Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325548 gånger)

esten

• -
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #780 skrivet: 04 okt-10 kl 10:33 »
Om jag har en träram med kakras så tar jag själv hand om den .. men att köpa vax så gör jag inte. Vill nog ha fint avtäckningsvax från säker leverantör i betydligt större mängd.
Finnes +100 kg till ordinärt marknadspris köper jag.

Bivaxet ska intte användas till nya kupor utan smältas och blandas i salvor och krämer , endel kommer nog också att smältas ner i ljusmassan för lite honungsdoft i julljusen.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #781 skrivet: 04 okt-10 kl 16:34 »
Jag har också blåbär som vi skall göra sylt av på prov i veckan.

Bröd med lita vaxflarn syns inte i brödet, det blir mera smak och ger ett betydligt bättre bröd. Det är så lite vax att det är försumbart, så varför sila allt.
Prova att göra äppel/rabarberpaj med honung istället för socker, jättegott.
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #782 skrivet: 04 okt-10 kl 22:15 »
Tar du hälften så mycket honung som socker eller bara sötar du med honung efter behag?

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #783 skrivet: 05 okt-10 kl 09:00 »
Tar du hälften så mycket honung som socker eller bara sötar du med honung efter behag?
Jag klickar på honung efter behag. Ibland blir det lite för mycket av det goda.
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #784 skrivet: 05 okt-10 kl 16:48 »
Puh! Årets revision avklarad!

Fick samtal från en brödbutik som fått provburkar att de vill ta in min honung till butiken, allt gick bra utan knorr!

Pamp

• Västergötland
« Svar #785 skrivet: 05 okt-10 kl 22:33 »

Grattis Sten-Åke till försäljningen till bageriet!
Hur mycket förbrukar dom per år ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #786 skrivet: 06 okt-10 kl 05:02 »
Jag är en liten producent som försöker distribuera till speciella butiker som säljer närproducerat och egna produkter. Det blir inte samma prispress men samtidigt inte så stora mängder. Ett antal lådor som en närbutik.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #787 skrivet: 06 okt-10 kl 17:53 »
Puh! Bråda dagar med massor av älgfärs.

Inte lätt för alternativarna när man kan köpa rotsaker för 2:-/kg i butikerna.

Idag gör jag 4 stora laddningar kålpudding för frysen (från ca 4 kg färs ...)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #788 skrivet: 06 okt-10 kl 18:40 »
Nu har jag honungspumpar så det räcker!

Kom över en fabriksny pump till ett vettigt pris.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #789 skrivet: 06 okt-10 kl 20:44 »
Jag har hittat cellophan i ark och påsar (prassel/gnissel-plast) som är bra med alla tillbehör.

Var hittar man billigaste katrongen för 350g burkar?  15 burkar/kartong, 500 st typ.

Söker även presentförpackningar för två 350g burkar i kartong.

ersam

• -
« Svar #790 skrivet: 07 okt-10 kl 17:51 »
Funderar på det där med burkstorlek. Varför inte driva en kampanj för att få ner storleken och upp priset? Med exklusivare etiketter så ser stora burkar med importhonung inte alls lika attraktiva. De som ändå väljer "fulhonung" är väl en kund som knappast är lönt att försöka sälja till...

Så mitt förslag är att stegvis gå ner från 700->500 gr som största burk och sen vidare från 500->350 gr. Genom detta kan man "lätt" nästan dubbla kg-priset utan att det verkar som ett rån.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #791 skrivet: 07 okt-10 kl 18:48 »
Här handlar det om konsumentpsykologi i högsta grad.

Till delikatesser är burkarna små och till rimliga priser, men omräknat till kg pris relativt dyra. Självklart att kg priset ökar med minskad förpackningsstorlek.
Det går ju åt flera burkar (det dubbla) från 700g till 350g och det skiljer kanske 1 sek inkl lock mellan burkarna men går åt 2x för 350g burken.
Jag köpte en full pall 350g burkar. Det var en medveten stategi att även fortsätta i småbutiker, brödbutiker och delikatessbutiker.
Det tar inte längre tid att sälja in om honungen och burken är "speciell" och man kan ta ut ett bättre kg pris genom att bara prata burkpris in till butiken.
Men burkarna säljer sig inte av sig självt, man måste vara säljare och kunna övertyga kunden om att den här lokalproducerade honungen är bäst i butiken.

Kreativitet!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #792 skrivet: 07 okt-10 kl 19:05 »
Notera att du får producera och sälja 1.000 kg (1 ton) till butiker utan större kontroller, bara egenkontroll dvs Bihusesyn.

I t ex Danmark är siffran 4.000 kg (4 ton) och i många länder inom EU har man inte ens en gräns. Det är bara i Sverige som förhandlingarna flippade ur!

1000 kg betyder 2.857 st 350g burkar vilket kan generera 30:- x 2.857 = 85.710 sek, det är bara att köra så det ryker!!  12% moms på det i fall det är nödvändigt.

En helpall har ca 4.200 st 350g burkar. Dags att handla helpallar alltså för man kan i princip bränna en helpall och tappa räkningen, man blir ju äldre med åren ...

När du traverserat dig genom pallen har du hovat in 126.000 sek. Jag tycker alla skall göra så!!

Sälj burkarna söder om stan!
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 19:08 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #793 skrivet: 07 okt-10 kl 19:39 »
En helpall 350g glas kostar 8.000 + moms inkl lock.

Begränsningen 1.000 än en lätt match för SBR medlemmar i stort men en stor begränsning för många av t ex BF's egna mindre medlemmar med ökade kostnader.
Inte nog med att de tvingas till prispress i volym i storbutikerna, de drar på sig en massa onödiga kostnader som främst drabbar de mindre BF producenterna.
Hade man valt att anta Danmarks linje på 4.000 kg så hade många BF medlemmar hamnat under ribban och sluppit dessa kostnader, för SBR medlemmen hade det inte betytt någonting.
Spannet mellan liten & stor är störst bland BF medlemmarna. Blir de stora protektionistiska drabbar det bara deras egna små medlemmar.
En liten SBR producent kan knalla vidare och märker ingenting som tur är. >Gäsp!<
F-skattsedel kravet för medlemskap är bara ett av dessa krav som aktualiseras om och åter om igen. Vänta bara till införselfrågan kommer upp igen!

« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 19:54 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #794 skrivet: 07 okt-10 kl 20:15 »
Om det var på frågan varför det flippade ur och att Livsmedelsverket helt enkelt valde en gräns 1.000 kg var enligt källor på båda sidor att BF's "förhandlare" ville att gränsen skulle vara 500 kg eller mindre och ett SBR's hållning var att följa Danmarks exempel som redan hade förhandlat detta med sina branchorganisationer.

ersam

• -
« Svar #795 skrivet: 07 okt-10 kl 20:22 »
Men som jag brukar säga - det är fem i familjen...  >:D

Fast det är ju ett tag innan man är uppe i dom volymerna...  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #796 skrivet: 07 okt-10 kl 20:27 »
Fast det är ju ett tag innan man är uppe i dom volymerna...  :)

Det är ju det jag försöker förmedla - självdestruktivt i egna leden.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #797 skrivet: 08 okt-10 kl 02:07 »
Funderar på det där med burkstorlek. Varför inte driva en kampanj för att få ner storleken och upp priset? Med exklusivare etiketter så ser stora burkar med importhonung inte alls lika attraktiva. De som ändå väljer "fulhonung" är väl en kund som knappast är lönt att försöka sälja till...Så mitt förslag är att stegvis gå ner från 700->500 gr som största burk och sen vidare från 500->350 gr. Genom detta kan man "lätt" nästan dubbla kg-priset utan att det verkar som ett rån.

Jag körde detta linje föra året  , mest pga att skörden skulle räcka längre och till fler.

Procent och påslag hit och dit , 350gr x 120kr/kg = 42kr
                                                  700gr x 120kr/kg = 84kr
Stora burkar = större inkomster in i företaget i kronor , % blir den samma  ;)

Det finns även kunder som älskar och använder mycket svensk honung .
              mvh edward  :P
« Senast ändrad: 08 okt-10 kl 02:10 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #798 skrivet: 08 okt-10 kl 06:14 »
Men Edward, du får ju betala 2 burkar och lock när du använder 350g burken plus extra etikett.
(- 5 sek direkt plus mera arbetskostnad).

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #799 skrivet: 08 okt-10 kl 07:00 »
Men Edward, du får ju betala 2 burkar och lock när du använder 350g burken plus extra etikett.
(- 5 sek direkt plus mera arbetskostnad).
Det tänkte inte jag på  ::) ???

Men då blir lönsamheten ännu högre i kr på den större burken  ;D

-har man tillräckliga mängder så blir lönsamheten större med stor burken " om man kan hålla upp kg priset  ;)

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser