Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325461 gånger)

Drönarn

• Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #620 skrivet: 09 sep-10 kl 10:49 »
Köper du stockarna i standard längd från bygghandeln ??
kostnad ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #621 skrivet: 09 sep-10 kl 11:03 »
Jag köper dem på lämplig byggmarknad (byggtimmer). 140 x 120 någonting och de är 2.5 m långa.
Till detta behövs 1 st längd 45 x 70 som sågas i 50 cm längder. Längderna är ofta 4.20 men 4.5 förekommer.
Sätter en ribba i vardera ända. Sätter nästa 39-40 cm från denna. Glapp 12 cm. Nästa 39-40. Lika i båda ändar.

2 x 175:- + 4 m x 13:-/m = ca 400:- inkl moms för en ställning. Jag ställer dem på lecca 15 block ca 23:-/st.

Det går fort och enkelt men de blir tunga. Men man skall ju inte släpa omkring på dem så ofta, de byggs på plats.
Allt fippel med andra kupställningar kostar lika mycket och tar mera tid. De här pallar lätt 4 st kupor.
« Senast ändrad: 09 sep-10 kl 12:26 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #622 skrivet: 10 sep-10 kl 05:09 »
De med 140 x 120 blir jobbiga att bära själv. Medan den mindre 90 x 110 dimensionen (finns på Bauhaus) är hanterbar för en person.
Allt detta är till för att vara stationärt! Typ en avläggarbigård med ständigt återkommande avläggare, en plats för expansion och att våga växa.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #623 skrivet: 10 sep-10 kl 21:20 »
Hade en ritning på en bibänk i annan konstruktion som kostar runt 100  spänn per bänk + leca blocken
men vet inte hur man bifogar en wordfil i ett inlägg i detta forum
Kanske kan jag maial den till dig i stället ??
Med tanke på din expansion så kan du halvering av  kostnaden på bänkar var attraktivt

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #624 skrivet: 10 sep-10 kl 21:40 »
Jag vill nog ha dessa robusta bänkar, det gör inget att de är klumpiga som f*n, de fungerar och håller länge utan problem. Ingen skall flytta på dem.
Nu är de fixade och kostar inget mera på ett bra tag, de håller i 10 år minst, det är så jag räknar hem mitt. Att slippa göra om!!
100:- per kupa i många år utan problem, jag kan ägna mig åt det jag skall och det jag tycker om utan strul. Jag ser ett värde i detta och risken samt kostnaden är måttlig.
Jag har gjort en lika dan bigård i Bromma. Nästa år kostar det inte en spänn, men den står där till till nästa års avläggare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #625 skrivet: 10 sep-10 kl 22:07 »
Hade en ritning på en bibänk i annan konstruktion som kostar runt 100  spänn per bänk + leca blocken
men vet inte hur man bifogar en wordfil i ett inlägg i detta forum
Kanske kan jag maial den till dig i stället ??
Med tanke på din expansion så kan du halvering av  kostnaden på bänkar var attraktivt
Men det finns andra som är intresserade av din lösning, åtminstone är jag det. Kan du inte konvertera filen till en bildfil?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #626 skrivet: 10 sep-10 kl 22:35 »
Jag lägger in det som JPG.

Det dyra är ändå att åka till brädgården och sedan snickra till allt. Byter du ut 28 regeln mot 45 så klarar den 4 kupor, allt beroende på avståndet mellan lecca blocken.

Jag vill ha mina i tryckimpregnerat, byggtimmer pallar allt i 10 år. En kupa kan väga 100 kg, dimensionera alltså för minst 400 kg och många år.

Skruva i stället för att spika. 5-6  mm x 70 - 90 torx. Minst två infästningar per ställe.
« Senast ändrad: 10 sep-10 kl 22:37 av Sten-Åke Lindell »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #627 skrivet: 11 sep-10 kl 09:32 »
Exakt likadan sådana "dubbel-h" har jag själv uppfunnit  :) Några skillnader är att mina är byggda med 45x95 tryckimpregnerat, 2,10 m långa (då passar 4,20 långa reglar bra), tvärstaget är 35 cm, lecablocken är 9x19 så att jag kan välja att ha det liggande eller stående beroende på hur marken lutar.

Mina är bara tänkta för två samhällen, platsen mellan har jag som arbetsyta eller ställer avläggare på. Eftersom de är lätt flyttbara så har de slängts både hit och dit över åren och visar sig hålla mycket bra. Lecablocken däremot spricker om man är oförsiktig. Enda nackdelen är väl i särskilt vindutsatta lägen så hjälper det inte så mycket att sätta spännbandet ner om benställningen.

Ett tips vid alla liknande konstruktioner: Sätt lecablocken långt ut. Om det slumpar sig så att bara ett samhälle står kvar så tippar ställningen när de drar in honung. Jag har sett bilder på Sten-Åkes blogg som gjort mig mörkrädd.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #628 skrivet: 11 sep-10 kl 12:21 »
Jag gjorde misstaget att köpa för klent leca block gick upp en tia i inköp och du får lecablock som man bygger grund med som verkligen håller och avståndet till markkylan ökar vilket är en fördel uner vissa årstider.
Samt att jag förlängde min ställning till 2 meter då får jag plats med tre samhällen och det eventuella tipp problemet förvinner då samhället i mitten blir en garant för detta.
Lycka till folks!

PS grabben skruvade ihop dessa för 50 spänn underredet DS

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #629 skrivet: 11 sep-10 kl 17:23 »
De tippar inte ens om jag ställer mig på kanten, så mörkrädd blir man. Byggtimmer och reglar väger drygt 40 kg.
Den som läste sin fysikläxa inser ganska snart att inget händer.
Nu har jag ställ för +50 st avläggare som pallar. Jag har dubbla lecca, en på tvären underst och en på höjden överst + 120 mm + 45 mm till botten. De får inte sitta för högt heller (tyngdpunkt och gravitation).
« Senast ändrad: 11 sep-10 kl 17:33 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #630 skrivet: 11 sep-10 kl 17:33 »
Tog med mig lilla slungan ut i en bigård för att ta hand om en låda eller två.
De här J#¤%&arna hade fått ihop 13 lådor. Svettigt just nu och de hade en hel del brunt klet i ramarna.
Man har varit på ljungen! 
Det går inte att slunga ljung i träram, ramen går i sönder, så nu har jag kapat träramarna och processar ut det.
Lite kökstjänst igen, men det blir en väldigt god blandning, mörk fin hösthonung.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #631 skrivet: 11 sep-10 kl 18:17 »
Om man naggar ljunghonungen med avtäckningsgaffeln går ramarna att slunga.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #632 skrivet: 11 sep-10 kl 18:54 »
Stora maskinella slungan tar det säkert, men inte min mobila 3-ramars. Handjob!

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #633 skrivet: 11 sep-10 kl 20:15 »
Jag säger bara en sak "plastramar"  ..............

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #634 skrivet: 11 sep-10 kl 20:34 »
Instämmer! Träramen har gjort sitt!
Alla plastramar har gått att slunga, där handlar det bara om lite mera spinn för att få ut det.

Gör man så med en träram bågnar den och det blir ett stort hål i mitten.

Många fler 28 kg hinkar än jag förväntade mig på resan hem, alltid kul men tidsoptimist som man är skulle jag varit hemma för flera timmar sedan.
« Senast ändrad: 21 sep-10 kl 01:51 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #635 skrivet: 13 sep-10 kl 20:36 »
Puh! 
Visserligen bara ca 1 timmes jobb med min fantastiska tappautomatik och lockpådragare! En 28 kg hink (gröt från slungan) blev 70 st 350g burkar.
Ser man sedan alla hinkar så blir det några burkar!

En liten låda lock ... lite av dagens burkar och tomburkar!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #636 skrivet: 13 sep-10 kl 22:27 »
Oj .. jag glömde nämna etiketteringsmaskinen ...
Allt klart för leverans ut i morgon till kund i norra Stockholm.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #637 skrivet: 14 sep-10 kl 15:38 »
Puh! 
! En 28 kg hink (gröt från slungan) blev 70 st 350g burkar.

Säljer du honung utan att ha silat den? vem köper sådan honung? och vad tar du för pris?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #638 skrivet: 14 sep-10 kl 16:07 »
Klart jag silar! Geggan från slungan går inte att burka.

ersam

• -
« Svar #639 skrivet: 14 sep-10 kl 17:43 »
Jag blir lite fundersam varje gång jag ser dina burkar. Snygga men det är nått som inte riktigt stämmer. Kan det vara för mycket vitt (=apoteksburkar)?

Bara en tanke i all välmening.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser