Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Året runt "stall" för getter  (läst 3684 gånger)

Jean80

Året runt "stall" för getter
« skrivet: 04 okt-09 kl 21:36 »
Hej!
Peka gärna åt rätt håll om det redan finns på forumet, kunde inte hitta det själv.

Jag går i tankarna på att ha getter någon gång i framtiden. En byggnad stor nog för minst 10 getter.
Är det någon här som har en bra ritning eller idé på ett bra "året runt" stall för getter som kan vara i anslutning till deras hage. Som fungerar så de kan gå ut och in hur de vill året om, men även kunna stängas åt om det behövs.

Ett stall som passar getens behov av att ha det torrt och dragfritt och jordbruksverkets restriktioner. Jag vill gärna se bilder om någon har en sådan byggnad i bruk. Jag funderar även på hur man gör på golvet (betong, trä, gummimatta?), Luckorna (en vindstoppande vägg eller plast"flärpar"?) och hur hög takhöjden ska vara (kan man ha höförvaring på taket, eller ska det vara öppet och luftigt) ska det vara fodrat eller fngerar det med bara en träpanel. Hur man håller luften bra, behöver man hålla den i en viss temperatur under vintern för att undvika fukt? Behövs fläktar? 

Tack för all hjälp. Liten som stor.
Mvh // Jean80

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Året runt "stall" för getter
« Svar #1 skrivet: 04 okt-09 kl 23:45 »
Jag har bara använt befintliga byggnader, och liggtimmer med betonggolv har funkat bäst.  Halm som strö, plus de rikliga hörator som getterna själva lägger dit.  Sådana där plastskynken, köldridåer, funkade inte för mina getter.  Däremot gillade de på ett ställe, där jag gjorde draperier för dörren med vanliga gamla säckar.  De brukade stå och titta ut med säcken över nacken.  Om hö ligger på övervåningen fungerar det som en ganska bra isolering, men man får akta höet för den fukt som djuren producerar.  Getter behöver inte lika stor takhöjd som människor.  Se gärna till att det går lätt att balka av eventuella killningsboxar när den tiden kommer.  Lösa grindar är smidigt.  Getter gillar att ha uppsikt över omgivningen, så myndigheternas idé med tre täta väggar är inte så populärt.

Om material vet jag inte så mycket.

Gummimatta tror jag är helt onödigt, om det finns strö.  I de stallar där jag har haft djur har det funnits ventilationstrummor.  En var sned, gick i 45 graders vinkel upp ur getternas tak.  Den var dessutom ganska smal, cirka 25 cm i diameter.  Den fungerade inte alls.  Men i den gamla lagårn från 1930-talet var det en lodrät trumma mitt i stallet, som mynnade i en "skorsten" uppe ovanför nocken.  Den var omkring 40 cm i diameter.  I höjd med djurens tak var det en skiva, som kunde skjutas för eller ifrån.  Den fungerade hur bra som helst i den halvsekelgamla byggnaden, bara man aktade sig för att stänga den helt.  Då blev det fuktigt i stallet.

Getternas optimala temperatur är omkring 5 plusgrader.  (Människa 20, höna 18, häst 11, får 5, ko och gris minns jag inte.)  Getter är välisolerade djur, konstruerade för att behålla sin värme.  Fukt och drag tål de däremot inte.

(En gång hade jag stora bekymmer, och temperaturen i stallet höll sig omkring minus tio grader i stallet hela vintern.  Det enda resultatet var att killingarna skaffade sig var sin tjock päls det första de gjorde i livet.  De såg ut som små teddybjörnar allihop, men mådde hur bra som helst.  Och så gick det åt mera foder, förstås.)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jean80

« Svar #2 skrivet: 05 okt-09 kl 01:00 »
Ett utförligt svar ^_^ Tack!
Bra att veta vad folk gör olika.

Gamla säckar, svarta sopsäckar eller genomskinliga eller i juteväv`?

Sen funderar jag, du har alltså en botten av liggvirke och sen betong över det?
Blir det bättre? Jag skulle nog behöva göra en dyr grej- gjuta en helt ny grund. Tänkte om virket tillför någonting eller om det bara var så man gjorde förr.

Sen undrar jag, hur förvarar du deras bajs och skitiga halm? (då du rensat stallet ^_^ )

slainte

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 okt-09 kl 08:28 »
Betongplattan gjuter man på makadam eller sand, sedan timmrar man upp huset på plattan.
Enklare, gjut fast stolpskor i betongen som man sedan använder för att resa upp reglar.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 okt-09 kl 12:40 »
Jean80, jag använde gamla jutevävsäckar som "draperi." Djupströbädd har jag alltid använt och då strör man nytt över när det behövs. Det blir en varm madrass över vintern. När jag grävde ut det hela, 1-2 ggr/år, lade jag det direkt i odlingarna.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 okt-09 kl 23:33 »
Jute, just det.  Eller en gammal filt.  Eller, younameit.

Jag hade tillgång till betongplatta och en massa hästdynga, så det gick ut i samma hög.  Fick brinna och såldes eller skänktes till mera trädgårdskunniga grannar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser