Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintra chili och paprika  (läst 49930 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Övervintra chili och paprika
« skrivet: 04 okt-09 kl 00:46 »
Okej, mina chili- och paprika-plantor har inte burit så väldans mycket frukt i år, och det kan nog hända att dom inte blivit nog ompysslade med tanke på att all min vakna tid har gått åt till husbygge and what not...
Men visst går det att övervintra dom? Hur gör man? Ska man plantera om dom, eller beskära dom eller hur gör man?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Markus_H

SV: Övervintra chili och paprika
« Svar #1 skrivet: 04 okt-09 kl 17:15 »
Går bra att övervintra dom. Ge dom en invintring, dra successivt ned på vatten och näring och låt dom få en viloperiod över vintern. Vattna vid behov men inte allt för rikligt för då är det risk att de blir dåliga. Plantera om och beskär till våren när de får mer ljus eftersom omplantering stimulerar tillväxt. det är ingen idé att plantorna satsar på tillväxt mitt i vintern när de nya skotten bara kommer bli långa och rangliga pga för lite ljus.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #2 skrivet: 04 okt-09 kl 20:06 »
se upp för ohyra då det finns viss risk för det. sen är vissa sorter lättare att övervintra än andra. tex har jag lyckats bäst men c.chinense (habanero) och lättast c.pubescens (rocoto). vattna inte direkt på stammen för att undvika röta.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 00:39 »
Nu blev jag en aning förvirrad... Var inne på odla.nu och läste detta om chilipeppar:
"Innan de övervintras bör de beskäras ordentligt, och det är mycket viktigt att man ger de extra växtbelysning under den mörka årstiden."

Vad ska man göra? Beskära innan vintern eller efter?

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 13:04 »
Ingen som har nåt svar??

/Sara

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 14:54 »
Har man gott om plats skulle jag rekomendera att beskära till våren, kanske i mars i samband med omplantering. Har man ont om plats är det smidigt att klippa ner dem på senhösten. Bägge varianterna funkar bra. Ser man att nån gren börjar vissna/ruttna så klipp bort den direkt så att det inte kan sprida sig.

Försök att ha dem svalt, ljust, måttligt med vatten, ingen näring och inte för torrt i luften helst eftersom det kan gynna spinnkvalster.

Jag ska gräva upp ett gäng plantor nu i helgen, börjar snart bli risk för frostnätter. Dom får stå på verandan ett tag och sen när det blir kallare inne i söderfönster.

Tuffa förhandlingar just nu om hur många chilis resp. pelargoner som ska få plats.  ;)

eden

« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 20:33 »
I fjol lyckades jag övervintra två Capsicum annum-sorter, varav en jalapeno. Det som gäller är att vattna väldigt sparsamt och OM man vattnar ALLTID med ljummet vatten. Eftersom man vattnar så sällan kan man också ge en liten aning näring i vattnet och ALLTID vattna i kanten av krukan. Det ska helst inte vara under 15 grader i rummet. Jag klarade mina utan extra ljus.

MEN jag kan säga att jag inte är särskilt nöjd med resultatet, eftersom plantorna jag sådde nya i februari gav mer än de övervintrade. Men det var kul att lyckas övervintra några :) (Beskär till våren strax ovanför första förgreningen.)
om någon vill sitta i knäet på en annan måste båda vara helt överens

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 okt-09 kl 07:41 »
Jag har tagit sticklingar på mina, som jag tänker övervintra. Det är lättare att få plats med dem!
MVH Rosita zon 1

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-09 kl 00:43 »
Tack för svar!
Just detta med sticklingar funderade jag oxå på... Funkar det?

/Sara

urbangarden

• Urban Garden
« Svar #9 skrivet: 19 nov-09 kl 13:27 »
Det fungerar alldeles utmärkt att ta sticklingar. Ta nya skott, det ska inte vara semi-träiga eller träiga delar. Knipsa av ett skott med två förgreningar som skärs bot, som ska vara under jordytan. Det intressanta med chili är att man kan plantera dom en bit längre ner vid varje omskolning, det är helt omöjligt att ha en lång och tanig chiliplanta om man bara gör en massa omskolningar fram till sommaren :) Dessutom går det bra att övervintra, det är bara att knipsa bort alla blomskott som snor en massa energi, ta bort stora löv som också snor en massa energi. Själv föredrar jag att kapa praktiskt taget hela plantan och låta en stubbe vara kvar, brukar kapa ovanför första förgreningen, där nedanför börjar senare små löv dyka upp mot våren då jag tar upp hela plantan och tar bort det mesta av rötterna och sätter plantan i en ny kruka med ny jord.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 13 dec-09 kl 01:33 »
0 koll.....visste inte att man kunde övervintra dessa plantor ??? :) ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

hustigern

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 14 dec-09 kl 13:36 »
Jag har en paprika (långsmala "delikatess"-varianten som köps i affären, frösådd från köpt paprika) som jag övervintrar för tredje gången nu. Den står en bit in i rummet (som har rätt mycket fönster, inte mörkt alltså men inte växthusljust heller) och temperaturen är väl sådär ca 17 grader. Vattnar den som resten av krukväxterna, så den får torka ut lite mellan gångerna, men inte så attans sparsamt. Den håller sig grön hela vintern men tappar en del gamla löv på vårkanten när det är dags för nya att spricka ut.

Tog in den första gången för den var lite sen och frukterna hade inte mognat när jag tog in pelargonerna (slutet av augusti). Sedan tyckte jag den var fin och konstaterade att den fick väl stå till den vissnade - vilket den alltså inte gjorde. Inte såg jag någon ohyra heller. På vårkanten läste jag på och beskar den rätt hårt som "man ska" och den växte under sommaren till sig till ungefär samma storlek som året innan men blev så himla sen igen (och med rätt liten skörd) så jag tog in den i augusti förra året igen. I våras testade jag att inte klippa ner den alls och fick hjälpa till lite med pollineringen eftersom den började blomma långt innan det var dags att sätta ut den. Blommade hela sommaren och satte successivt nya frukter.

Nu i höstas åkte den alltså in för tredje gången, den här gången med en kompis som sällskap. Till våren lär jag ansa lite för att få kronan att hålla sig balanserad (den är ca meterhög) men någon hård beskärning kommer den inte att få.

Ett och samma koncept är sällan det allra bästa för alla sorter eller för alla personer. Prova er fram. Går det så går det. Lycka till
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

urbangarden

• Urban Garden
« Svar #12 skrivet: 23 dec-09 kl 07:11 »
Det går alldeles utmärkt att övervintra, så länge som de inte får uppleva någon frost. Här i Sverige bör man alltid ta in plantorna. Lite varstans så står det att Rocoto (pubescens) skulle klara frost, vilket de absolut inte gör. De tål lägre temperaturer, och växer/producerar dessutom bättre i lite svalare klimat än de andra, då de hör hemma uppe i Anderna. Men, som sagt inte ens dom klarar frost. Det finns många olika sätt att övervintra plantor, de brukar nästan alltid klara sig bara dom får stå inne. Ett sätt är att klippa ner den till en stubbe, smälta lite stearin över det öppna såret och vänta till våren. Under tiden kommer den garanterat börja visa upp en massa växtskott, säkert strax efter att den blivit avsnoppad. :) Och ett annat sätt är att klippa ner den ordentligt, låta lite små löv/nyaste utväxten intill stammen få vara kvar, och sen ansa lite vartefter som. Oavsett metod, så får man under våren ansa både ovan och under jord, lika mycket ska bort ovan som under, 50/50 bör vara rätt proportion. Och sätta i den i ny blomjord och i en stor kruka. Man kan även göra 50/50 ansningen redan under hösten/vintern, och låta plantan växa lite bonzaiaktigt i en liten kruka medan man vänter. Finns många sätt, chili/paprika är överlevare, bara den slipper frost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser