Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325482 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #60 skrivet: 01 nov-09 kl 20:25 »
Puh!!! Köket är uppe och nu återstår bara lite täckskivor och sockel ...

Har i alla fall hunnit rita och simulera en pump (pumpkopia på pumphuvud). Skall försöka få den fräst i POM/Delrin under veckan som kommer om fuskjobb prioriteras! Vi får se.

De skall i alla fall inte styras av en vindrutetorkarmotor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 07 nov-09 kl 21:20 »
Sten-Åke Lindell gifte sig i dag med Marie Nordström.

Party med anhöriga och barnen på olika ställen i Stockholm.

Så nu vet ni det!

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #62 skrivet: 07 nov-09 kl 21:20 »
GRATTIS :)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Tobbe4u

« Svar #63 skrivet: 08 nov-09 kl 14:47 »
Varma graulationer!!!!!
 de e liksom det enda som är riktigt viktigt :D

mvh Torbjörn Jacobson

Michailov

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 09 nov-09 kl 09:45 »
Grattis Sten-Åke !  :D

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

G Frick

« Svar #65 skrivet: 09 nov-09 kl 10:18 »
Sten-Åke
STORA GRATULATIONER från mig också

Göran Frick
Wermdö Skeppslags Biodlareförening

Abigail

« Svar #66 skrivet: 09 nov-09 kl 10:45 »
Grattis!

Fast som nygift får du väl läsa gratulationerna i efterhand, ibland finns det ju roligare saker än bin.  ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 09 nov-09 kl 12:03 »
Tack!

Fast nu är det måndag och vardag igen! Kan meddela att letandet efter "skarvmutter" M14 slutade på Bauhaus som har ett hyffsat sortiment.

Eftersom omrörarens ände är utvändig M14 gänga och jag har svarvat ner ändan på växlens axel och gängat till utvändig M14 knyter jag ihop omröraren med snäckväxeln via en skarvmutter M14 x 40. Enkelt (ca 17:-).
« Senast ändrad: 09 nov-09 kl 12:07 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 09 nov-09 kl 17:42 »
Omtumlande veckor med resor, bröllop och jobb, allt slutade dock lyckligt.

Ett litet smakprov på andra våta drömmar! Vad gör man i Dresden? Mellan bratvürstar och ölsorter? Jo man knallar in på en liten källarfirma och säger tjeniz!

Pumpen är intressant lixom alla munstycken etc. Jag gjorde ett urval som skall passa min konstruktion och behov (här visas lite av detta).

Ändstycket till tanken kom inte med på stora bilden men är med här. Skall visa mera allt eftersom tappmaskinen växer fram.

Jag valde lite andra stos i rostfritt med 90 grader.

Någon som känner igen något?

Ach du liebe!

« Senast ändrad: 09 nov-09 kl 17:50 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

« Svar #69 skrivet: 09 nov-09 kl 20:18 »
Jag vet inte om jag hänger med i allt, men visst känne rjag igen grejerna.
Det verkar vara EXAKT samma pump och munstycken som sitter på en nassenheider-tappmaskin, och det är väl typ meningen?

Edit: de koniska munstyckena har jag också, liksom det platta. men de runda - vad är deras användningsområde?
« Senast ändrad: 09 nov-09 kl 20:20 av Lars i skogen »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 09 nov-09 kl 20:37 »
Det är tappning vid olika burkstorlekar, viskositet och flöden på det man tappar. Hur det sedan hänger ihop får man väl se.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 09 nov-09 kl 21:07 »
Enda överraskningen var att det var invändig 8-splines till drivpaketet, men det är lätt fixat.

Lars i skogen

« Svar #72 skrivet: 10 nov-09 kl 09:41 »
Det är tappning vid olika burkstorlekar, viskositet och flöden på det man tappar. Hur det sedan hänger ihop får man väl se.

Jag använder bara de kilformade munstyckena, en mjuk och en hårdare. Tycker inte det är någon större skillnad mellan dem, men med det platta runda fick jag för mycket dropp. Sen kan man ju tappa massa andra saker, sylt/senap osv, och då behövs säkert andra typer.
Meddela gärna om skillnaden när du testat!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 11 nov-09 kl 07:48 »
Det blir billigast att köpa en färdig enhet för On/OFF och Nödstopp till hembyggen.

T ex ..
http://www.nimaab.se/se/art/tryckknappslada-med-nodstopp.php

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 11 nov-09 kl 21:33 »
Nödstoppen var faktisk bra med just låda och knappar.

Men drivningen med 8 st SAE splines känns ganska inkompatibelt. Den där motorn satt nog på en Drabant en gång ...

12 mm axel känns också något överbearbetat, jag tror axeln härstammar från en gammal hydralpump el dyl.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 21 nov-09 kl 20:49 »
Puh! Hemma igen .. och i kväll satte jag ihop motor, växel, axel, omrörare och automatik för en liten filmsnutt på resultatet.

Motor 4-pol 1.400 varv, växel 1:10, PowerFlex 4M automatik, 18 mm axel som svarvats ner 20 mm in och gjorts till M14 gänga. Skarvmutter M14 till omrörare.
Den svajar lite på videon men det beror mest på att den ligger lös och är lite obalanserad. Den kan riktas och balanseras för att gå vibrationsfri om man vill.
Ut på axeln får man 0 - 140 varv vilket räcker gott för att röra i honungen. Timer, nödstopp, on/off knapp och extern potentiometer tillkommer vid installation.

Körde bara upp till 50 rpm i nya köket i fall att något skulle hoppa av eftersom motorn logger lös och vilar på en klots på golvet.

Nu väntar jag bara på en CMF 300kg behållare från LP's ... den kommer vilken vecka som helst ...  :P

Mitt första Youtube klipp!

« Senast ändrad: 21 nov-09 kl 20:59 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #76 skrivet: 22 nov-09 kl 10:56 »
Klarar den lilla saken att röra om tillfredställande?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 22 nov-09 kl 12:01 »
Många använder precis den omröraren och honungen blir inte mera rörd för en långsam stor visp.
Man kan ha rotation på behållaren också om man vill öka effektiviteten. Men jag har en omrörare till på gång från Frankrike som jag kanske tar med hem.
Själva omröraren är inget issue, det finns många och den delen kostar minst!

Pamp

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 22 nov-09 kl 12:16 »
Tjena Sten-Åke !

Vad kul att läsa om ditt slungrum.

Nu måste jag fråga hur länge har du hållit på med biodling och vad kommer detta projekt att kosta dig ?

Jag själv är en nybörjare med 2 st kupor och kommer bara ha detta som en liten hobbynivå.

Ha det bra och lycka till med slungrummet !
/Pekka

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 22 nov-09 kl 13:10 »
Jag startade genom att köpa material för ca 30 helkupor med 1.800 plastramar, en massa prylar, sedan utbildning i 3 steg.
Nybörjarkurs tillsammans med min dotter, fortsättningskurs och sedan drottningodling i ett svep, två kurser gick i varandra men med bra lärare.
Nu har jag haft kontakt med bin även om det var ett tag sedan, så purfärsk är jag inte, lite har fastnat.

Ser man till reglersystemet så behöver man inte frekvensstyrningen, den är lyx för ca 800 sek.

Motor ca 500:-, vinkelväxel ca 800:-. Behållare väljer man den storlek man vill ha som kan passa omrörare, skaft och axel efter behag.

Min 300 kg CMF med rostfri spännförslutning kommer att kosta ca 2.800:-

Nödstopp, av/på knapp, apparatlåda, säkring, motorfäste ca 200:-

Jag räknar mad ca 5.000 sek totalt. Men utan frekvensstyrningen hamnar man under. (priser exkl moms).
Man kan säkert bygga lite billigare (några hundringar) om man letar efter den optimala motorn och den optimala växeln etc, men jag har inte tid.

En komplett omrörare för 300 kg i CMF behållare får man inte under 25.000 sek någonstans.

Kul projekt för egen del på ca 20 arbetstimmar och lite överdimensionerade bra delar som går att fixa lätt utan ledtider.
När CMF behållaren kommer så monterar jag ihop allt och låter en närstående elektriker godkänna kopplingarna (han har ritat elschemat).

Vad sedan slungrummet kostar totalt vill jag inte ens själv veta. Det är en del av årliga inköp som skrivs av efterhand. Om något år är det komplett.
« Senast ändrad: 22 nov-09 kl 13:12 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser