Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234871 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #960 skrivet: 12 jan-12 kl 17:40 »

Skämt ut sig i skolan har man gjort med ... Började skrika och storböla i panik rakt ut i klassrummet när jag fick ett sms från mamma.  :-X

Och?

Så skulle jag hellre skämma ut mig än komma ut från toan med toapapper hängandes från byxlinningen  8)

Vilken tur att din mamma kom ut och skrämde den!!!!!! Tröst i bedrövelsen iaf.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #961 skrivet: 12 jan-12 kl 18:16 »
Men Sandra :'( :'( :'( Håller om! Du vet att det finns ättlingar till Mette-Marit här hos mig :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #962 skrivet: 12 jan-12 kl 18:16 »
Stackars stackars! Så tråkigt! Har du nu fortfarande möjlighet att jobba vidare med dina pärlgrå anlag hos aracuanorna?
Det är så jobbigt att alltid behöva vara orolig för rovdjur. Och när man avlar fram så är ju allt arbete förstört. Det är som att skriva en viktigt forskningsrapport och sen få en hårddiskkrasch!

Hoppas ni får tag i minken!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #963 skrivet: 12 jan-12 kl 18:26 »
Men käre vän vilken katastrof  :-\  en stooor tröstekram skickas från Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #964 skrivet: 12 jan-12 kl 18:42 »
Så tråkigt och lessamt Sandra. Det är ju ingen tröst att man klarat sig ifrån sånt så länge heller.
Förstår din sorg, känner med dig. Hemskt att ta rätt på alla döda också. :'(
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

David97

• Gäst
« Svar #965 skrivet: 12 jan-12 kl 19:03 »
Minkjävel  :'( 10st döda, fler hade det nog blivit om inte mamma klampat in och stört. Mina söta mignonankor...  :'( Och fina Mette Marit... Och lilla Eve, Moa, Black survivor ... Den tog nästan alla mina dv kochin.  :'( 1 araucanatupp (kvastad rumplös med pärlgrå anlag, skulle varit till avel i vår)... 2 ihjälskrämda sebright, 1 dv kochin var också ihjälskrämd, satt inträngd i ett rede i "sittläge" stendöd.

En mardröm man klarat sig ifrån under så himla många år, man har suttit och lidit med andra som råkat ut. Nu var det min tur. Har burat in de djur jag är mest rädd om så de sitter i totaltätt utrymme o flyttat över övriga djur som är kvar i hönshuset till den säkraste delen.

Fällor är påväg.

Skämt ut sig i skolan har man gjort med ... Började skrika och storböla i panik rakt ut i klassrummet när jag fick ett sms från mamma.  :-X

Usch.. Vad tråkigt.. Hoppas du får tag i lika fina djur och kan fortsätta med allt arbete :( Det är verkligen inte kul!! Kom ju en iller till hönorna för ett tag sedan (Jag hade en grupp med Lohmann i stallet, skulle slaktas pga äggätande o hackande, så det gjorde inte mycket, men är ändå tråkigt att veta dom finns här)

Räven var och snodde en höna medans jag höll på i ladugården. Hönsen går ut i kornas ligghall där är det öppet ut där skedde bakhållet. det är ende stunden på dan när jag kommit hem från jobbet som dom får gå lösa.. Blod kommer flyta lita på det 

Neej!! Stygg räv :( Du har ju så fina!! :( Det var ingen av dom gråa va?!?

Ek

• Västergötland
« Svar #966 skrivet: 12 jan-12 kl 19:45 »

Neej!! Stygg räv :( Du har ju så fina!! :( Det var ingen av dom gråa va?!?
[/quote]   självklart...

David97

• Gäst
« Svar #967 skrivet: 12 jan-12 kl 21:12 »
Men usch på h*n! Bara h*n inte kommer tillbaka.. Men du har ju fler gråa.. Men det är ju trist att bli av med så fina djur! spec. eftersom dom grå inte är så vanliga?? :(

FM

• Skåne
« Svar #968 skrivet: 12 jan-12 kl 21:28 »
Lider med dig Sandra  :'(
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Gallina

• Uppland
« Svar #969 skrivet: 12 jan-12 kl 22:37 »
 :'( :'( :'(Nej men fyyy vad trist Sandra  :'( :'( :'(
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #970 skrivet: 12 jan-12 kl 23:42 »
 :'( Tröstkram!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #971 skrivet: 13 jan-12 kl 00:23 »
Känner mig spyfärdig. Den har tagit 2 till... (hade en levande fångstfälla utanför en dörr men den valde o gå förbi den tydligen) ! En till araucanatupp o sedan blandrastuppen grönavågen skulle ha. En kropp var fortfarande varm när jag kom... Har skenat runt med Emil o lyst efter den skyldige, nätat, blandat cement o letat tänkbara hål den kan komma in igenom och klaffat igen. Har tagit alla araucanor o proppat in med de andra favoriterna (börjar bli trångt i hästtransporten som det är, tätt är det iaf). Restrerande har jag skickat in till blandgruppen. Bommat igen vid dörren med skivor, plankor, hinkar ...  :-\ 

Har försökt gjort fällan lite mer lockande (förutom ett ankhuvud som bete inuti) med o ta fjädrar från kragen på det senaste offret o sprida utanför o inuti fällan ... Lagt lite ris uppepå taket samt som jag fått tips om försökt bygga "ledgångar" in i fällan ...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #972 skrivet: 13 jan-12 kl 01:47 »
En till araucanatupp o sedan blandrastuppen grönavågen skulle ha.
:'(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #973 skrivet: 13 jan-12 kl 08:33 »
:'(

Ja, suck ...  :-\ Men det blir nog en ny tuppe, Har lagt in ägg i kläckaren. Peppar peppar så lever allt jag flyttat över till blandgruppen. Men man är ändå nojjig. Innan man gick in igår (natt) efter man försökt bommat igen vid dörrar och geggat med cement så gick man o glodde överallt - "Tänk om vi stänger in den i hönshuset!!"  :-X

Om det är en mink. Kan den ta sig över detta? Blandgruppens sida. Är väggar runt hela. Den vänstra sidan är lite under 1,5 meter i höjd (när jag står bredvid den så korsar väggens "höjdpunkt" ungefär där min hals börjar). Därefter är det putsnät hela vägen upp till bjälkarna och även stått o försökt sätta putsnät högst upp vid taket också som ligger på en bit över 2 meter i höjd.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;in=4125

Här ser ni nätet, vi har flyttat på allt som skulle gå och klättra upp på andra sidan för att ta sig upp till där putsnätet börjar.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;in=4116

Dörren har vi smetat cement vid en glipa o pluggat igen o ställt massa putsnät i vägen med hinkar, skivor o grejor. Dörran är gjord av något trä längst ned för att sedan ungefär vid samma höjd som väggen (kanske 1,3 - 1,4 meter) upp ha ett "fönster" av hönsnät.

Kan en mård ta sig upp där?  :-\
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #974 skrivet: 13 jan-12 kl 09:20 »
kan tyvärr meddela att det är mycket troligt att mården kan ta sig in ändå, de är MYCKET bra klättrare och kan ta sig in genom väldigt små hål dessutom
Västgötamor

Torry

« Svar #975 skrivet: 13 jan-12 kl 18:04 »
Usch Sandra så hemskt.  :'(  Du får nog vakta på dem i natt, som sagt minsta springa så är den  >:D inne...
Hoppas den går i fällan.
//Torry

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #976 skrivet: 13 jan-12 kl 19:56 »
J-vla skit! Idag har den dödat 6 djur till (kan tillägga att man försökt täta som en idiot med, imorgon ska vi börja bygga en helt ny dörr). Alla mina vaktlar jag hade kvar + tre tredje generation GM kycklingar på 8 veckor. Den hade först utlöst slagfällan vi ställt i hönshuset vid dörren men inte fastnat *morr* ... Antagligen så gick den bredvid eller klättrade på den så att den slog igen.  :-\ Efter det hade den vandrat vidare och käkat upp en jättevaktel som satt under en värmelampa (vågade inte sätta in den där jag flyttade kycklingarna *tänkte att de var säkrare där än i pallkragarna utan tak*, till andra vaktlar för då skulle den nog blivit ihjälhackad av de vakteltupparna istället  :-X ) för att sedan ha hoppat upp och klämt sig igenom gallret på en sådan en sådan här bur (typ)

Dödat allt i den och på något helmysko sett lyckats fått ut en av de 8 veckor gamla kycklingarna (som var i storlek nästan som en vuxen holländsk dvärg/sebrighthöna eller liknande) ur buren utan ett enda spår.  :o (??????????????????). Hur i he... ?

Har laddat om fällan och även gillrat en till i hönshuset. Står 2 fällor till utanför dörren utomhus.
Suttit på en pall o stirrat en tid där inne med en radio vrålandes på hög volym som man ställt så nära blandgruppens ställe som möjligt (i hopp om att det ska ge någon skrämseleffekt, att den inte vill gå åt det hållet  :-\). Ska snart ut igen o checka läget. Man vill helst inte gå därifrån alls.  :-\ Ska lägga ut mjöl på golvet då hade vi tänkt också, så kanske man ser spår sen om vart den kommer in ifrån...

Upptäckte förresten idag att min blåanka/pekinganke hona Amelia var svullen om nacken. Hittade ett torkat sår från igår... Den måste alltså varit inne o rövat runt o försökt ge sig på storankorna med.  :-\

Min morbror ringde. Vi ska få deras lekstuga modell större som enligt honom ska vara tät, ska kika på den. Hjälper inte blandgruppen men om den är bra så kan jag iaf. göra om den till ett framtida boende för de individer jag är absolut räddast om... Så man förhoppningsvis kan få känna att de är i säkerhet.  :-\

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #977 skrivet: 13 jan-12 kl 20:16 »
nej men fy nu blev jag ändå ledsnare lider med dej sandra
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #978 skrivet: 13 jan-12 kl 20:34 »
J-vla skit! Idag har den dödat 6 djur till (kan tillägga att man försökt täta som en idiot med, imorgon ska vi börja bygga en helt ny dörr). Alla mina vaktlar jag hade kvar + tre tredje generation GM kycklingar på 8 veckor. Den hade först utlöst slagfällan vi ställt i hönshuset vid dörren men inte fastnat *morr* ... Antagligen så gick den bredvid eller klättrade på den så att den slog igen.  :-\ Efter det hade den vandrat vidare och käkat upp en jättevaktel som satt under en värmelampa (vågade inte sätta in den där jag flyttade kycklingarna *tänkte att de var säkrare där än i pallkragarna utan tak*, till andra vaktlar för då skulle den nog blivit ihjälhackad av de vakteltupparna istället  :-X ) för att sedan ha hoppat upp och klämt sig igenom gallret på en sådan en sådan här bur (typ)

Dödat allt i den och på något helmysko sett lyckats fått ut en av de 8 veckor gamla kycklingarna (som var i storlek nästan som en vuxen holländsk dvärg/sebrighthöna eller liknande) ur buren utan ett enda spår.  :o (??????????????????). Hur i he... ?

Har laddat om fällan och även gillrat en till i hönshuset. Står 2 fällor till utanför dörren utomhus.
Suttit på en pall o stirrat en tid där inne med en radio vrålandes på hög volym som man ställt så nära blandgruppens ställe som möjligt (i hopp om att det ska ge någon skrämseleffekt, att den inte vill gå åt det hållet  :-\). Ska snart ut igen o checka läget. Man vill helst inte gå därifrån alls.  :-\ Ska lägga ut mjöl på golvet då hade vi tänkt också, så kanske man ser spår sen om vart den kommer in ifrån...

Upptäckte förresten idag att min blåanka/pekinganke hona Amelia var svullen om nacken. Hittade ett torkat sår från igår... Den måste alltså varit inne o rövat runt o försökt ge sig på storankorna med.  :-\

Min morbror ringde. Vi ska få deras lekstuga modell större som enligt honom ska vara tät, ska kika på den. Hjälper inte blandgruppen men om den är bra så kan jag iaf. göra om den till ett framtida boende för de individer jag är absolut räddast om... Så man förhoppningsvis kan få känna att de är i säkerhet.  :-\

Meeeeeen vilket elände :( Som jag skrev i PM så hoppas jag verkligen ni får tag på eländet!!!  :-\  :'(  >:(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #979 skrivet: 13 jan-12 kl 20:48 »
En vessla!
Har du ingen bra katt att stänga in där? Honkatter brukar va effektivare jägare och även katter brukar veta vad som är lovligt byte.

Om du sätter längre trådar till sittpinnarna kanske den får svårare att ta sig till hönsen. Se till att alla sitter på pinne när du släcker.

De som inte vill sitta pinne får du ta in tills vesslan är död.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser