MES:ar är underbara små (små om det är dvärg du menar, finns stora också

) höns! De blir jättelätt tama, min pojkväns tupp är så gott som bara att gå och plocka upp, hönorna är lite mer "näää"... Men fångas ändå lätt in eftersom de gärna går och undersöker (de är väldigt nyfikna) saker runt fötterna på en.
De verkar inte vara några kanonvärpare, de värper lite i perioder. Kan vara inga ägg alls, sedan kan de lägga 1 ägg om dagen eller var annan dag i någon vecka... Sedan är det stopp en stund igen för att sedan lägga några ägg till.
De flyger rätt bra.
De är inte stridiga. Tycker de är vägar mycket mer "ostridiga" än andra raser. Emil (min pojkvän) har sina olika höns i separata inhägnader, men nu på hösten så låter han alla gå lösa på gården samtidigt. Vilket betyder att han släpper ihop alla grupperna som annars inte går ihop med varandra bara sådär. Tupparna rör oftast inte en fluga på varandra utan de tar sina hönor och vandrar iväg till ett ställe de vill vara på. Om någon får för sig att mucka med dem blir de dock väääldigt kaxiga och ska moppsa sig lite. Men de själva brukar inte göra något mot andra om de själva inte blir hotade eller attackerade.
Emil har även släppt in en helt ny vuxen tupp till en annan vuxen tupp med sina hönor. Efter 1-2 min gick de ihop som de känt varandra hela livet. Inget jagande som man ofta kan se hos tuppar, den dominanta jagar den underlägsna. Utan de gick helt lugna ihop. =)