Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såga ditt eget virke!!!  (läst 16961 gånger)

Jan M Hedlund

• Gäst
Såga ditt eget virke!!!
« skrivet: 05 jan-04 kl 15:06 »
Med en solosåg från Logosol kan man såga sitt eget virke och få ner byggkostnaden rejält, Jag är snickare med eget företag, Boltjärns Snickeri. och kan säga er att en bättre investering kan man knappast göra, desutom har jag på senare år kompletterat med en fyrkutter hyvel från samma företag  och detta är även en väldigt bra investering där jag både kan tillverka alla listtyper som finns samt fasade bräder för t.e.x golv och tak, dock är nog inte hyveln att tänka på om man inte jobbar i snickar branchen som jag pga priset Ca 60.000 kronor!!!.

Neiklot

• Gäst
Re:Såga ditt eget virke!!!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-04 kl 17:22 »
Men vad kostar sågen då?

Kan man inte hyra från fabriken eller från något företag?

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jan-04 kl 00:09 »
Priser och övrig info finns på www.logosol.se

Yehala

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-04 kl 13:04 »
Logosolsågen kostar väl ca 18.000 kr som ny antar jag.

Jag har sågat en del med logosol, och kan verkligen rekommendera den.  Den duger att såga stockar med till timmerhus (alltså "skräda" timret"), golvplankor mm... man kan också koppa ihop två eller flera sågar till en lååång... jag har sågat 6m stockar på logosol - lätt som en plätt.

Ett tips bara: Använd den elektriska sågen! De bensindrivna fungerar, men är långsammare och mindre exakta - de vibrerar mm och ger sämre resultat. Men ska man såga mitt ute i skogen där det inte finns el duger bensin bra. Man kan också köpa begagnade (bensin) sågar av logosol för ca 12.000Kr.

DU kan säkert låna/hyra en logosol från någon i bygden. Det finns garanterat logosol-ägare överallt runt om i landet...

Jag har också sågat på vanliga sågverk - och kan inte se nån fördel med en stationär såg. Möjligtvis sågar den något snabbare - men de flesta äldre sågar kan vara ganska svåra att finjustera. Där är logosolen suverän!

Petteriskogen

• Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
« Svar #4 skrivet: 02 okt-04 kl 20:27 »
Jag och min fru köpte en liten förfallen gård utanför Alingsås för ca 2 år sedan.
Började åka runt till lite sågar i trakten och handla virke men insåg snart att bonnsågat inte alltid är någon höjdare. Ofta ganska taskiga toleranser i dimension, skevt och vinnt osv.
Så, jag bestämde mig för att skaffa egen såg och en Solosåg det blev efter mycket funderande. Kör med elsåg så det var ju inte läge på att åka ut i skogen och såga utan det fick ställas upp på gårn istället och vips så behövdes traktor, kärra och kran.
Detta införskaffades och plötsligt började allt fungera rätt bra. har nu gjort en plan med plats för torkhögar osv och börjar längta efter att få såga lite i vinter igen. Solosågen är ett fantastiskt bra sågverk men innan man köper en så bör man vara beredd på att det blir en del merkostnader för kringutrustning för timmertransport, kanske en sågplan, en del av Logosols tillbehör som kanske inte är livsnödvändiga men jävligt bra att ha om man vill ha en smidig arbetsgång.
Hursomhelst, om det är någon som funderar på att införskaffa en Solosåg och vill se hur den fungerar i verkligheten, eller om någon vill ha lite virke fällt/transporterat/uppsågat och bor i Alingsåstrakten så är det bara att höra av sig.

Lev väl!

Petter 0322-166 08
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.

Yehala

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 mar-05 kl 18:49 »
Hur gör ni med timret när ni ska såga t.ex. golvplankor - låter ni det torka innan eller sågas det färskt? Hur går det med vridning av träet mm? Får ni bra resultat?

signe

« Svar #6 skrivet: 24 mar-05 kl 15:53 »
Avverka under vintern, såga på våren, lägg upp ströat (med ribber mellan lagren) och låt torka innan du hyvlar bräderna. Lägg in golven löst och vänta helst ett år innan du spikar fast det.

Collinder

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 mar-05 kl 12:00 »
Vilken hyvel behöver jag?

Jag vill tillverka golvplank på minst 120x30mm och råspånt med samma dimensioner. Plana lister och dimensionshyvlat regelvirke.

Priset är det väsentliga, kan lägga mer tid och använda en tvåkutterhyvel tänker jag. Är det ett misstag, ska jag köpa en fyrkutter hyvel istället?
Takreglar blir 250mm, behövs de dimensioneras eller kan det kvitta? I så fall kan man ju ha en mindre hyvel.

Vilken hyvel har du?

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 apr-05 kl 13:52 »
Jag har en fyrkutterhyvel, men jag undrar hur mycket du ska hålla på för liten användning borde en tvåkutter vara nog så bra pga priserna.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 26 dec-05 kl 20:11 »
Fyrkuttern är inget för hobbysnickaren utan den passar bäst för mindre sågverk och hyvlerier.
En Logosol DH 410 tvåkutterhyvel kan göra allt som fyrkuttern kan till mindre än halva priset.
Dessutom klarar sig tvåkuttern med ungefär halva antalet fräs- och hyvelstål (dyra!) och därmed åtföljande mindre postnings-och slipjobb.
Tvåkuttern kan också hyvla bredare plank än fyrkuttern, och man kan också enligt Logosol själva, sponta koniska golvplank med den.
Ställbar matning rekommenderas, likaså in- och utmatningbord.
Logosols matningsbord är smart konstruerade men lite dyra.
En lättrullad vagn med passande höjd är också fint, så det går smidigt att köra virket tillbaka till inmatningssidan efter första hyvlingen (tvåkuttern hyvlar ju bara två sidor åt gången).
Det är praktiskt att montera hjul på hyveln, större än Logosols egna.
Då går det lätt att rulla ut den mitt i lokalen så man får svängrum, och den kan ställas in i ett hörn när man inte jobbar med den.

Många klarar sig bra med den mindre Solohyveln, om man inte jobbar med grövre dimensioner på virket.

Beträffande Solosågen så hade jag en sån förut, med elsåg, men har sålt den.
Tycker egentligen att det är lite avigt att veva tunga stockar på kanske ett halvt ton eller mer, upp och ner i bara ett par tunna snören, medan den förhållandevis lätta sågen är fixerad.
Dessutom krävs det mer eller mindre komplicerade arrangemang för att undvika nedhäng, när man sågar tunnare bräder. En planka som underlag är väl det enklaste och billigaste.
Tror mera på t ex Jonsered's med flera modell, där sågen går i en rörlig vagga på en räls. Man vevar sågen i höjdled med en skruv.
Enda gången man behöver höja upp stocken i ena ändan är när man gör första skäret.
Därefter vilar den alltid i hela sin längd på tvärstagen.
Rälsen bör inte placeras för lågt utan läggas på stadigt underlag så att man kan arbeta hyfsat rak i ryggen.
Sen matar man in stockarna från ena långsidan och lägger upp det sågade virket på en vagn som står vid andra långsidan.
Det går visserligen lättare att flytta en Solosåg jämfört med rälsgående såg, men har man bara valt en tillräckligt bra plats från början så behöver man inte flytta på den.
Bäst är ju om man kan bygga ett tak över sågen, gärna med belysning så man kan såga när andan faller på, utan att behöva ta hänsyn till väderlek och dagsljus.
Kan också varmt rekommendera elmotor framför motorsåg som drivaggregat, pga avverkningsförmåga, driftkostnad, ljudnivå och inga avgaser.
Plus att man slipper rycka igång ibland trilskande motorsåg.
Blir trött bara man tänker påt...
« Senast ändrad: 30 dec-05 kl 17:41 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

1686 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser