Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325276 gånger)

Olllle

• Skåne
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1840 skrivet: 06 dec-11 kl 13:35 »
Vi behöver förstå Instämmer helt med tillägget att vi tänker igenom vilka konsekvenser det för med sig och hur man skall agera i denna nya situationatt vi inte ska ge HF den roll de aldrig har haft
nämligen om vi nu tror att de är de som ska företräda svensk honung så tror vi fel
den bildades och skulle ta hand om "överskottet" och från de biodlare som inte ville
kränga själv.Detta "överskott "måste vi avyttra på bästa möjliga sätt
En annan typ av biodlare finns idag än de som fanns förr vilket betyder att fler är duktigare att förse sitt närområde med bra honung
och tar betalt för detta och det är i den riktningen vi går. Bra jobbat allihopa!
Importörer av honung finns i ett flertal skepnader och kommer att inträda gästspel Tyvär inga gästspel de har kommit för att stanna på den svenska marknaden
Men de är ändå värderingen av den svenska honungen som ska vägleda oss självtappare o krängare , vi känner ursprunget och kvaliteten och medvetan konsumenterna är de vi säljer till.Hur görs detta på bästa sätt
När det gäller importhopnungen så är ICA:s egen import i såväl flytande o fasthonung den största konkurrenten men vi tycks inte ha några synpunkter på detta ??!!Min synpunkt på detta är att alla de stora livsmedelskedjorna har en avdelning BI ( busuness Intelligens) denna avdelning analyserar och analyserar bidraget per hylldecimeter skall maximeras !! Alla tre har samma strategi de har  tre segment, basic ( lågpris), medium och premium products, i Icas fall Selected product. De vill sälja till den prismedvetne kunden och de vill sälja till kunden som vill ha det lite extra. Svensk närproducerad honung tillhör det sistnämnda segmentet och skall inte jämföras med produkter i basic sortimentet där kina importen är härskande.
Den stora frågan är hur svensk honung profilerar sig bland selected products eller kommer även importen att muta in detta segment

Olle

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1841 skrivet: 06 dec-11 kl 14:02 »
Den stora frågan är hur svensk honung profilerar sig bland selected products eller kommer även importen att muta in detta segment

Svensk honung profilerar sig inte alls på riks nivån. Det sköts eller inte på lokal nivå , vem ska betala en riks kampanj ? Hur ska vi samla in pengar för att betala det ?

Som tur är behövs det inte mycket reklam för att sälja svensk honung i daxläge , det finns ingen honungs berg att ta ifrån.

Om vi skapar ett större behov av svensk honung än vi kan leverera kommer det att leda till ett par saker.

Högre priser  ;D Och när all svensk honung ändå tar slut pga ett större behov hos konsumenten vad gör de då ? Köper det som finns kvar i överflöd = import honungen. Pang! där sköt vi oss själva i foten igen  :'(

Bland de selected produkts har importen redan muta in detta segment med alla dessa sort och geografiska honungs sorter , dax att ta på sig gympa skorna och försöka springa ikapp.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1842 skrivet: 06 dec-11 kl 14:25 »
Den enklaste profileringen för svensk honung är just nu, att se till att den finns tillgänglig
det ser knapert ut med tillgången på sina håll i olika affärer
På ica t ex finns bara landskapshonung och en o annan lokal odlare sen är den svenska honungsexponeringen slut
Importen har hyllmetrar från olika leverantörer!!
De gör inga stora reklamkampanjer men de har satsat stålar på att finnas på hyllorna.

Lindell

• Gäst
« Svar #1843 skrivet: 06 dec-11 kl 15:09 »
54:90 per 350g (154:85 / kg) = SELECTED Permium very vorst Swedish genuine honey from Bromma!!

Det finns de som köper KRAV, Ekologiskt och Närproducerat och intresset ökar. Så fort det strular med import eller residuer från import så gynnas inhemskt.

Dippar honungen 5:- per kg så berörs inte jag så mycket, men det finns andra Svenska större aktörer som konkurrerar med pris/volym som får ordentligt med stryk.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #1844 skrivet: 06 dec-11 kl 15:18 »
Kanske dax att göra något åt det och anmäla sitt intresse att styra skeppet i rätt riktning  ;)

http://www.biodlarna.se/website1/10.0.1.0/351/ValberedningsInfo.pdf

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/351

Sten-Åke!

Du som har så mycket synpunkter och klagomål på SBR är du intresserad av att  bli nominerad till styrelsen för att rätta till alla fel som finns så kan vi nominera dig som kandidat.

Lindell

• Gäst
« Svar #1845 skrivet: 06 dec-11 kl 15:23 »
Tror inte SBR är något för mig.

Lindell

• Gäst
« Svar #1846 skrivet: 06 dec-11 kl 15:29 »
Men det skulle vara kul med ett bra fungerande nätverk om näringsbiodling, det stödjer jag.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #1847 skrivet: 06 dec-11 kl 16:57 »
Men det skulle vara kul med ett bra fungerande nätverk om näringsbiodling, det stödjer jag.
Ett förslag som diskuterats är att ha en stående sektion i Bitidningen som handlar om just detta, näringsbiodling och rationella metoder. Jag tror det hade varit bra och jag tror du skulle passa fin-fint som redaktör för den sektionen!

Lindell

• Gäst
« Svar #1848 skrivet: 07 dec-11 kl 04:23 »
SBR borde ha råd med ett eget riktigt forum med plats för bilder och PDF dokument. Programvaran är i princip gratis och i ett forum som det här kan man utveckla mycket mera, fråga, kommentera (plus avarterna pajkastning och gruff förstås).
Men om kommunikationen sker civiliserat får man mera utbyte av ett forum än att skriva artiklar via Bitidningen.
Redaktörer kan lätt "censurera" obekväma artiklar. Ser man till några bloggar så raderas nästan alla kommentarer.
Med ett kreativt forum blir det mera utvecklande kommunikation. Bitidningen finns redan som PDF och skulle kunna distribueras via email eller login.
Jag läser flera tidskrifter som t ex American Bee Journal elektroniskt. Bitidningen skulle kunna moderniserats på samma sätt.
Olika grupper skulle kunna samverka mycket mera på ett forum. Man skulle kunna ha Skype möten och diskutera lösningar.
Tekniken borde lösa många problem. Jag tror att ålderspyramiden på funktionärer ställer till problem, många förtroendevalda ute i skogarna är seniorer.
Men när det blir bussresor, konferenser, studieresor, studiebesök så blir ofta SBR arrangemangen rena pensionärsutflykter. Det blir seniorer som har tid och som är mera understimulerade och uttråkade som tar chansen att delta i sådana arrangemang mera än typ näringsbiodlar grupper.
Ett förvånande undantag var våga växa konferensen i Hässleholm, jag blev förvånad över att det var en ganska låg ålder i snitt jämfört med andra möten.
Det känns annars som lite för mycket förvaltning inom SBR för att det skall kännas intressant.

Det är nya tider, bara att acceptera. Man kan inte vrida klockan tillbaka och hoppas. Man måste inse det faktum att man måste släppa fram yngre medarbetare även ute i föreningarna och ge dem möjligheter att utvecklas.
Hur ser medelåldern ut bland våra funktionärer på stämmor?
Många räknar erfarenhet som biår antalet kupor x antalet år som biodlare. Hur många års erfarenhet skall det behövas för att sköta en Biodling? När 16 åringar kan dra fram fina drottningar och invintra bin på egen hand, göra avläggare och applicera myrsyraförångare. Det tar någon timme att förklara och lära ut och ungas förmågor underskattas stort inom SBR och de äldres överskattas motsvarande. Vi måste få ett slut på det här tramset.

Kursverksamheterna är viktiga, men när 80-åringar tar titeln Leg studieledare inom biodlingen börjar det bli farligt igen. Projekten som drar till sig nya biodlare är viktiga. Hade inte vi erbjudits att köpa varsitt samhälle för 300 SEK så hade biodlingen kanske inte blivit av. Vi fixade två samhällen på kul och idag är de +100 pga en biodlingsbesatt galen farsa.

Har man suttit som funktionär för länge mår föreningarna bäst av lite ombyte/cirkulation i styrelserna. En valberedning skall inte sitta mera än två år och sammankallande borde skiftas varje år. Annars bara befäster man inpinkade revir och försvårar rörligheten i verksamheten.

« Senast ändrad: 07 dec-11 kl 04:33 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1849 skrivet: 07 dec-11 kl 18:03 »
Min egen Julklapp!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #1850 skrivet: 07 dec-11 kl 18:13 »
Det är precis så vi borde sälja vår honing! Unik från varje bigård.

Lindell

• Gäst
« Svar #1851 skrivet: 07 dec-11 kl 18:37 »
Jag råkade av en händelse stå en bit bakom en biodlare som försökte sälja honung i en galleria i Bromma, gick inte så bra.
Men händelsen gav mig en idé - hur blir man uppmärksammad av en svårflörtad, lite trött stressad kund som kanske har mött lite många som försökt sälja honung.

Jag brukar handla lite mat där och en dag tog jag en ordinär produktionslåda (12 burkar) och gav butiksföreståndaren och önskade God Jul från Bromma Bigård.
Jag sa att det var en julklapp, en present, ingen faktura, varsågod.

Han stirrade på mig och frågade efter ett visitkort och var i Bromma jag höll till.
Tackade förstås och såg riktigt glad ut, det kom några till från butiken som öppnade lådan och kollade burkarna. Många glada miner!! Det kändes lite som halva inne ...

Idag fick jag en bra beställning som jag kört ut. Faktura 30 dagar netto, inget avtal, inget strul. Nöjd kund betyder alltid förnyat förtroende och nya beställningar.

Marknadsföring kostar ibland och måste få kosta om man vill in i en butik.

Lindell

• Gäst
« Svar #1852 skrivet: 07 dec-11 kl 18:39 »
Det är alltså min plan B.  Plan A och C förblir min lilla hemlighet.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1853 skrivet: 07 dec-11 kl 19:48 »
Hmmmm kalas det där inte för varuprov ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1854 skrivet: 07 dec-11 kl 19:52 »
I denna diskkusion låter det som "ensam är stark"hur tror ni att ni ensamma på varsitt håll i landet ska kunna konkurera med dom stora aktörerna.
Nej någon form av samarbete är nog ett måste om det ska bli lönsamt för dom flesta,både vad gäller investeringar och marknadsföring.Hur tror ni att landskapshonung blev till!!!????

Lindell

• Gäst
« Svar #1855 skrivet: 07 dec-11 kl 20:03 »
Har man en produktionsvolym på några ton finns det ingen mening i att gå ihop för samarbete om gemensamt sälj. Blir det fortsatt prispress blir det tufft för redan prispressad honung.

Personligen tror jag det kan bli en del gnissel i leden i säljkollektiv.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1856 skrivet: 07 dec-11 kl 20:11 »
Jag tror inte att det är värt att konkurera med landskaps honung , de ligger inte direkt i topp när det gäller pris ut till kund , även de har en mer lönsam försäljning hemma vid av egen honung till lokal butiker,kunder under egen annan etikett till högre marknads priser.

Det är nog mer lönsamt att satsa på lokal odlade,när producerat.

Lindell

• Gäst
« Svar #1857 skrivet: 08 dec-11 kl 13:57 »
Elmotorer och snäckväxlar till salu! hyggliga priser.
http://www.blocket.se/halland/Elmotorer_kuggvaxlar_snackvaxlar_31917740.htm

Pamp

• Västergötland

Lindell

• Gäst
« Svar #1859 skrivet: 11 dec-11 kl 10:14 »
Restskatten betald, Bolagsskatten betald, bläh! 

Nu skall jag beställa avtäckningsmaskin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser