Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En tupp som gaaaaaal  (läst 3492 gånger)

Colleen

• Gäst
En tupp som gaaaaaal
« skrivet: 20 feb-06 kl 15:42 »
Min lilla dvärgtupp gal hela tiden , lagom mycket på dagarna och väldigt mycket på nätterna. Det gör ju inget för mig, men då jag har någon som är på besök och sover i husvagnen så är det väldigt störande för dem och de kan inte sova på hela natten.
Jag har bara en tupp och tre hönor och de bor i ett ombyggt dass, jag har en liten värmelampa med rött ljus på hela natten för att de ska få värme. Kan det vara så att lampan stör??
Hönorna sover ju men inte han... ??? .

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:En tupp som gaaaaaal
« Svar #1 skrivet: 20 feb-06 kl 16:21 »
Han kanske hör något utanför eftersom han markerar revir även på natten.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Colleen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 feb-06 kl 16:45 »
Glömde säga hur ofta han gal, en gång i minuten  :o i typ en kvart, sedan tar han uppehåll i någon halvtimme och sedan fortsätter han  :o .

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-06 kl 20:39 »
Tror inte lampan har någon större inverkan på tupparna och deras galande. ;)

Mer handlar det om revirmarkering och kommunikation mellan tuppar i flocken och andra tuppar i andra revir.

Har 8 grupper med höns och flera tuppar i varje grupp. Så i mitt hus gals det oavbrutet dygnet runt. Tur man bor 1km till närmaste granne. :-[
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 21 feb-06 kl 10:53 »
Anmäl dig till (och tuppen) till SM i "galning"!
Finns tävlingar för allt ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 feb-06 kl 10:58 »
Hade en svarthönstupp som höll på hela tiden, men efter ett tag blev den "hes" och nu hörs det inte så mycket, det kanske går över.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 21 feb-06 kl 11:20 »
Är det inte typiskt för dvärghöns, pärlhöns o likn att tupparna gal hela tiden?
Har en granne som hade såna tidigare.
Tuppen gol i princip dygnet runt.

Det är väl som med hundar, ju mindre storlek desto mer oväsen.
Alla försöker hävda sig på nåt sätt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Colleen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 feb-06 kl 11:24 »
Ja vem vet han kanske blir hes (hoppas, hoppas  :-[) .
Idag har jag "misshandlat honom", nä inte så illa som det låter, men eftersom han har benskabb,kvalster eller vad ni nu än kallar det, så har jag masserat och skrapat hans ben med vatten och olivolja och fått bort det mesta av ohyran. Sedan masserade jag in rikligt med aloepropolis salva som är fet .
Jag tänkte som så :-[ att det kanske kliade och gjorde ont så han inte kunde sova . Visst jag förmänskligar honom meeen jag måste ju prova och nu har de lovat att det ska vara töväder i några dagar så äntligen kan man passa på och behandla benen och sanera "dasset".

Archibald

« Svar #8 skrivet: 22 feb-06 kl 07:58 »
Synd att gammeltuppen är död nu, honom fick man väcka på mornarna  :D inte särskilt morgonpigg.
nya tuppen är lite värre, men inte så att han gal mitt i natten...

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #9 skrivet: 22 feb-06 kl 08:33 »
det kanske kliade och gjorde ont så han inte kunde sova . Visst jag förmänskligar honom meeen jag måste ju prova och nu har de lovat att det ska vara töväder i några dagar så äntligen kan man passa på och behandla benen och sanera "dasset".
Att konstatera att det kliar och gör ont är inte att förmänsliga - det GÖR ont och det kliar!!! -Däremot är det kanske inte därför han gal.
Ursäkta en undran - vaddå "jag måste ju prova" Menar du att du bara ska prova att få bort benkvalstren?! Du ska väl behandla ordentligt så de försvinner - inte bara "prova! Du måste få bort alla beläggningar, förhårdnader och utstående fjäll, inte bara "det mesta". Kom ihåg att smörja ända från hasen till klorna
Lycka till!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Colleen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 feb-06 kl 12:12 »
Det var inte behandlingen av benen jag provade, utan om benen var anledningen till att han gal.
Jag har inte behandlat benen eftersom jag inte var hundra på vad det var, han såg ut sådan då jag köpte honom i somras. Jag frågade en vän som har haft höns i 7 år och hon hade aldrig sett något liknande, fast hon har aldrig sett kvalster heller.
Hur som helst läste jag runt här på forumet och kom fram till kvalster och sedan hittade jag en väldigt bra beskrivning på hur jag skulle gå till väga... på den vägen är det.

LEK

« Svar #11 skrivet: 22 feb-06 kl 16:30 »
Hej!
Jag har idag behandlat en höna med fotkvalster. Det hade inte gått så värst långt som tur var (angreppet alltså). Jag skrubbade hennes ben ordentligt, tvättade dem och smorde in dem med Tenutex från Apoteket. Nu till min fråga: när era höns drabbas av fotkvalster behandlar ni då den höna som drabbats eller allihop? Gör ni ngn speciell åtgärd i själva hönshuset? Vore bra att få veta...

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #12 skrivet: 22 feb-06 kl 17:58 »
Hur som helst läste jag runt här på forumet och kom fram till kvalster och sedan hittade jag en väldigt bra beskrivning på hur jag skulle gå till väga... på den vägen är det.
Ok. då förstår jag vad du menade. Lycka till med behandlingen!

Till "Lek".
Det är nästan alltid så att bara vissa i en flock drabbas. MItt råd är att ge alla i flocken Frontline och smörja in den feta salvan en gång på alla men sedan skrapa och fortsätta med den/de drabbade.
Varför använde du tenutex? Det finns väl ingen anledning att utsätta hönsen för gifter i onödan? Detta är nämligen helt i onödan eftersom det inte är mer effektivt än den vanliga feta salvan, bara mycket mer giftigt.
« Senast ändrad: 22 feb-06 kl 17:59 av Kicki »

Har kursverksamhet!

rina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 feb-06 kl 19:41 »

Ja du man kan bli galen när en tupp håller på så där....men jag har då märkt att har dom MÖRKT så tiger dom mer....jag föder upp dvärghöns så jag vet hur dom låter..... :'(

LEK

« Svar #14 skrivet: 22 feb-06 kl 22:59 »
Hej och tack för svaret Kicki!

Föslag på Tenutex som behandlingssalva har jag fått någonstans på forumen här på internet. Det är ju en salva för behandling av skabb och flatlöss på människor så kan den verkligen vara SÅ ohälsosam? det visste jag faktiskt inte... svårt när man är nybörjare att tolka vilka råd som är ok och vilka som inte är det. Det jag vill undvika är att ge hönsen Frontline, om det går, för att slippa kasta en massa ägg varje dag.

En annan fråga; hönan som drabbats är väldigt hängig. Rör sig ganska sävligt, är ganska uppburrad, blundar ibland o dessutom lös i magen. Inte sig själv helt enkelt. Kan detta ha med kalkbenen att göra? Noterade dessutom att hon var kal på magen när jag behandlade hennes ben. Förvisso är hon lite kal på ryggen också efter tuppens framfart men varför på magen? Kollade nog om hon hade löss men icke ???
Vad göra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser