. Jag snabbt som fn till hönshuset och såg en skabbräv med en höna i käften. Räven släppte och sprang in i hönshuset. Jag stängde alla luckor och låsta in räven. Bankade på fönstret så att sambon kom ut o hjälpte. Vi inventerade och efter ett tag hade vi hittat alla. En död och resten oskadda, men rädda. Vi samlade de och ringde sedan jägarn här i byn. Det visade sig att han hade vart ute efter den här räven i 3 veckor redan. Den var verkligen skabbig och mådde inte bra. Jägarn kom och sköt den och tog med den. Även hönen Kajsa fick följa med hönom, RIP Kajsa.

Make the world your priority, live your life ecologically

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1025 skrivet: 11 feb-12 kl 12:09 »
Då var det dags för en rävattack hos oss ...

jag gick precis ut genom ytterdörren när alla hönor kom flygandes. Vi har Lakenvelder och de är duktiga på att flyga. En landade på bilen, en i ett träd och några på buskarna. Jag snabbt som fn till hönshuset och såg en skabbräv med en höna i käften. Räven släppte och sprang in i hönshuset. Jag stängde alla luckor och låsta in räven. Bankade på fönstret så att sambon kom ut o hjälpte. Vi inventerade och efter ett tag hade vi hittat alla. En död och resten oskadda, men rädda. Vi samlade de och ringde sedan jägarn här i byn. Det visade sig att han hade vart ute efter den här räven i 3 veckor redan. Den var verkligen skabbig och mådde inte bra. Jägarn kom och sköt den och tog med den. Även hönen Kajsa fick följa med hönom, RIP Kajsa.
Skönt att det gick så bra! Och att ni fick räven! Där ser man vad bra det är att ha flygiga höns ibland! Mina stora orpington hade ju bara rullat in i munnen på honom  :-\
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Ek

• Västergötland
« Svar #1026 skrivet: 12 feb-12 kl 10:59 »
Tuppjävlar.. Har hadde tre tuppar . Tvån och trean rök tydligen ihop häromdan imorse lämmna tvåan in. Han var rätt illa tilltygad så nu ångrar jag att jag inte tog till yxa direkt. Men det var sonens tupp och den ende som var riktig i huvedet.Han fick denna tupp som som sin efter jag dräpte hanns förra i vredesmod .. Den tuppen spöa kalkonerna och våldtog hönorna i värpredena.. Och för nån vecka sen dog en höna knall och fall. Anklagar trean då han stalka henne så hon knappt våga äta och dricka.Ettan gammeltuppen är folkilsken men snäll mot domm andra. För snäll tittar bara på när dom andra tupparn sätter på hanns höns. Kan han va pervers..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1027 skrivet: 12 feb-12 kl 11:11 »
Gillar senap ??? Dina höns måste vara utsvultna ;D ;D ;D gott att du fått ett ägg idag iallafall :-*

Mina höns äter typ allt. ;D Iaf. blandgruppen som är vana. De andra grupperna vet jag inte riktigt hur de skulle reagera. ::) Sedan är de inte så himla dumma att de går på det där fylla i knepet (fyllde ju i tjära) heller... T.ex. den där hönan jag fick ta bort. Hon var ju smart men ändå dum för det slutade med döden.  :-X Hon verkade veta att alla ägg smaka ju inte fan. Så man hackar först hål och kollar vad som är i för att sedan äta upp eller låta bli om det låg svart gojs där i. ::)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1028 skrivet: 12 feb-12 kl 14:07 »
Men kan det inte vara nog på tråksaker nu!!! Fan!! Dagen som varit så bra! Man har suttit ute i solen o tittat på alla glada sprättande o balande kluckisar. Så innan man ska gå händer det. En projekthöna (gm andra gen, en av de finaste) får andnöd, som hon satt något i halsen. Jag rusar fram o plockar upp hönan o gör allt för o rädda henne men det gick inte. :'( Jag öppnar henne sedan o kollar luftstrupen. Ser något i den som troligen var hennes död. Klipper upp den o plockar ut det... Ett havrekrosskorn. Hon dog pgd av ett sabla litet havrekorn som hon dragit långt ned i luftröret så den låg som en plugg! Varför... :'(

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #1029 skrivet: 12 feb-12 kl 16:20 »
Men kära någon ,det Linkoso måste väll ändå vara optimal otur  :-\  Tröste kram från Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #1030 skrivet: 15 feb-12 kl 19:15 »
Idag när jag kom hem, möttes jag av detta ...
Vem kan ha varit framme? De fyra andra hönsen satt och tryckte under en buske.
Kanske avbröt jag ...
På andra bilden ses spår ... De kan mycket väl vara från en av katterna ... Har aldrig funderat hur kattspår ser ut ::)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1031 skrivet: 15 feb-12 kl 21:05 »
kolla här finns bra bilder på ev. förövare.

http://www.ungafakta.se/pyssel/skapa/djurspar/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1032 skrivet: 15 feb-12 kl 21:32 »
Kanske avbröt jag ...
På andra bilden ses spår ... De kan mycket väl vara från en av katterna ... Har aldrig funderat hur kattspår ser ut ::)

Ursch. :( Det kan inte vara hök? Tänkte på att den ser så plockad ut och inte direkt äten/tandtuggad på?

http://guysagi.files.wordpress.com/2011/02/i-said-stay-down.jpg?w=950

« Senast ändrad: 15 feb-12 kl 21:39 av Linkoso »

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #1033 skrivet: 15 feb-12 kl 22:26 »
Kanske avbröt jag ...
uch stackarn...
jag säger som linkoso, den ser inte så äten ut på,  dock är min första tanke typ hund eller liknande, kanske osm sprungit runt och lekt lite med den och inte direkt brytt sig om maten.
en hök gör ju gärna ett hål och äter från det och plockar under tiden...
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1034 skrivet: 15 feb-12 kl 22:50 »
Nu när jag tittar på bilden igen... Hönans högra ben, är det skinnflått?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1035 skrivet: 15 feb-12 kl 22:53 »
Hund är min gissning.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

enetkarin

• Västergötland
« Svar #1036 skrivet: 15 feb-12 kl 23:07 »
Lägger ut en bild till ... fjädrar överallt, tyder väl på rovfågel ... eller?
Hade besök av en lite jakt-tax-j...l för nån månad sen ... husse kom och hämtade hunden ...
men det är för lite spår runt omkring för att det ska vara en hund (tror jag)

4-ever

• Skåne
« Svar #1037 skrivet: 15 feb-12 kl 23:31 »
Mannen min säger hund....vad gäller spåren på bilden
Och det kan väl vara den där taxen igen kanske?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

enetkarin

• Västergötland
« Svar #1038 skrivet: 15 feb-12 kl 23:42 »
Mannen min säger hund....vad gäller spåren på bilden
Och det kan väl vara den där taxen igen kanske?

Så det är inte kattspår?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #1039 skrivet: 16 feb-12 kl 00:20 »
Hundspår- Man ser klorna. Kattspår- man ser inte klorna. Det är lättare om man ser fler spår, så gå ut och kolla lite nogrannare ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser