Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234937 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #820 skrivet: 10 sep-11 kl 08:13 »
Mina hönor försvinner... två st på lika många dagar! Den ena var en lite speciell sak som inte var den smartaste i flocken och den andra var iof lite hackad på :-\ Men det är inga spår av dem! Annars så har det varit åtmonstonde lite fjäder spår och oro i gruppen men nu är allt lungt som om de aldrig funnits :'( Men jag vet inte vem jag ska skylla på mina går bara lösa ute när jag är hemma och är ute eller åtmoinstonde mest ute nu blir jag bara less på allt ihop  :P >:(

De kan inte ha lagt sig för att ruva? *håller tummarna*
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

hönipöni

• Skåne
« Svar #821 skrivet: 10 sep-11 kl 08:37 »
Tror inte det de är ungdjur...  Men idag på morgonen stod de utanför gården oc ville in helt oskadda!!!! :-* :)
Man kan få en sämre start på dagen  :D

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #822 skrivet: 10 sep-11 kl 08:39 »
Så skönt..  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #823 skrivet: 10 sep-11 kl 21:10 »
Min Paduantupp dog o nu får jag inte tag på en ny :(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #824 skrivet: 15 sep-11 kl 18:08 »
Emil har haft en väldigt blodtörstig unghök på besök.  :-\ Fattar inte hur den lyckades fånga och döda flera hönor (frigående så om jag vore en höna och ser en kompis bli attackerad skulle ju jag dra, kackla som tusan och sedan gömma mig när jag hade chansen). En hittade han vid deras gamla svinstia med ätet bröst och en annan låg ca 20 meter ifrån med uppätet huvud och med höken sittandes på. En tredje höna hittade han gömd och saknade stjärtfjädrar.

Vad hände med det där att "höken bara slår en".... ?  :-X Desperat, galen tonårshök!?

Låg även fjädrar efter hans ena ankhane och någon annan höna på framsidan. Men alla dessa var oskadda och sprätte runt som inget hade hänt.  ???  ???  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #825 skrivet: 15 sep-11 kl 18:32 »
Kan blanda mig in här idag :'( Min fina virvelkyckling dog imorse.. ingen aning om varför. Den andra försvann under dagen och har tagit med sig lilltuppen :-\ Tuppskrället har vart ute på tur idag så det kan ha vart precis vad som helst eller så är de bara vilse och jag hittar inte på dem... GAAAAAA
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #826 skrivet: 15 sep-11 kl 20:08 »
Min faverolletupp Goliat låg död i hönshuset. Inte en aning om varför han dog, han var lite över året så åldern var ju inget problem. Får hålla koll på om fler trillar av pinn inom den närmsta framtiden. Håller tummarna för att det inte är så.

RonjaRövardotter

• Jämtland
PÅhälsning av duvhök
« Svar #827 skrivet: 21 sep-11 kl 19:25 »
Vår unghöna på ca 6 mån blev idag attackerad av en duvhök som hade slitit bort halva bringan på henne, höken blev avbruten i sitt kalasande när min dotter öppnade dörren och skrämde den. Blev avlivning omgående av den fina lilla Gullefjun  :'(.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

ScaniaV8

• Uppland
« Svar #828 skrivet: 21 sep-11 kl 19:59 »
Måste beklaga mej lite med  :(. Har under de senaste 3 månaderna fått totalt 11 årskycklingar + 5 vuxna höns tagna av duvhöken..

Så nu är mina två pärlhöns hönor borta, plus två av mina "bollhöns" vet inte vad de heter egentligen, men de är svarta, elelr svarta med vitt i med fjäderboll på huvudet. Tok kelliga hönor som jämt kommer fram när man kommer å man får ta upp dem å klia dem på ryggen.

Å så min favort årskyckling, Halta Lotta. En korsning som haltar efter skada i hönsgården då den lyckades hitta en nylontråd som den trasslade in ena foten i. Så ett par klok försvann å den haltar som sagt. men så framåt å så sött.

Tog över hönsen + gräsänder efter farmor i feb i år när hon flyttade. Känner mej så värdelös för jag inte får bukt med duvhöksproblemet. Mina djur blir dödade å jag kan itne beskydda dem  :(.

//Emma

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #829 skrivet: 21 sep-11 kl 20:24 »
Stackare du får sätta tak på hönsgården , rovfåglar är hemska  :-\

Jag förlorade en liten kyckling nyss , den tog sej inte ur ägget ... :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ScaniaV8

• Uppland
« Svar #830 skrivet: 21 sep-11 kl 21:04 »
Jo, problemet är att farmor lämande en höns gård på ca 70x50 m.. Så är "lite" jobb att sätta tak på de. Men men. Nu ska jag stänga in hönssen på en mindra del av gården.. Är ju bara 10+1 kvar, så blir inte trångt iaf.

:(, vet hur det är. Hade problem med äggkläckaren i våras när jag kläckte fram. ca 40 ägg som inte kycklingarna inte tog sig ur... Lika taskigt känns de varje gång. Sak samma om de är 1 eller flera.. Om allt bara skulle funka ändå liksom.

Kram

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #831 skrivet: 03 okt-11 kl 12:15 »
 :'( Min lilla Koshamo höna dog igår ..efter att ha fightats med Kalkon höna ... hon hade funnits hos mig några år nu .. så egentligen visste jag väl att denna lilla snälla pöna var en liten Stridis som inte backade undan i första taget ....SÅÅÅÅÅ djälva korkad man är ändån ...   och det gör ju inte sorgen mindre smärtsam ...  :'( :'(
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #832 skrivet: 05 okt-11 kl 21:43 »
Efter att under de två år vi haft höns helt klarat oss från rovdjursattacker så kom rovfåglar och tog min allra mysigaste, socialaste höna Tufs. Tufs var en ullig hedemorahöna som la dåligt med ägg, aldrig ruvade och som som oftast gick sin egen väg i trädgården och struntade i resten av flocken.  Men hon höll gärna till med oss människor. Om jag satte ned min lille son på gräset så satt hon brevid honom enda tills jag lyfte upp honom igen. När jag påtade i rabatterna så satt Tufs brevid och tittade på. Och när jag kom med godsaker och lockade på hönsen så kom hon nästan alltid först. Nu är hon död och har dessutom dött en plågsam död.  :'( :(
Så nu måste vi hålla hönsen inne tills vi säkrat hönsgården för så stora rovfåglar (bärnät lär inte hjälpa mycket som tak) och ännu längre dröjer det tills de får komma ut och spatsera fritt som de älskar så mycket.  >:( :(
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Wildvittra

• -
« Svar #833 skrivet: 06 okt-11 kl 18:41 »
Räven har ätit upp lilla Mirjam, en brahma/dvärgkochinblandis 6 mån. :-( Hönsen hade gått lösa på tomten, jag var på promenad med hundarna. Kom hem för en timme sen och hittade resterna. Första gången räven tar höns för oss, har bara haft illern tidigare. Är så ledsen :-( stackars fina lilla Mirjam. Dumma mig som hade den ute utan tillsyn.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Idalun

• Småland
« Svar #834 skrivet: 10 okt-11 kl 00:41 »
Min fina tupp Pricken är död.  :'(

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #835 skrivet: 11 okt-11 kl 19:35 »
Förra veckan när jag kom ner i hönshuset så ramlade jag.
Min lilla tupp Zool kom emellan. Han dog direkt.Jag gick och bar honom i 3 timmar  i hopp om att få liv i han.
Jag kan inte komma över detta jag vet inte hur jag ska göra.
Folk skrattar åt mej för att jag inte kan sluta gråta över detta.
Scenariot spelas om och om igen..
Varför tog jag inte upp honom som jag brukar?
Om golvet hade varit klart hade jag kanske inte snubblat.
Osv Osv..
Jag vet att dte var en olycka men jag kan inte sluta tänka på det..
/Majsan "idioten"
You want some..Come get some

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #836 skrivet: 11 okt-11 kl 19:41 »
Förra veckan när jag kom ner i hönshuset så ramlade jag.
Min lilla tupp Zool kom emellan. Han dog direkt.Jag gick och bar honom i 3 timmar  i hopp om att få liv i han.
Jag kan inte komma över detta jag vet inte hur jag ska göra.
Folk skrattar åt mej för att jag inte kan sluta gråta över detta.
Scenariot spelas om och om igen..
Varför tog jag inte upp honom som jag brukar?
Om golvet hade varit klart hade jag kanske inte snubblat.
Osv Osv..
Jag vet att dte var en olycka men jag kan inte sluta tänka på det..
/Majsan "idioten"
:'(  Tröstkram till dig. Försök att sluta anklaga dig. Olyckor kan man inte rå för och även om det var hemskt att Zool dog så gick det fort. Han hade ett bra och bortskämt hönsliv  :D  och även om han inte fick bli gammal så hade han det fint så länge han levde.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #837 skrivet: 15 okt-11 kl 19:56 »
Igår så var min enda Citron Sebright höna som jag hade fått fram i år av äggen borta från boxen  :o  :'(

Det var den första hemma kläckta Citron sebright höna  :'(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

freeky

• Gäst
« Svar #838 skrivet: 16 okt-11 kl 16:28 »
Igår så var min enda Citron Sebright höna som jag hade fått fram i år av äggen borta från boxen  :o  :'(

Det var den första hemma kläckta Citron sebright höna  :'(

Meeen va tråkigt! Ingen chans att den dyker upp?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #839 skrivet: 16 okt-11 kl 19:54 »

Meeen va tråkigt! Ingen chans att den dyker upp?

Troligen inte  :'(
Hon har säkert blivit kattmat :(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
RickardR, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser