Jag har bara använt befintliga byggnader, och liggtimmer med betonggolv har funkat bäst. Halm som strö, plus de rikliga hörator som getterna själva lägger dit. Sådana där plastskynken, köldridåer, funkade inte för mina getter. Däremot gillade de på ett ställe, där jag gjorde draperier för dörren med vanliga gamla säckar. De brukade stå och titta ut med säcken över nacken. Om hö ligger på övervåningen fungerar det som en ganska bra isolering, men man får akta höet för den fukt som djuren producerar. Getter behöver inte lika stor takhöjd som människor. Se gärna till att det går lätt att balka av eventuella killningsboxar när den tiden kommer. Lösa grindar är smidigt. Getter gillar att ha uppsikt över omgivningen, så myndigheternas idé med tre täta väggar är inte så populärt.
Om material vet jag inte så mycket.
Gummimatta tror jag är helt onödigt, om det finns strö. I de stallar där jag har haft djur har det funnits ventilationstrummor. En var sned, gick i 45 graders vinkel upp ur getternas tak. Den var dessutom ganska smal, cirka 25 cm i diameter. Den fungerade inte alls. Men i den gamla lagårn från 1930-talet var det en lodrät trumma mitt i stallet, som mynnade i en "skorsten" uppe ovanför nocken. Den var omkring 40 cm i diameter. I höjd med djurens tak var det en skiva, som kunde skjutas för eller ifrån. Den fungerade hur bra som helst i den halvsekelgamla byggnaden, bara man aktade sig för att stänga den helt. Då blev det fuktigt i stallet.
Getternas optimala temperatur är omkring 5 plusgrader. (Människa 20, höna 18, häst 11, får 5, ko och gris minns jag inte.) Getter är välisolerade djur, konstruerade för att behålla sin värme. Fukt och drag tål de däremot inte.
(En gång hade jag stora bekymmer, och temperaturen i stallet höll sig omkring minus tio grader i stallet hela vintern. Det enda resultatet var att killingarna skaffade sig var sin tjock päls det första de gjorde i livet. De såg ut som små teddybjörnar allihop, men mådde hur bra som helst. Och så gick det åt mera foder, förstås.)