Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325495 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1280 skrivet: 09 apr-11 kl 06:58 »
...För min del så lägger jag ner här!! Jag har fått nog.

Det tycker jag vore mycket tråkigt, välj hellre att ignorera det du anser vara drävel. Med din syn på biodlingen och denna tråden har en intressant vitalisering av synen på biodlingen fått fäste här, nämligen den rationella. Det är denna bredd som gör detta forum så intressant, här finns både diskussioner om rationell biodling i lite större skala såväl som husbehovsbiodling. Men det jag menade var att på ett forum behöver man acceptera att bli emotsagd och ju högre man framför sitt budskap desto högre kommer man att bli emotsagd samt att förstå att låta andra döma det som skrivs istället för att försöka argumentera emot någon som ser detta som "The Argument Clinic".
Monty Python - Argument Clinic

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1281 skrivet: 09 apr-11 kl 12:52 »
Quod licet Jovi, non licet bovi

på svenska förstår man det hela mycket bätre  ;D

Vad som är tillåtet att Jupiter, är inte tillåtet för en oxe;

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #1282 skrivet: 09 apr-11 kl 16:23 »
På ett forum så ska man även hålla sig till ämnet i trådarna. Denna tråd handlar om Biredskap, men så fort Sten-Åke skriver något så kommer små tupparna in och vill fäktas. Jag tycker att vi ska vara tacksam att Sten-Åke redogör för sina projekt i denna tråd, det är flera som ställer frågor angående hans inlägg som han svarar bra på. Men sen finns det ju tyvärr tupparna som gnäller och kritiserar i ett, jag förstår om Sten-Åke tröttnar på er och ert bjäbbande. Vi hade förut en professionell biodlare som var med och svara på frågor i forumet, Anders Wisping, men samma sak med honom. Folk som ska skaffa bin, eller har haft 2 kupor i ett halvår skulle vara på, kritisera förklara att allt han skrev var fel med en underton att han var korkad och dom själva var guds gåva till biodlingen.

Det här är den mest populära tråden på detta forum, statistiken talar för sig själv, men eventuellt är det slut på det för att en handfull människor inte kan hålla sig till vad tråden handlar om och sluta komma med sin pseudovetenskap, sina egna teorier om hur vetenskapligt arbete ska skötas, och med en på svenska jävligt dålig attityd.

Det är tråkigt att vi inte har en moderator som rensar bort allt skit i denna tråd som är off topic och varnar dom som sitter och blajjar på forumet, och efter ett antal varningar så blir man utslängd.

Jag håller med Sten-Åke att tupparna kan skaffa en egen tråd, kalla den gärna för tupp tråden så vet resten. Där kan ni på ett drygt vis kritisera varandra, komma med teorier som baserar sig mellan noll och minimal erfarenhet, och även köra hela tråden på latin. Då kan alla på forumet göra ett val om dom vill läsa vad ni skriver. Men den här tråden borde handla om Sten-Åke biredskap och frågor tillhörande det, ställt av människor som har fått någon form av uppfostran hemifrån.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1283 skrivet: 09 apr-11 kl 20:58 »
På ett forum så ska man även hålla sig till ämnet i trådarna. Denna tråd handlar om Biredskap, men så fort Sten-Åke skriver något så kommer små tupparna in och vill fäktas. Jag tycker att vi ska vara tacksam att Sten-Åke redogör för sina projekt i denna tråd, det är flera som ställer frågor angående hans inlägg som han svarar bra på. Men sen finns det ju tyvärr tupparna som gnäller och kritiserar i ett, jag förstår om Sten-Åke tröttnar på er och ert bjäbbande. Vi hade förut en professionell biodlare som var med och svara på frågor i forumet, Anders Wisping, men samma sak med honom. Folk som ska skaffa bin, eller har haft 2 kupor i ett halvår skulle vara på, kritisera förklara att allt han skrev var fel med en underton att han var korkad och dom själva var guds gåva till biodlingen.

Det här är den mest populära tråden på detta forum, statistiken talar för sig själv, men eventuellt är det slut på det för att en handfull människor inte kan hålla sig till vad tråden handlar om och sluta komma med sin pseudovetenskap, sina egna teorier om hur vetenskapligt arbete ska skötas, och med en på svenska jävligt dålig attityd.

Det är tråkigt att vi inte har en moderator som rensar bort allt skit i denna tråd som är off topic och varnar dom som sitter och blajjar på forumet, och efter ett antal varningar så blir man utslängd.

Jag håller med Sten-Åke att tupparna kan skaffa en egen tråd, kalla den gärna för tupp tråden så vet resten. Där kan ni på ett drygt vis kritisera varandra, komma med teorier som baserar sig mellan noll och minimal erfarenhet, och även köra hela tråden på latin. Då kan alla på forumet göra ett val om dom vill läsa vad ni skriver. Men den här tråden borde handla om Sten-Åke biredskap och frågor tillhörande det, ställt av människor som har fått någon form av uppfostran hemifrån.
Jag håller fullständigt med klarre.
Va f-n är moderator som ska hålla ordning på trådarna i forumet ??? ??? ??? ??? ??? ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #1284 skrivet: 09 apr-11 kl 23:37 »
Jag håller fullständigt med klarre.
Va f-n är moderator som ska hålla ordning på trådarna i forumet ??? ??? ??? ??? ??? ???
Det står var och en fritt att anmäla inlägg som man anser bryter mot forumets regler, och jag tar varje anmälan på allvar och läser de inlägg som kritiseras och vad som skrivits före och efter. Det är ingen som har anmält något inlägg från den senaste diskussions(irritations-)toppen.

Själv läser jag, i mån av tid, jag har faktiskt en del att göra utöver att sitta framför datorn, en hel del av inläggen i bitavlan, och faktiskt särskilt i denna tråden. Men jag hinner inte läsa alla inlägg, och det är heller inte min uppgift.

Jag har raderat ganska många inlägg i denna tråden, men jag har inställningen att det är bättre att fria än att fälla. Det finns många inlägg både i denna och andra trådar som inte håller sig strikt till trådens ämne, men som för den skull inte bryter mot övriga forumregler, och som faktiskt kan vara intressanta.

Detta är ett diskussionsforum, och skulle man hålla väldigt strikt på formerna och aldrig tillåta minsta utsvävning från huvudämnet, så skulle det inte bli mycket till diskussioner.

Jag tar tacksamt emot anmälningar som hjälper mig att hitta var det gått snett, i såväl denna som andra trådar.

Jag har valt att inte radera särskilt många inlägg som skrivits de senaste dagarna. Det har diskuterats hur mycket man får sväva ut från ämnet, och det har diskuterats forskning och vetenskapligt förhållningssätt, bl a. Det har inte direkt med biredskap  ;) att göra, men det är det mycket annat i tråden som inte har, både som är skrivet av ts och av andra. Tråden är en av de mest lästa, och det beror troligen på att den behandlar många intressanta frågor. Skulle jag sitta och separera ut varje ämne till en egen tråd, så skulle det ta flera hela dagar.

Min uppfattning är att alternativ.nu ska vara ett forum där man undviker pekpinnar, och diskuterar förutsättningslöst. Det som är viktigt är att man håller en artig och trevlig ton, och att man respekterar varandra, även när man är av motsatt åsikt. Klarar vi bara av det, så finns det inga gränser för hur mycket vi kan lära oss av varandra.

Så nu tycker jag att vi gör just det, diskuterar förutsättningslöst men respektfullt, så att vi lär oss så mycket som möjligt.
« Senast ändrad: 11 apr-11 kl 17:35 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

toredh

• Gäst
« Svar #1285 skrivet: 14 apr-11 kl 22:21 »
Saknar dig Sten-Åke. Förstår att du "ruttnade" på haveristerna som kapade din tråd. Men, nu börjar det blomma snart, och kanske tid för nystart?
Angående "Biredskap" går mina funderingar runt sump... Inte nöjd med det som säljs hos redskapshandlarna... Baffelsump? Skilja vaxet via över/under trösklar...
ha det gott!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1286 skrivet: 14 apr-11 kl 22:32 »
Inte nöjd med det som säljs hos redskapshandlarna... Baffelsump? Skilja vaxet via över/under trösklar

Hur har du tänkt att lösa det annars ? klar tank , eller någon annan sorts sump ?

Mvh edward :P

+ klart att det är fler som saknar Sten-Åkes inläggen  :(
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

toredh

• Gäst
« Svar #1287 skrivet: 14 apr-11 kl 23:42 »
Klarningstank kör jag med. Det jag inte är nöjd med är sump innan det, Efter slungan innan tank. Det som finns på marknaden, 60liter rund historia med bottenvärme, skiljer inte ifrån tillräckligt med vax. Så, har tankar att finna/tillverka långsmal sump med över/under flöde. Undrar om det inte finns och kallas Baffelsump...

Edward.

• Gästrikland
« Senast ändrad: 15 apr-11 kl 00:49 av Edward. »

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1289 skrivet: 15 apr-11 kl 11:27 »
En separator löser dom flesta problemen.
1.du slipper en dyr och bökig sump
2.duslipper köpa dyr pump
3.Den klarar ljunghonung
4.Du behöver inte en klarningstank,kan finsila direkt från separator.
Jag tycker att det gamla systemet med sump o pump,klarningstank är förlegat.
En rationell bioding bör ha separator tycker jag iallafall!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1290 skrivet: 15 apr-11 kl 11:50 »
En separator löser dom flesta problemen.En rationell bioding bör ha separator tycker jag iallafall!

Och vad betingar ett sådan för pris ?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1291 skrivet: 15 apr-11 kl 19:35 »
Och vad betingar ett sådan för pris ?

Ungefär lika mycket som en honungspump och sump kostar plus övrig utrustning du behöver!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1292 skrivet: 15 apr-11 kl 21:01 »
Nja , tror att jag av vaktar en stund , satsar på att bygga upp bi massa + kupmaterial ett tag till  ;)

+ man kan tappa på Mantorp så fixar dom till de hela .

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1293 skrivet: 15 apr-11 kl 21:26 »
Jag har inte heller investerat i separatorn ännu,bimassa först.
men när  tiden är inne så blir det en separator.

Michailov

• Västergötland
« Svar #1294 skrivet: 27 apr-11 kl 17:16 »
Sten-Åke,
Varför har du registrerat domänerna biodlingsforetagarna.SE och kravbiodlarna.se?

Är du med i någon av organisationerna? Tänker du försöka sälja dem?

Konstig fråga tycker jag. Vilka organisationer är det du syftar på? Biodlingsföretagarna har väl sin ".nu" adress sedan 2001 så den var ju upptagen. Kanske därför han valde ".se"? Om den organisation du syftar till var intresserad att s.a.s "skydda" sig hade man ju givetvis registrerat alla intressanta suffix redan 2001. Det är ju brukligt menar jag.

Och är "kravbiodlarna" en organisation? Jag hittar inget på dem i alla fall. Men de kanske inte är på internet...än?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #1295 skrivet: 27 apr-11 kl 17:51 »
Skydda sig mot vad? Det är ett konstigt resonemang.

År 2001 var det inte möjligt för organisationer att registrera .se, kommer du ihåg pp.se? Runt 2006 gick det, då kostade det flera tusen då SE-NIC hade monopol. 2008 avreglerades det och kostar nu en hundring.

Kravbiodlarna är en sammanslutning av KRAV-biodlare.

Fråga är vad man har för avsikt med att registrera varumärkesskyddade namn, cyber-squatting (http://en.wikipedia.org/wiki/Cybersquatting) är moraliskt tveksamt. Sedan kan det vara av intresse för andra som gör affärer med honom att ha denna information. Sten-Åke svarar inte på korrespondens.

Michailov

• Västergötland
« Svar #1296 skrivet: 27 apr-11 kl 19:20 »
Skydda sig mot vad? Det är ett konstigt resonemang.

Det kanske var jag som missförstod - jag trodde att Biodlingsföretagarna ansåg det vara ett problem att de inte förfogar över .se domänen. Om det inte är ett problem spelar det väl ingen roll om någon annan gör det eller avser sälja den? Jag antog att alla vil försöka skydda sig mot att få problem.

Kravbiodlarna är en sammanslutning av KRAV-biodlare.

"Kravbiodlarna" finner jag själv ingen information om som förening mer än att uttrycket verkar användas som samlande benämning på just biodlare som efterlever krav.

Fråga är vad man har för avsikt med att registrera varumärkesskyddade namn, cyber-squatting (http://en.wikipedia.org/wiki/Cybersquatting) är moraliskt tveksamt. Sedan kan det vara av intresse för andra som gör affärer med honom att ha denna information. Sten-Åke svarar inte på korrespondens.

Detta vill jag minnas att jag kollat för något år sedan och då var de två organisationer du nämner inte registrerade varumärken hos PRV. Är de verklligen registrerade?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Lindell

• Gäst
« Svar #1297 skrivet: 02 jul-11 kl 22:30 »
Har uppnått målen för 2011, till priset av en h*&%es massa honung som skall burkas med egna etiketter.

Etikettering, Primera AP360.
MVI_3468.AVI

Tappning, Nassenheider.
MVI_3472_2.avi
« Senast ändrad: 02 jul-11 kl 22:36 av Sten-Åke Lindell »

Pamp

• Västergötland
« Svar #1298 skrivet: 03 jul-11 kl 00:19 »
Nyggt jobbat, bra ettikett mycket bra :)

Välkommen tillbaka oxså !

Lindell

• Gäst
« Svar #1299 skrivet: 03 jul-11 kl 08:12 »
Etiketten är lite omgjord, har själv gjort om den i Adobe InDesign och fått ut CMYK/PDF för tryckfärdigt original.
Har ändrat lite i text, flyttat ner bilden och byggt om streckkoden till EAN-13.
Lite bråk med etikettleverantörer så att man till slut landat på ett pris som ligger ca 50% av det pris man får SBR etiketten för.
Totalt sett omräknat från burk, etikett, transporter, etc så går jag plus 3:- mot HF's återtag.
Ca 3 ton och allt är betalt, sker kanske redan första året, enkelt. Ett sätt att vara oberoende.
Sedan vet man inte något om HF's framtid, nya lönsamhetkrav på HF kan förändra allt över en natt. Det är ett företag som håller på att krackelera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser