Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234423 gånger)

Gamina

SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #800 skrivet: 25 aug-11 kl 08:06 »
Jag lider med er det är jobbigt att mista sina favoriter.
Jag har iallafall lite glädje i att en höna vill ruva och jag har några ägg från min döda höna så jag kan iallafall hoppas på vackra avkommor. Alldeles för sent på året men det får helt enkelt lösa sig. En annan fördel är att jag inte har några barn som sörjer älskade, vackra hönor.
Genbank för Gotlandshöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #801 skrivet: 27 aug-11 kl 17:23 »
Efter att ha genomgått en mindre operation (inget allvarligt) och varit lite av banan i 2 veckor har jag nu äntligen börjat bli mig själv igen och planen för lördagen vara att städa hönshuset, ta en dusch och avsluta ett gott dagsverke med kräftskiva hos grannarna  ;D

Istället vaknade jag med jordens migrän :-\ :-X :-\ och lyckades med nöd och näppe gå upp och släppa ut hönsen och hundarna i morse. Det var bara att bädda ner sig igen med nedrullade rullgadiner....

Nu efter att ha sovit halva dagen börjar jag bli människa igen men det blir inte så mycket gjort med hönsen och definitivt ingen kräftskiva :( Klarar inte riktigt av feststämning ännu  för att inte tala om lukten av kräftor   :( :( :(

Stackars mina hönor som inte fick rent och fint idag  :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Idalun

• Småland
« Svar #802 skrivet: 27 aug-11 kl 19:32 »
Nä, nu räcker det!  :'(  >:( :'(

Två tuppar till har blivit rävmat. Såklart tog den favorittuppen som jag hade planerat att spara...  :'(
Nu blir det inget mer strosa fritt på gården för hönsen på ett tag & fällorna är laddade...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #803 skrivet: 31 aug-11 kl 18:14 »
Då var det dags för mig också då...
Vaknade nyss för mamma slet upp dörren och skrek "HÖÖÖK! Höken är här!!"
Vi sprang ut men den hade lyckats flyga iväg igen, med min ena höna!
Vi hör hönan skrika någonstans inne i skogen :'(

Fyfasen.
TUR att inte mina ankor och duvor var ute!!!
« Senast ändrad: 07 sep-11 kl 09:25 av Serama »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #804 skrivet: 03 sep-11 kl 13:28 »
Efter att haft höns i fyra år utan ett enda offer för rovdjur, var det dags imorse.
En fem- veckors liten svarthöna blev attackerad av duvhöken. Kycklingen var först försvunnen, men vi hittade henne senare i ett dike, chockad och med sår på ryggen. Hon lyckades inte få fram ett pip utan mest väsande gurglande ljud. Vi såg ingen annan utväg än att ta bort henne.
Senare såg vi duvhöken spanande cirkulera i skyn.
Så tråkigt.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #805 skrivet: 03 sep-11 kl 13:51 »
Jag hörde en rovfågel skria här i dag .
Vet inte vad det var för typ , måste nog ta reda på det .Det var långa utdragna skrin .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #806 skrivet: 03 sep-11 kl 14:22 »
Efter att haft höns i fyra år utan ett enda offer för rovdjur, var det dags imorse.
En fem- veckors liten svarthöna blev attackerad av duvhöken. Kycklingen var först försvunnen, men vi hittade henne senare i ett dike, chockad och med sår på ryggen. Hon lyckades inte få fram ett pip utan mest väsande gurglande ljud. Vi såg ingen annan utväg än att ta bort henne.
Senare såg vi duvhöken spanande cirkulera i skyn.
Så tråkigt.
Så tråkigt! Hoppas det var en tillfälig duvhök på väg i sin flytt. Jag är också bortskämd utan rovdjur. Om de inte varit hos dig innan kan det mycket väl vara en som inte bor i närheten... Jag hade en förra året - hade inne hönsen några veckor och sen har det inte kommit  ngn igen... Väntar om nya flyttisar ska segla förbi snart och då är det bara att stänga igen...  ::)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #807 skrivet: 03 sep-11 kl 14:31 »
Det är den tiden på året. Vi har nog heller inga som bor här, men varje höst är det incidenter så vi bor väl utmed flyttstråket :(

Här kan ni lyssna på både duvhök och ormvråk och andra fåglar också. Ormvråken hör vi ofta men den har aldrig varit i närheten av hönsen. Duvhöken har vi aldrig hört, tror inte den är så pratsam av sig...

http://www.hyber.org/birds/
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #808 skrivet: 03 sep-11 kl 20:12 »
  Duvhöken har vi aldrig hört, tror inte den är så pratsam av sig...

http://www.hyber.org/birds/

Kan bara instämma, vi hörde inte ett knyst förrän kalabaliken bröt ut.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #809 skrivet: 03 sep-11 kl 20:50 »
Hittade min ena kopparmaranhöna på 13 veckor liggandes bland sina jämnåriga.
Lyfte ut henne och gav henne mat och vatten separat, hon har ätit och druckit under dagen och sitter nu i en lövkorg i badrummet med en filt över och mat och vatten.
Håller tummarna att hon klarar natten och piggnar till!
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #810 skrivet: 03 sep-11 kl 20:58 »
Läste i tidningen Land att man skulle ha radion på på P1 utomhus så slapp man rovdjuren.

Hon som tipsade hade sluppit attacker på hönsen efter det.

Xoot

• Gäst
« Svar #811 skrivet: 03 sep-11 kl 21:29 »
Står 10meter från hönsklungan idag och hör världens skrik från alla samtidigt tillsammans med en massa flax.
Vänder mig om och ser att en enorm hök har landat på en maranhöna.
Springer dit och klappar med händerna och först när jag är 2meter ifrån så lyfter höken iväg och flyger.

Mycket fjädrar men hittar inga skador. Släpper henne och ser när hon rör sig, lyfter sen upp igen.
Märker då att hon har ett hål lika stort som en 5-krona in i magen och ut väller dagens mat hon ätit.

Yxa, kubbe och hugg. Allt tog 30sekunder max.
Är första gången det hände något som detta så en chock mer eller mindre, förmodligen mer.

flax

• Halland
« Svar #812 skrivet: 03 sep-11 kl 21:40 »
Står 10meter från hönsklungan idag och hör världens skrik från alla samtidigt tillsammans med en massa flax.
Vänder mig om och ser att en enorm hök har landat på en maranhöna.
Springer dit och klappar med händerna och först när jag är 2meter ifrån så lyfter höken iväg och flyger.

Mycket fjädrar men hittar inga skador. Släpper henne och ser när hon rör sig, lyfter sen upp igen.
Märker då att hon har ett hål lika stort som en 5-krona in i magen och ut väller dagens mat hon ätit.

Yxa, kubbe och hugg. Allt tog 30sekunder max.
Är första gången det hände något som detta så en chock mer eller mindre, förmodligen mer.

Fy, så läskigt! Man hoppas att få slippa!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Maddie

• Uppland
« Svar #813 skrivet: 06 sep-11 kl 21:22 »
I dag kom en hök... har inte sett någon vid det höns huset på flera år,   den hade tagit en av små tupparna, men den hade inte brytt sig om att avliva tuppen för den åt den levande...  :o   
Stackars stackars   tupp  :'(  vilken plåga det måste ha varit.. Jag var ifrån hönshuset 45 minuter och den hade hunnit äta upp bak låren, en vinge och börjat på buken. Stackars lille tupp, den hade aldrig gjort någon något ont.. :'(

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #814 skrivet: 07 sep-11 kl 09:25 »
Citera
Då var det dags för mig också då...
Vaknade nyss för mamma slet upp dörren och skrek "HÖÖÖK! Höken är här!!"
Vi sprang ut men den hade lyckats flyga iväg igen, med min ena höna!
Vi hör hönan skrika någonstans inne i skogen :'(

Fyfasen.
TUR att inte mina ankor och duvor var ute!!!

Mystiskt!!! Hönan är tillbaka!! Oskadd!!!  ;D  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Klippa

• Dalsland
« Svar #815 skrivet: 07 sep-11 kl 09:43 »
Läste i tidningen Land att man skulle ha radion på på P1 utomhus så slapp man rovdjuren.

Hon som tipsade hade sluppit attacker på hönsen efter det.

Har alltid radion på när hönorna går lösa o efter jag började med det så har jag klarat mig från attacker (men sånt ska man inte skriva egentligen väl för då är det väl inte en höna kvar sen :-X)

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #816 skrivet: 07 sep-11 kl 12:08 »
Har just upptäckt att mitt hönshus är fullt av röda hönskvalster! :'( :'( :'(
Blä va äckliga små kryp  :-X Stackars hönor... :'(

Storstädning och total sanering är nog vad jag får ägna eftermiddagen åt... :-\
Vill man så kan man ;P

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #817 skrivet: 08 sep-11 kl 08:20 »
trist  :(

Klippa

• Dalsland
« Svar #818 skrivet: 09 sep-11 kl 10:07 »
Urk :'( Hoppas det gick bra!

hönipöni

• Skåne
« Svar #819 skrivet: 09 sep-11 kl 21:57 »
Mina hönor försvinner... två st på lika många dagar! Den ena var en lite speciell sak som inte var den smartaste i flocken och den andra var iof lite hackad på :-\ Men det är inga spår av dem! Annars så har det varit åtmonstonde lite fjäder spår och oro i gruppen men nu är allt lungt som om de aldrig funnits :'( Men jag vet inte vem jag ska skylla på mina går bara lösa ute när jag är hemma och är ute eller åtmoinstonde mest ute nu blir jag bara less på allt ihop  :P >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser