Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325610 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1500 skrivet: 27 aug-11 kl 20:39 »
Puh! Varför blev det 25 grader varmt just idag? Fleece, långbyxor, sydväst, Sheriff overall, långa skinnhandskar, stövlar. Blääh! Fick några nyp i alla fall, gardera alltid med nyp! Den T-shirt jag hade under droppade det ifrån så att det rann på ryggen och ner i kallingarna.Så fräscht, man luktar Oh de o'döör men ni skall slippa flera detaljer ... Svettigt och varmt i alla fall.

Om man måste lägga ett sten på bidräckten på kvällen så att den inte kryper iväg , ,, ,,, ,,,, ,,,   ,

Kan man börja ana ett lättare od´öör

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1501 skrivet: 03 sep-11 kl 12:40 »
Puh! Jag som trodde det skulle bli "lagom" med honung pga utomordentligt vaxbygge i många kupor. Men jag lät låda 3 vara kvar pga både honung och en del täckt yngel.
Släpet fullt och alla skall ner på två lådor. Tänk att man kan få två fulla släp med honung mera än förväntat. Slutar nog på 999,998 kg färdig honung på burk till butik!  ;D ;D ;D

Här är det otroligt väder men varmt i bidräkten. 5 bigårdar kvar sedan är allt klart ute med honungslådor. Är lite sen med invintring i Bromma men det kommer att gå för väderprognosen är bra.

Jobb bokat hela 2912, massor av jobb i bigården. 2012 blir minst lika bra som 2011 i alla avseenden.
« Senast ändrad: 03 sep-11 kl 12:42 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1502 skrivet: 04 sep-11 kl 14:17 »
Lite bilder från honungsprocessen i slungrummet.

Slungar seg blandad höst/ljung etc på 30% + 50% + 70% i vardera 2 minuter för att få ut det ur ramarna. Det är förstås +30 grader i slungrummet, ett varmt helvete.

Sedan ut till vaxavskiljaren där nästan allt krafs skall fastna i silen och separera vax från honung. 99,9% skall bort och rätt inställd får man nästan bort allt (som i min process  :-[).

Närbild på vaxavskiljaren.

KGB pumpen fungerar utmärkt och är potent till mycklet mera, en riktigt bra pump.

Närbild på honungen från vaxavskiljaren till klartanken. Den är riktigt bra separerad.
« Senast ändrad: 05 sep-11 kl 14:29 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1503 skrivet: 05 sep-11 kl 06:34 »
Skall kanske tillägga att jag kan avtäcka och slunga en hel dag och veta att honungen hamnar nästan finsilad i klartanken automatiskt.
En person sköter allt.
Hade de där redskapstillverkarns förstått att man kan sila över en 600 kg tank så hade man kunnat fånga 100% och bara behöva skumma av tankens yta för att tappa eller ympa.
Jag har en stor sil med 4 "spröt" som passar över en 300 kg tank men inte en 600 kg, det saknas ca 12 cm.
« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 10:04 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1504 skrivet: 05 sep-11 kl 19:05 »
Puh!

Min stora leverans färskhonung är redan slut i butikerna och egentligen vill jag inte leverera mera pga den självkanderar.

Men beställningarna är gjorda, bara att tappa upp .... fast bara 120 kg denna gång, sedan blir det kanderat för resten med leveranser hela vintern.

Min honung är redan intecknad i butik.

Abigail

« Svar #1505 skrivet: 05 sep-11 kl 19:09 »
Puh!

Min stora leverans färskhonung är redan slut i butikerna och egentligen vill jag inte leverera mera pga den självkanderar.

Men beställningarna är gjorda, bara att tappa upp .... fast bara 120 kg denna gång, sedan blir det kanderat för resten med leveranser hela vintern.

Min honung är redan intecknad i butik.

Grattis! Bra jobbat!

Lindell

• Gäst
« Svar #1506 skrivet: 06 sep-11 kl 19:38 »
Jag noterar vilka samhällen som gjort stilla byte och de samhällen får vara (ej drottningbyte) om tillväxten är bra och bina hanterliga.
« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 20:24 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1507 skrivet: 06 sep-11 kl 19:45 »
Efter honungen blir det äpplen. Jag gillar småskalig produktion som går undan. Har även pastörinseringsapparat som inte är med på bild.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117430.msg1078146#msg1078146

Lindell

• Gäst
« Svar #1508 skrivet: 08 sep-11 kl 09:36 »
Burkstorlekar och lockdiameter.

Vikt   Volym   Lock ø
250 g   212 ml   66 mm
350 g   300 ml   70 mm
500 g   420 ml   82 mm
700 g   535 ml   82 mm

Sanntos

• Gäst
« Svar #1509 skrivet: 08 sep-11 kl 14:23 »
Du skulle jobba som biodlarkonsult istället, det kanske svensk biodling hade tjänat på.. du vet var man köper billigast material, organiserar effektivt slungrum med pumpar, hur man lägger upp en vettig driftplan... men framförallt så kan du marknadsföring

Lindell

• Gäst
« Svar #1510 skrivet: 10 sep-11 kl 12:23 »
Det blir blandning av äpplen och honung i höst när allt lagt sig. Flaskor och kapsyler, 750 st kronkapsyl (26) för 99 sek.
Det andra är för tillverkning av cider med champagnekork i plast och agraff med verktyg (förslutare).
Cider kan få bra tryck i flaskorna och det blir honung istf socker vid jäsning. Man måste tillsätta lite jästnäring när man jäser på honung.
Enbart för husbehov men ändå snygga flaskor och etiketter så klart.
« Senast ändrad: 10 sep-11 kl 14:41 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1511 skrivet: 10 sep-11 kl 15:05 »
Man får ut ca 1.428 burkar ur en 500 kg tank som är lagom fylld, dvs så mycket man törs. Det är ändå en hel del honung i fall att något skulle gå snett.
Det tog i alla fall ca 5,5 timmar med pauser och etiketter att köra fram med maskinerna. 95 kartonger!

ca 260 burkar i timmen mot de skrytdata man kör med i reklamen 360 st i timmen. Man kanske kan öka tempot något och skippa pauser för att nå 360 st.
Men ändå ett rätt så kreativt arbete som man med marginal hinner med på ett ordinärt dagspass utan att förta sig.

Lindell

• Gäst
« Svar #1512 skrivet: 11 sep-11 kl 11:05 »
Från kupa till burk med en stor mängd honung.

Alla har väl fått informationen "Bli av med ”kladdjobbet” och lämna din grovsilade honung till ..."
Men "kladdet" för mig är alltså avtäckning och slungning, möjligtvis foderhantering. Men definitivt inte tappning på burk om man silar på ett bra sätt.
Kvalitetssäkring möjligtvis om man nu inte klarar av att göra det själv.
Förädlingsvärdet i sista ledet dvs tappning på burk är en nära 200% värdeökning på produkten.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1513 skrivet: 11 sep-11 kl 21:15 »
Ett par till fördelar med att lämna till mantorp är att man spar tid + man slipper ligga uteoch köpa in ett förråd/lager med glas burkar.

De kan även leverera direkt till butik eller grosist .

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1514 skrivet: 11 sep-11 kl 21:36 »
Problemet är priset för mindre burkar, 350g kostar dubbelt t ex.

LP pallpris med lock 1.88, ingen upphettning över 34 grader, inga transporter fram & tillbaka. Gör skillnad. Räkna vad en transport kostar och slå det per burk.

Närproducerat säljer, återtag är inte närproducerat när det skickats och processats ihjäl av HF.
Närproducerad honung är inte bara "honung". HF processen dödar verksamma ämnen i honungen och gör den tråkig, något som bättre passar rapshonung.

Lindell

• Gäst
« Svar #1515 skrivet: 11 sep-11 kl 21:43 »
HF kan aldrig bli lönsamt, det är bara en tidsfråga innan det kommer förändringar som påverkar honungsleverantörer. Nya ägaren vill se lönsamhet, vem skall betala?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1516 skrivet: 11 sep-11 kl 21:46 »
 ;D det brukar vara kunden i slut ända  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #1517 skrivet: 12 sep-11 kl 07:51 »
Är trött på skak & vibrationer. Söker vibrationsdämpare till slungan.

Det finns lite till båtmotorer, frågan är vad som är enkelt och hållbart för vibrationerna som uppkommer vid slungning.

M6/M8 Uppåt och helst 2 eller 4 x M6 nedåt i golvet. Att sätta dit något som skakar loss är alltså meningslöst, stadiga prylar från början.

T ex, ett sådant pack är ju relativt ekonomiskt, behövs bara en stadig stålbygel mot golvet.
http://www.jula.se/vibrationsdampare-4-pack-416083
« Senast ändrad: 12 sep-11 kl 08:15 av Sten-Åke Lindell »

Sanntos

• Gäst
« Svar #1518 skrivet: 12 sep-11 kl 09:33 »

Närproducerat säljer, återtag är inte närproducerat när det skickats och processats ihjäl av HF.
Närproducerad honung är inte bara "honung". HF processen dödar verksamma ämnen i honungen och gör den tråkig, något som bättre passar rapshonung.

Jag håller med dig om det övriga du skriver i de senaste inläggen, men har du något belägg för det här "processats ihjäl".. jag kan inte tänka mig att HF hettar upp så som du skriver, det är väl i så fall förbjudet att kalla det honung sedan...?

En annan sak är det du brukar skriva om rapshonung, jag tror att det finns en hel del biodlare, dvs kollegor till dig, som producerar sådan, och jag är övertygad om att deras kunder är nöjda, den honungen är inte "tråkig", den är mild. Vi har en situation där nio av tio konsumenter inte bryr sig eller ens har en aning om vad orden "Blandning av EG-honung och Icke EG honung" betyder, och så länge det är så så kanske det kan vara bra att enas om att det finns olika sorter svensk honung av hög kvalitet, och att konsumenternas smak är olika.

Lindell

• Gäst
« Svar #1519 skrivet: 12 sep-11 kl 09:43 »
Det fanns en artikel i BT om HF's uppvärmning och process för några månader sedan.
Jag klippte in det här någonstans. Uppvärmning till 72 grader och sedan nerkylning för att döda sporer etc.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
KurtisQ69

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser