Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325636 gånger)

Drönarn

• Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1000 skrivet: 18 jan-11 kl 13:14 »
Kalkylering bör att alltså utgå från 4-4,50 per ram i direkt vaxkostnad + arbete + ramkostnaden och då landar vi på 13-14 kr st färdig enhet.

Jag har för mig man kunde köpa ramarna vaxade av AGREB förut för en 2,50 + moms per ram
kan prisbilden landa där då är det attraktivt att slippa arbetet, men då har man ingen bra koll på vaxursprunget vilket är nog så viktigt

Det finns kollegor som påstår också att det behövs inga vaxade ramar om draget är tillräckligt starkt vid insättningstillfället, bina bygger ändå, har inte upplevt detta, kan ju gå vid tider då rapsen slår till, vilket kan vara ett sätt att slippa rollandet.

Lindell

• Gäst
« Svar #1001 skrivet: 18 jan-11 kl 13:23 »
Jag har för mig man kunde köpa ramarna vaxade av AGREB förut för en 2,50 + moms per ram

Hur kan man köpa ramarna vaxade därifrån för 2:50 när det går 70g per ram?  Vaxet kostar ju mera än 2:50 per ram. Jag köpte inga ramar därifrån utan valde en annan bättre väg.

Tycker du skall försöka försöka få en offert från Agreb och kolla priset på vaxade ramar!!

Lindell

• Gäst
« Svar #1002 skrivet: 25 jan-11 kl 19:54 »
Beställer man behållare hos Carl-Fritz får man ha tålamod, ledtider så att man hinner glömma att man beställt.

Nu kommer i alla fall 600 kg behållarna i veckan, plus vax och 150 kg Apifonda.

Lindell

• Gäst
« Svar #1004 skrivet: 27 jan-11 kl 07:24 »
Lista över "stödpengar" till binäringen inom EU. Sverige får en liten del som fångas upp av Statliga organ och organisationer inom binäringen. (SW = Svensk)
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/1121&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Lindell

• Gäst
« Svar #1005 skrivet: 27 jan-11 kl 07:38 »
Nassenheider har en hel del produktnyheter på sin Tyska tablå, en del riktigt intressanta.

Notera den "lilla pumpen"

http://www.nassenheider.com/files/preiseliste/Katalog2010%20Imkereitechnik%20web.pdf
« Senast ändrad: 27 jan-11 kl 07:57 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1006 skrivet: 27 jan-11 kl 07:50 »
"Pumpmodulen kan monteras direkt på din honungsbehållare. Styrmodulen placerar du på lämplig höjd."

« Senast ändrad: 27 jan-11 kl 09:41 av Sten-Åke Lindell »

toredh

• Gäst
« Svar #1007 skrivet: 27 jan-11 kl 10:05 »
"Pumpmodulen kan monteras direkt på din honungsbehållare. Styrmodulen placerar du på lämplig höjd."
Bra pump. Har du tagit priset på den? Eller är det via återförsäljare Duwe?

Lindell

• Gäst
« Svar #1008 skrivet: 27 jan-11 kl 10:28 »
Jag har egna kanaler, skall resa där förbi om någon vecka och då tar jag kanske hem en pump. Fixar priset snarast!!
Duwe gynnar bara BF medlemmar, det står tydligt på hand hemsida. "(För BFs medlemmar i Sverige inkl frakt)".
Sådana gör man inte affärer med!

Lindell

• Gäst
« Svar #1009 skrivet: 27 jan-11 kl 19:34 »
Katalogpris inkl 19% moms (MwSt.)

Styrenhet         900 Euro
Motorenhet       665 Euro

Måste man köpa till pumphuvud   374 Euro + Kugghjul   33,1 Euro + AC/DC 242,1 Euro
plus diverse anslutningar (stos 40 mm) + sugstopp + givare + styrkablage ca 250 Euro

Totalt 1.565 Euro om man har en tappmaskin tidigare.
Tillägg ca 900 Euro om man behöver köpa till detta.

Räkna med 1 Euro = 10.0 sek inkl kostnaden för frakt.   15.650 sek + 9.000 sek

Med andra ord är den på tok för dyr. För 25.000 sek får en hel del annan pump med mera kapacitet.
Bättre att satsa på att enbart köpa tappmaskinen och några extra tillbehör för att använda den som pump.

Lindell

• Gäst
« Svar #1010 skrivet: 27 jan-11 kl 19:40 »
Katalogen med lite bättre bilder.
http://imk.nassenheider.com/artikels/index/2

Lindell

• Gäst
« Svar #1011 skrivet: 27 jan-11 kl 19:44 »
Spännande att se att han tänkt till angående band och flera tappställen (flera burkar åt gången).

Lindell

• Gäst
« Svar #1012 skrivet: 28 jan-11 kl 11:54 »
Köper man pumphuvudet och gör egen drivning och förpackning blir det en prisvärd pump.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1013 skrivet: 28 jan-11 kl 19:56 »
Vad har den för kapacitet går den att använda som en pump mellan olika behållare,eller tom att pumpa vinterfoder med????

Lindell

• Gäst
« Svar #1014 skrivet: 28 jan-11 kl 22:44 »
Det är i princip samma pump som i "kontinuerlig pump" state i tappmaskinen.
Från större behållare till annan liknande behållare med stor mängd honung tar det lång tid.
Konstigt att priset sätts dyrare än befintliga impellerpumpar som har högre kapacitet.

Jag har beställt ett antal pumphuvuden till tappningen med flera parallella maskiner med egen drivning.
« Senast ändrad: 05 feb-11 kl 08:49 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1015 skrivet: 31 jan-11 kl 02:06 »
Betalning med Euro, 8:80. Sist jag handlade var det 9:57, man får mera för kronan när man handlar redskap utomlands. Enhetsfrakt 17 Euro (företagspaket till dörren).

Lindell

• Gäst
« Svar #1016 skrivet: 31 jan-11 kl 13:38 »
Det finns inte så mycket info om etiketter för maskiner, här fann jag något.
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B7qClAm5m4rgY2Y4ZDc1NjQtMDE0OC00MzQ4LTk2NmYtYjY1YTNkYWNiN2Zm&authkey=CJ2e5fEK&hl=en

HF's etikettsystem är alltså TYPE (A), 75 mm.
« Senast ändrad: 31 jan-11 kl 14:23 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1017 skrivet: 31 jan-11 kl 16:47 »
*** KÄNSLIGA TITTARE OMBEDES BLUNDA NU ****

Jag tar det lungt som vanligt och fick paket idag, en av mina klartankar anlände tillsammans med en pall Vax och Apifonda ca drygt 125 kg vardera.
Tillsammans med en liknande leverans tidigare med Vax och Apifonda har jag till hela våren och försommaren samt avläggarproduktionen säkrad.

Lindell

• Gäst
« Svar #1018 skrivet: 31 jan-11 kl 16:54 »
Lite bilder på klartanken. Jag har valt att ha 1 1/2" på alla apparater, det är både krångligare och dyrare att satsa på 2" och tidsbesparingen är marginell, man spar några minuter av sitt liv.

CMF kvalitet så klart, enda sladdriga var locket som kändes något tunnt och borde haft en kant för insidan för absolut bästa passform för "tät tank".
Men själva arbetet är suveränt, bra hantag och konad botten anpassad för tillskottsvärme.
Ledtiderna från beställning till leverans är så pass långa att man funderar lite på hur det står till på fabriken.

Tanken är på 600 kg. 1000 kg tanken kostar dubbelt så mycket och är en best att hantera samt att man inte får den igenom en ordinär dörrpost. Den här 600 kg tanken passar precis med någon cm marginal.

Det är alltså bättre att köpa 2 x 600 kg.

600 kg ø 72 cm, höjd 110 cm, vikt 45 kg. (normal dörrpost = 80 cm).
1000 kg ø 84 cm, höjd 130 cm, vikt 73 kg.
« Senast ändrad: 01 feb-11 kl 13:14 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1019 skrivet: 31 jan-11 kl 17:02 »
600 kg passar också till lyftbordet som klarar 750 kg. Genom att höja bordet så behövs ingen pump vid tappning genom kontinuerlig flytsil på 125 kg.

En sådan här otäcking! (Bild från inköp förra året!)

« Senast ändrad: 31 jan-11 kl 17:13 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser