Jag startade genom att köpa material för ca 30 helkupor med 1.800 plastramar, en massa prylar, sedan utbildning i 3 steg.
Nybörjarkurs tillsammans med min dotter, fortsättningskurs och sedan drottningodling i ett svep, två kurser gick i varandra men med bra lärare.
Nu har jag haft kontakt med bin även om det var ett tag sedan, så purfärsk är jag inte, lite har fastnat.
Ser man till reglersystemet så behöver man inte frekvensstyrningen, den är lyx för ca 800 sek.
Motor ca 500:-, vinkelväxel ca 800:-. Behållare väljer man den storlek man vill ha som kan passa omrörare, skaft och axel efter behag.
Min 300 kg CMF med rostfri spännförslutning kommer att kosta ca 2.800:-
Nödstopp, av/på knapp, apparatlåda, säkring, motorfäste ca 200:-
Jag räknar mad ca 5.000 sek totalt. Men utan frekvensstyrningen hamnar man under. (priser exkl moms).
Man kan säkert bygga lite billigare (några hundringar) om man letar efter den optimala motorn och den optimala växeln etc, men jag har inte tid.
En komplett omrörare för 300 kg i CMF behållare får man inte under 25.000 sek någonstans.
Kul projekt för egen del på ca 20 arbetstimmar och lite överdimensionerade bra delar som går att fixa lätt utan ledtider.
När CMF behållaren kommer så monterar jag ihop allt och låter en närstående elektriker godkänna kopplingarna (han har ritat elschemat).
Vad sedan slungrummet kostar totalt vill jag inte ens själv veta. Det är en del av årliga inköp som skrivs av efterhand. Om något år är det komplett.