Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325505 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #220 skrivet: 28 feb-10 kl 10:43 »
Enligt min lilla skiss till honungshus har jag skippat 600kg behållaren och beställt ytterligare en CMF 300 kg behållare med spännremm till tätslutande lock.
Det blir 300 kg tankar och 300 kg-pass för min del, att försöka hamna någonstans på max 1.000 burkar.
Jag får in mera slantar på annan verksamhet och håller nere passen så att de kan startas/slutföras enkelt.
Det får bli någon form av tank längre fram 2011/12.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #221 skrivet: 28 feb-10 kl 16:08 »
Mitt starka samhälle lever och jag har filmat det idag, med talgoxar som försöker nalla bin och att de vågar skicka ut spejarbin och leta efter pollen redan.
Men Youtube är så trögt att det knappt går att använda på helgerna, återkommer.

Har rakat ut en hel del döda bin från bottnarna idag, ibland surr, ibland inget .. måste kolla allt som inte surrar snart.
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 16:28 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #222 skrivet: 28 feb-10 kl 16:41 »
En liten snutt kunde laddas upp ...
MVI_2400.AVI

BiLasse

• Blekinge
« Svar #223 skrivet: 28 feb-10 kl 17:37 »
Ang. FeedBee.
Sten-Åke, vilken adress/kontakt köpte du ditt FeedBee? Skulle vilja beställa för att se vilken effekt det har.
Är inte intr. av att beställa av Agreb som är en av de större som importerar bin med de följder det har.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #224 skrivet: 28 feb-10 kl 18:28 »
Söker du via www.feedbee.com och tar t ex UK (Storbritanien) som har billigt Pund just nu så hittar du
http://www.bees-online.co.uk/view.asp?ID=816

£55 = 640 sek just nu för 20 kg.  Ange VAT nummer så slipper du momsen.  VAT# SE + org nr + 01

« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 18:31 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #225 skrivet: 28 feb-10 kl 18:57 »
Dom säljer Apistan och Bayvarol och lite till etc också ...

BiLasse

• Blekinge
« Svar #226 skrivet: 28 feb-10 kl 21:23 »
Det står att de bara säljer inom UK. Stämmer inte detta? Har du handlar där?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #227 skrivet: 28 feb-10 kl 21:55 »
Man kan handla direkt av Jozsef Brachmann brachmannbt@gmail.com men han är lite dyrare och du får leverans på ca 1 vecka med posten.

ersam

• -
« Svar #228 skrivet: 28 feb-10 kl 22:10 »
Det står att de bara säljer inom UK. Stämmer inte detta? Har du handlar där?

Det står "Free UK delivery on order over £200". Så varför ange det om man inte levererar utanför?

Vidare står:
Please note - surcharges apply to deliveries in the Highlands & Islands of Scotland, Isle of Mann, Isles of Scilly, Northern Ireland and Southern Ireland, the Channel Islands, & orders outside the UK - we will inform you of these when your order is submitted, cost is to be paid separately.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #229 skrivet: 28 feb-10 kl 22:47 »
Pundet är lågt så man skall nog handla över UK, de har även en massa andra prylar som i princip inte väger något som kan levereras utan att det blir merkostnader för frakt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 28 feb-10 kl 22:57 »
Agreb är återförsäljare men tar kanske inte sitt åtagande på allvar eftersom produkten varken visas, säljs eller är har prissatts.
Produkten finns lixom inte tillgänglig i Sverige för den som vill handla.

« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 23:08 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #231 skrivet: 01 mar-10 kl 03:39 »
Det står "Free UK delivery on order over £200". Så varför ange det om man inte levererar utanför?

Vidare står:
Please note - surcharges apply to deliveries in the Highlands & Islands of Scotland, Isle of Mann, Isles of Scilly, Northern Ireland and Southern Ireland, the Channel Islands, & orders outside the UK - we will inform you of these when your order is submitted, cost is to be paid separately.

Varsågod en  Översättning alá mr bart  :P

Observera - tilläggsavgifter gäller för leveranser i Highlands & Islands i Skottland, Isle of Mann, Isles of Scilly, Nordirland och södra Irland, Kanalöarna, och order utanför Storbritannien - vi kommer att informera dig om när beställningen har lämnats är kostnaderna måste betalas separat

med andra ord de levererar utanför England mot kostnads tillägg  mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #232 skrivet: 01 mar-10 kl 16:41 »
Ang. FeedBee.
Sten-Åke, vilken adress/kontakt köpte du ditt FeedBee? Skulle vilja beställa för att se vilken effekt det har.
Är inte intr. av att beställa av Agreb som är en av de större som importerar bin med de följder det har.

Samla namnunderskrifter från medlemmarna om ett nytt extra årsmöte med val om förändrad styrelse, nu har ju de flesta bekänt färg!
Kan inte tänka mig att det är bra för BF och medlemmarna att ha nuvarande styrelseskick!
Styrelsen blev mindre, med mera koncentration till ordf. vice ordf. och framförallt en sned representation av olika medlemmar.
Styrelsen skall företräda sina medlemmar, inte sig själv och använda detta verktyg att köra över medlemmar i importfrågan.

Extra årsmöte
Styrelsen är skyldig att skyldig kalla till extra årsmöte när föreningens styrelse anser det nödvändigt, när en revisor begär det eller när minst en tiondel av medlemmarna begär det. Vid extra årsmöte är det bara de ärenden som föranlett mötet som ska behandlas.

« Senast ändrad: 01 mar-10 kl 19:16 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #233 skrivet: 01 mar-10 kl 17:01 »
I ren desperation av att inte få tag i varesig bin eller drottningar har jag själv tidigare gjort förfrågan om att delta i import men allt eftersom ändrat uppfattning i frågan.
Det är bara att inse att riskerna är helt enkelt för stora och jag har nu sådana kontakter här hemma att jag får tag i både drottningar och bin så det behovet finns inte längre.
Ingen hade lust att sälja så många samhällen eller avläggare som jag önskade med de krav jag hade, jag förstår frustrationen hos många som inte får tag i rätt bin.

Tobbe4u

« Svar #234 skrivet: 01 mar-10 kl 22:48 »
StenÅke
Är du medlem i Bf ?

Det kom väl inte som en överaskning för någon medlem i Bf att import trion valdes in i styrelsen.
Tobbe

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #235 skrivet: 02 mar-10 kl 07:47 »
Det är alltså Biodlarföretagarna som skall importera tusentals paketbin och drottningar?

Kanske bra om hela biodlarsverige får veta det! Hela biodlarsverige vill kanske inte vara med i BF!

Produktionen av inhemska bin och drottningar upphör alltså i princip pga klimatet här, man lånar och köper och vill ha tillbaka avsättning så fort som möjligt på investerat kapital för att betala av lånen. Det är den enda skillnaden mellan inhemsk expansion och importerad. Men riskerna är stora och man väljer att riskera så mycket för så lite.
Blir det fel så blir biodlarsverige aldrig sig likt igen och en organisations förtroende halkar ner till garanterat sistaplats. En intressant utveckling. Tänk på vilka organisationer som gick ihop och bildade BF, många med ekologiska förtecken, hur känner dom idag?

Hur ser jag skillnad på en import och ett inhemskt bi när jag köper avläggare i framtiden?

Vem står för alla kostnader som förorsakas av eventuella problem?
Senast Finland, importen var så säker, inga problem, papper, intyg, besiktningar slutade i katastrof.
BF intar en mycket cynisk attityd till sin egen näring som får följder för alla andra som inte tycker det här är lämpligt.
« Senast ändrad: 02 mar-10 kl 08:08 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #236 skrivet: 02 mar-10 kl 08:23 »
StenÅke
Är du medlem i Bf ?

Det kom väl inte som en överaskning för någon medlem i Bf att import trion valdes in i styrelsen.
Tobbe

Kan du som vet svara på två enkla frågor jag ställer?

1) Hur fick vi in Amerikansk yngelröta till den svenska binäringen?
(något som med fasa förintar regioner och stor odlingar och dessa ekonomier, botemedel = total destruktion,
senast i Sala 2009 fick odlare destruera sina kupor, allt försvann).

2) Hur fick vi in Varroa kvalster till den Svenska binäringen?
(något som nästan hela Sverige måste behandla sina samhällen för ett antal gånger per år, alla kupor).

Svarar inte du så kan jag svara:
Något jävla smart pucko tog hit smittade bin från utlandet innan det förbjöds pga problemen.
(Det fanns importregler då också).
« Senast ändrad: 02 mar-10 kl 09:07 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #237 skrivet: 02 mar-10 kl 08:39 »
Stämmer detta om importen så tycker det ska brytas ur och starta ny tråd så frågan uppmärksammas. Allt är väl inte nattsvart - eller?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #238 skrivet: 02 mar-10 kl 09:12 »
Jo, det har hamnat i fel tråd, det är rätt uppfattat.

Det finns tyvärr inget forum "öppet för alla" mera än detta och jag gillar alternativ rörelsen mer och mer.
Tänk på alla inlägg som censureras i det andra forumet.
Och allt som flyttas till "hemliga" medlemsareor.
Och allt som flyttas till en styrelseangelägenhet när frågan inte heller angår alla "medlemmar".
Då gillar jag det fria ordet och öppenheten här.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #239 skrivet: 02 mar-10 kl 09:35 »
Alla får inte samma information, lite att läsa för den som är intresserad ...
http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80003223/Kerstin_Ebbersten.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser