Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325474 gånger)

Drönarn

• Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1560 skrivet: 19 sep-11 kl 20:22 »
Ska vi inte kollektivt ringa upp personen och berätta för honom om att ska han bedriva ekologisk välgörenhet
skänk honungen istället till Röda korset så kommer det till nån nytta istället för att förstöra för andra

Lindell

• Gäst
« Svar #1561 skrivet: 19 sep-11 kl 21:46 »
Jag säljer på en stor institution och tar 40 sek för 350g färskhonung och de tycker det är prisvärt!
Man köper allt och det finns de som beställer 2 lådor själva.
Finare honung och dyrare flaska kan man ta 5-10 sek till per burk beroende på var man är.

Jag kör 2 timmar per kväll ibland och blir av med allt. I år har det varit en hel del att ta hand om då biodlingen vuxit och samhällena börjar producera.

Varför rea utan att ta reda på vad man är beredd att betala för bra honung.
Varför sälja på blocket eller hemsidor? Där händer det inte mycket!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1562 skrivet: 19 sep-11 kl 21:57 »
Dålig själv förtroende  ::)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lars i skogen

« Svar #1563 skrivet: 20 sep-11 kl 09:06 »
Varför blir du upprörd av det? Om det nu inte händer nått på Blocket så har du väl inget att vara upprörd över?

Eller är det så att du trots allt snack ändå tvivlar på din förmåga att sälja honung dyrt?

eremit

• Gäst
« Svar #1564 skrivet: 20 sep-11 kl 09:38 »

Han har en egen etikett-vilket betyder???
Man får själv hämta honungen i Arboga?
Svårt att få mer om man säljer till butik,tror jag.
Viktigt med långvariga kundrelationer!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1565 skrivet: 20 sep-11 kl 10:51 »
Varför blir du upprörd av det? Om det nu inte händer nått på Blocket så har du väl inget att vara upprörd över?Eller är det så att du trots allt snack ändå tvivlar på din förmåga att sälja honung dyrt?

Det kanske är inte en fråga om honung är dyr eller billig.

Det är mer en fråga att man ska ta skäligt betalt för en vara !

Det gynna ingen om man säljer till ett under pris som på sikt förstör marknaden , och eventuellt gör att flera lägger av pga dålig lönsamhet.

Det i sin tur leder till mindre polination lokalt = mindre skördar = mindre mat = mindre livskvalite = och även mindre plånbok för hela samhälle och land  >:(

Vi har en bra bit tills att svenska bi odlare behöver konkurera med varan igenom priset på honung.

Det är fortfarande brist på svensk honung  >:(

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #1566 skrivet: 20 sep-11 kl 10:56 »
Om många lägger av för att Rolf Karlsson i Arboga tycker hans biodling är lönsam vid ett pris av 40 kr/burk så leder det antingen till att marknaden tas över av Rolf Karlsson och andra som tycker 40 kr är ett bra pris, eller så överstiger efterfrågan tillgången på resten av marknaden med ökande priser som följd.

Helst bör man skita i vad andra gör för affärer och koncentrera sig på sina egna.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1567 skrivet: 20 sep-11 kl 11:00 »
hahaha hade jag brist på egen honung skulle jag köpa upp sådan och sälja det för 85kr burken  ;D

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1568 skrivet: 20 sep-11 kl 11:08 »
Fast det är lite synd om dom som inte törs att ta skäligt betalt för sitt produkt , kunden är bered att betala  ;)

Lindell

• Gäst
« Svar #1569 skrivet: 20 sep-11 kl 11:57 »
Om man nu får 36 sek/kg hos uppköpare så är förtjänsten LÅG om man tar 40 sek för 700g med burk, etikett, EL, vatten, maskiner och arbete.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1570 skrivet: 20 sep-11 kl 12:45 »

Jag vet inte direkt, 40kr för 700g är ju 57kr/kg, är det så himla dåligt.....Jag har tittat runt i butikerna häromkring, priset ligger ofta kring 90-100kr per kg, akaciahonung lite högre, lågprismärke Euronånting betydligt lägre. Så jag är imponerad över att en del av er kan ta 40kr för 350g, det är ju 114kr/kg, direkt till kund kan jag förstå, men inte till butik, vad blir butikspriset då...?

Lindell

• Gäst
« Svar #1571 skrivet: 20 sep-11 kl 13:26 »
350g burkar.  35 sek + moms = 39:20 till butik. Butiken tar 54:90 inkl moms till kund.

112,00 sek in och 156,85 sek ut per kg inkl moms.

Jag får då 100 sek/kg netto och det fungerar.

Varför skulle jag ta 20 sek för en sådan burk. Förra veckan skeppade jag honung för 17.500 sek.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1572 skrivet: 20 sep-11 kl 13:42 »
En förklaring kan vara vilka sorters butiker som finns runtom... i Stockholm är det antagligen fler delikatessbutiker och lite dyrare, Konsum och Nettobutikerna på landsorten funkar det nog inte på

Lindell

• Gäst
« Svar #1573 skrivet: 20 sep-11 kl 13:50 »
Bästa slantarna får du inte till någon butik.

Lars i skogen

« Svar #1574 skrivet: 20 sep-11 kl 16:21 »
Det gynna ingen om man säljer till ett under pris som på sikt förstör marknaden , och eventuellt gör att flera lägger av pga dålig lönsamhet.

Det i sin tur leder till mindre polination lokalt = mindre skördar = mindre mat = mindre livskvalite = och även mindre plånbok för hela samhälle och land  >:(

Vi har en bra bit tills att svenska bi odlare behöver konkurera med varan igenom priset på honung.

Det är fortfarande brist på svensk honung  >:(

Nja, nu ska vi inte dra för stora växlar på hur enskilda biodlare påverkar marknaden med sina priser. Ska man resonera så kan det till och med vara så att för höga priser ger svensk honung dåligt rykte, varför ska svenska biodlare ha så mycket pengar liksom? Viktigare än bara pris i sig är att jobba med mervärde om man ska få (och fortsätta få under lång tid!) bra betalt för sin produkt.

All form av kartellverksamhet ska vi sky som pesten! Det råder fri konkurrens i honungsbranchen, och det kommer det med säkerhet att fortsätta göra. Det bästa är att skita i vad andra gör för affärer, som Ulric sa. Eller möjligen snegla lite ibland så att man vet hur man själv ska förbättra sig..  :P

Curt

« Svar #1575 skrivet: 20 sep-11 kl 19:22 »
350g burkar.  35 sek + moms = 39:20 till butik. Butiken tar 54:90 inkl moms till kund.

112,00 sek in och 156,85 sek ut per kg inkl moms.

Jag får då 100 sek/kg netto och det fungerar.

Varför skulle jag ta 20 sek för en sådan burk. Förra veckan skeppade jag honung för 17.500 sek.
Man kan också tänka så här, Sten Åke har ca 100 bisamhällen som producerar. Han vill såklart sälja sin honung i närområdet och få ett så högt pris som möjligt. Nu tänker vi oss att det flyttar in en biodlare med 300 samhällen i samma område. Han vill också sälja sin honung lokalt. Han skall försöka pressa sig in på en marknad som Sten Åke anser som sin. Den bästa metoden är naturligtvis priset på honungen. Skulle det sen visa sig att den nye biodlaren har en bättre produkt än Sten Åke, då blir det svårt att hävda sig. Man får en neråtgående spiral som slutar i olönsamhet.
Jag träffade en biodlare från Mark för många år sedan som sade: Nybörjarkurser, nej för Böfvelen, det blir ju bara konkurrens.
Importhonung behöver inte vara det samma som sämre honung än den svenska. Däremot har de bin som producerat inte gjort någon nytta med pollinering i vårt land.
Trots allt är det så att marknaden, dvs. kunderna, bestämmer priset på en vara som är konkurrensutsatt.

Lindell

• Gäst
« Svar #1576 skrivet: 20 sep-11 kl 19:41 »
Här finns flera andra som säljer sin honung i samma butiker. Jag säljer nog mest färskhonung av dessa. Inga problem alls och priserna är olika på olika sorters honung. Allt går åt.
Har nu 15 butiker som säljer mina burkar och det ser lika dant ut i alla butiker.
Men jag är den enda som kör helt med egna burkar och egna etiketter.

Lindell

• Gäst
« Svar #1577 skrivet: 20 sep-11 kl 20:53 »
Nu lutar det åt ett byte till en Isuzu D-Max pickup. Diesel med partikelfilter kan strula med additiv som är skitdyr och ett system som kräver underhåll. Min Peugeot FAP behöver fylla på additiv (cerin) vid 12.000 mil 3 liter & 2.700 SEK.
Misstaget i ditt liv - en Peugeot. Köp aldrig Italienskt eller Franskt.

Isuzu dieslar är underhållsfria, ett avgassystem som är underhållsfritt utan kostnader och strul.
En stadig pickup med lagom motor och bränslekostnader. 4WD med diff.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1578 skrivet: 20 sep-11 kl 23:05 »
. Den bästa metoden är naturligtvis priset på honungen

Här är du  >:D fel ute

När man har misslyckat med allt annat så kan man trixa med priset.

Tror du att landskaps honung är nöjd med att vara den svenska låg pris varianten på honung ?

Jag tror säkert att de skulle vilja ta mer betalt när de förhandlar med de stora drakar.

Det är lättare att sänka priset än att höja det , samma med lönen , går man in med låg lön är det svårare att jobba upp det.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1579 skrivet: 20 sep-11 kl 23:19 »
Ska man resonera så kan det till och med vara så att för höga priser ger svensk honung dåligt rykte, varför ska svenska biodlare ha så mycket pengar liksom? Viktigare än bara pris i sig är att jobba med mervärde om man ska få (och fortsätta få under lång tid!) bra betalt för sin produkt.

Varför ska svenska sköterskor har så hög lön , det finns duktiga utlands sköterskor som jobbar säkert för en femte del i lön , byggnadsarbetare , tandläkare , fan vi skeppar hela den svenska ekonomi på entreprenad i utlandet så blir det mycket billigare

Vi kan även lägga ner alla dyra industrier det blir billigare utomlands.

KLART ATT SVENSKA BI ODLARE SKA HA SJÄLIGT BETALT !!

De svenska bi odlare ska ha betalt för det jobb de utför , den lilla honungs skörden är den minsta del av all nytta de gör med poleneringen för mångfalden.

Eller så läger vi ner och en helt ny industri kan ta form , vi kan polenera allt för hand med små penslar , fast glöm att de jobben skulle gå till några svenskar , de finns miljarder av erfarna kineser som kan det redan.

Nya bär branschen kanske , de kan polenera på våren och skörda på hösten  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare
Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser