Allt luktar lite i början. Det händer också med trämaterial speciellt om det är behandlat.
Värst är EPS lådorna som luktar styren som skall vädras ut innan man använder dem, det tar upp till 2-3 veckor om man skall vara noga.
Att plasten i ramen luktar "Plast" har jag aldrig märkt mera än de gånger man packar upp en hel låda vid leverans. Det vädras bort snabbt.
Jag pallar upp EPS lådor, sätter i 10 st plastramar för att få lite tyngd i lådan. Därefter staplar jag dem och sprutmålar utsidan med lock på stapeln.
Staplar sedan om "omlott" så att de inte torkar i varandra. Medan denna färg torkar brukar allt vädra ut dvs även EPS lukten från lådorna.
Denna skepsis till nya material ändrar sig ganska snabbt när man får använda materialet självt. Jag har hört allt om plasten och om alla dess fasor och likaså om plastramar från konservativa biodlare.
Jag rollade 7000 ramar under sommaren med lite hjälp (sommarjobbare). De skall rollas på båda sidor och det gick åt 100-tals kg vax.
Någon kan ju prova med att och montera 7000 träramar, tråda, stift, smält i mellanvägg. Jämför tiden - lycka till - klart till nästa midsommar.
Man spar både tid och till slut pengar. Utslaget över tiden är plastramen betydligt billigre än träramen när träramen omsatts/bytts ut/rengjorts/ny mellanvägg smälts in etc.
Bina bygger ut hela ramen ända ut i kanterna, fyller med honung ända ut i kanterna. Den som påstår att det är någon skillnad har gjort något fel vid vaxningen eller har något skit i vaxet som inte skulle varit där.
Det finns yrkesbiodlare som bara har plastramar och använder knivavtäckare dvs maskiner för avtäcking.