Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiska skinn?  (läst 5958 gånger)

galenbyn

Ekologiska skinn?
« skrivet: 03 okt-09 kl 21:51 »
Hej!

Har ett par frågor ang. Fårskinnsberedning.

Vi skickar idag våra skinn till Delsbo Skinnberederi. Tycker att de blir jättefina. De skinnen vi har haft ett år har dock tappat i lyster och börjar tova ihop sig. Vi har allmogefår. Vet någon om om detta är ett "naturligt" skeende med skinnen eller beror det på beredningsmetod.

I Delsbo bereds skinnen på gammalt vis med Alun. Går det att återfå lystern? Tips?

Vi var inne på Tranås berederihemsida och kollade. De menar att deras metod med Krom inte är giftig pga den sortens krom de använder. Vad är då anledningen till att vi och många andra väljer en mer ursprunglig och giftfti behandling. Kan det vara så att Tranås förskönar bilden av sin egen beredning?

En kollega på jobbet säljer skinn från Tranås med en babysymbol på och alla är jätteimponerade. Skinnen är ändå tvättbara? Hur går det ihop? Vad är det som är speciellt med just de skinnen?

/fam
 Berg

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Ekologiska skinn?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-09 kl 08:56 »
Jag beredde mina skinn hos Delsbo förra året och är jättenöjd!
Att skinnen tovar ihop sig efter några års användning är (som jag har förstått det) beroende på
skinnens/ullens kvalitet.
Gotlandspäls skinn har glattare och bättre lock som inte så lätt tovar ihop medans tex finullens
skinn blir lättare åt det toviga hållet efter nåt år. 
Jag beredde några skinn som var korsningslamm gotland/finull och
dom blev riktigt fina, några lite "ullliga" sen skickade jag ett skinn från ett lamm som var shropshire/oxforddown och
det blev jättefult. Hårt tjockt skinn och tussig ull, men det är perfekt på 4-hjulingen och som sittskinn.
Man får inget "fint kort" med till skinnen där det står babyskinn tvättbart osv. men för mig är det mer värt
att kunna berätta för mina kunder att lammen har ätit enbart ekologisk äng, inget kraftfoder och skinnen är naturligt
beredda och fria från kemikalier. Dessutom slipper dom fraktas över hela sverige för att beredas. //Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Birgit

« Svar #2 skrivet: 14 okt-09 kl 18:42 »
Fast vad jag förstår är Alun beredning inte godkänd som ekologisk. Det är heller inte växten alun som används, vilket många tror, utan kaliumaluminiumsulfat.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 14 okt-09 kl 19:21 »
Är inte Alun just kaliumaluminiumsulfat? Som använts i långa tider bla som betning när man växtfärgar?Eller för att stoppa blod med? Används också som livsmedelstillsats.
Finns det en växt som heter Alun också?
 Jag är också nöjd med skinnen från Delsbo, kanske inte ekologiskt men giftfria (det är kromgarvade skinn som är tvättbara), och det tycker jag är viktigast.
 I Delsbo använder man samma kemikalier som jag använder hemma för att garva skinn (och färga garn).
 Om skinnen behåller locken eller inte beror på beror som sagts på Ullkvalite´n. Mina Åsenskinn lämpar sig bra som babyskinn och vackra prydnader men kanske inte till ett skinn man sitter och "skaver på" varje dag :)
 Det man kan göra för att fräscha upp skinn är att hänga ut dom i fuktig luft.
                              Mvh
                            Charlotte

« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 19:33 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 07:23 »
Jo, Charlotte, det är samma ämne. Det finns en växt som heter Alun också (alunrot).
Jag lade inte in några aspekter angående krom, utan bara att alungarvning inte är ekologisk. Det är en vanlig uppfattning har jag upptäckt.
Jag har också provat alungarvning och det ger fina skinn. Annars är jag mer för de ekologiska metoderna, som både Flygsfors och Tranås faktiskt har.
Helt klart är det avgörande vad för kvalité det är på skinnen om de tovar/filtar sig osv. Vissa skinn är inte lämpliga för hård användning. Men vädring, en fuktig dag, brukar fräscha upp en hel del.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 08:16 »
 Donnias Ekologiska skinn garvas med vegetabilier från Peru och skickas fram och tillbaka till Bosninen ::)
 Dom skinnen är inte maskintvättbara utan tvättas med ulltvätt och borste (annars är det kemtvätt), det kan man göra försiktigt om man får fläckar på att Alungarvat skinn också...
                                        Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #6 skrivet: 17 okt-09 kl 20:05 »
Nej, men ingen har väl skrivit att skinnen blir ekologiska från Delsbo? Jag skrev att mina lamm äter ekologisk äng, och att skinnen bereds naturligt och är fria från kemikalier.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Birgit

« Svar #7 skrivet: 18 okt-09 kl 13:30 »
Erica, jag påstod inte att du skrivet det, det var bara ett resonemang från min sida.
Charlotte, jag håller med dig om Donnia. Anlitade dem en gång för ca: 10 år sedan och var inte nöjd med deras arbete då. Jag syftade på Tranås skinnberederi som ju har tagit fram ett eko skinn. De jag sett är väldigt trevliga.

galenbyn

« Svar #8 skrivet: 19 okt-09 kl 15:52 »
Tack för intresanta inlägg!
Jag förstår dock fortfarande inte vad som är ekologiskt och inte när det gäller skinnen? När vi pratade med Delsbo, sa han ju inte att det var ekologiskt men vi uppfattade som- ett ursprungligt och naturligt sätt att bereda skinn.  Jag skulle ändå vilja veta vad som är ekologiska skinn, om någon vet, skriv gärna, annars antar jag att jag kan ringa till tex Tranås och fråga.
 Hälsar Galenbyn

Birgit

« Svar #9 skrivet: 20 okt-09 kl 18:50 »
Om de får kallas eko eller inte är styrt av miljö påverkan i processen. Det är ju inget Berederiet självt får bestämma. Alun anses ju inte vara miljövänligt vad jag hört.
Angående Tranås, så kan du ju fråga dem vad de använder. Flygsfors barkgarvar, vilket ger en svag färgning av kött sidan, vilket inte alla tycker om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Staem, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser