Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325475 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1320 skrivet: 13 jul-11 kl 15:29 »
Bitömmarbotten. Provade förra året på sura j#¤%a bin (typ "Idag har vi tänt rökpusten .." .. bin) och det underlättade då.

Nu köpte jag 10 st bitömmarbottnar på SBIO, något Polskt skit. Bitömmarbotten Langstroth. Bitömmaren fungerar i sig men tål inte fukt.
Snik-EPS typ 50g/L runt om och en masonitskiva som inte tål fukt, den buktar ut så att förskruvningarna lossnar. = Dålig kvalitet!
Har bytt ut några skivor mot 1 mm polyeten eftersom jag hade det hemma och hade inte använt 1 mm skivan till något annat än.

Men helkass icke fukttålig masonit - suck! KÖP EJ! 134 sek/st.

« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 15:32 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1321 skrivet: 14 jul-11 kl 12:40 »
Nya luckor till omröraren i 4 mm Polycarabonat, skottsäkert!

Polycarabonat är dyrt ca 1.000 sek kvm för 4 mm.
Men man kan köpa lämpliga stuvbitar och är glasmäster trött och tar betalt för plexi, svart och 300 sek så drar man.

Det är lättjobbat. Man sågar med sticksåg. Slipar på maskin och borrar med träborr. Det är starkare än plexiglas.
Enda gången det kan gå sönder är möjligtvis i minusgrader och då är varken jag eller maskinerna i slungrummet.
« Senast ändrad: 14 jul-11 kl 13:28 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1322 skrivet: 14 jul-11 kl 13:34 »
Det blev som nytt, tog ca 10 min per lucka och jag fick ut 2 st ur en skiva. Har en skiva kvar till reserv och andra luckor.

Det blev riktigt bra, man ser knappt att det är en lucka där.

Pris ca 150 sek för två!! och ca 30 min jobb inkl forumet.

Lindell

• Gäst
« Svar #1323 skrivet: 14 jul-11 kl 15:43 »
För oss som går loss på plastbitar och planetväxlar!

Efter första belastade körningen med rörverket. Byte till ny olja och nya kopparpackningar.
Hade ett litet micro läckage vid en tappningsskruv som berodde på skräp på insidan som inte kommit bort.
Efter rengöring med tops och ny packning blev det tätt. Det räcker med lite skräp för att det skall läcka där det blir lite tryck.

Det var skruvarna som var felmonterade som orsakade läckaget.
Den sexkantiga "vanliga" har ett hål för tryckutjämning, den skall sitta överst vid påfyllningen.
Förre ägaren har använt gängtape och allt möjligt för att stoppa oljedroppet men det hjälper inte - det droppade i alla fall GENOM SKRUVEN! Suck!
Nu är i alla fall fixat och återsställt.
« Senast ändrad: 14 jul-11 kl 16:21 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1324 skrivet: 14 jul-11 kl 17:58 »
Tänkte på Edward .. så jag köpte Björnkläder!  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #1325 skrivet: 14 jul-11 kl 18:37 »
I kväll var jag och skattade mitt värsta samhälle. Jag fick först gå och hämta handskar, sedan ta på en fleece under.
Då hittade de hakan och på öronen. Vad har ni för huvudbonad/skydd under Sherriff overallen? Jägarkepsen?
Öronsnibben gör ont, det andra går över på en minut. Men man vill ju ha så lite kroppskontakt med damerna som möjligt i bikupan.
« Senast ändrad: 14 jul-11 kl 21:03 av Sten-Åke Lindell »

tinna.m

• Skåne
« Svar #1326 skrivet: 14 jul-11 kl 20:59 »
I kväll var jag och skattade mitt värsta samhälle. Jag fick först gå och hämta handskar, sedan ta på en fleece under.
Då hittade de hakan och på öronen. Vad har ni för huvudbonad/skydd under Sherriff overallen? Jägarkepsen?
Öronsnibben är gör ont, det andra går över på en minut. Men man vill ju ha så lite kroppskontakt med damerna som möjligt i bikupan.
Syntetisk halmhatt under, nervikt runt öronen. Framåtlutad kroppshållning så inte hakan sticker ut...
Jepp, drottningbyte aktuellt!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1327 skrivet: 14 jul-11 kl 22:22 »
Tänkte på Edward .. så jag köpte Björnkläder!  ;D

Hahahahahaha nu ska vi inte var sån  ;D

Då hittade de hakan och på öronen. Vad har ni för huvudbonad/skydd under Sherriff overallen? Jägarkepsen?Öronsnibben gör ont, det andra går över på en minut. Men man vill ju ha så lite kroppskontakt med damerna som möjligt i bikupan.

Hahaha var och hjälpte en gemensam bekant att skatta i en ute bi gård , av någon anledning sparrade han en kupa till sist  ::)

Först fick man ett stick på högre öra och när man stod där och svor och tyckte synd om sig själv fick man en till på vänster.

>:D bin  >:D han fick klara sig själv med resten , vad gjorde man sen , skippade mån dräkten blev o cool och köpte de dräkt alla gamla bi odlare har haft i alla länder och år http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=3&artnr=105091r&visa=34-36&Sort=Beskr&Visn=Std

Väldigt nöjd , svalare på varma sommar dagar , dock släpper den igenom mini mygg fast inga stick i huvuden eller hals under två år  ;D

basboll keps har många under sheriffen

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Pamp

• Västergötland
« Svar #1328 skrivet: 14 jul-11 kl 23:21 »
Jag själv har gula bin och inte fått ett enda stick av dom utan att det är mitt fel, nu ljög jag  ;)
Har fått 2 eller 3 stick av mina damer under detta år som inte har varit mitt fel.
Går igenom 7 stycken samhällen i veckan utan skyddskläder !

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1329 skrivet: 15 jul-11 kl 09:16 »
Jag själv har gula bin och inte fått ett enda stick av dom utan att det är mitt fel, nu ljög jag  ;)Har fått 2 eller 3 stick av mina damer under detta år som inte har varit mitt fel.Går igenom 7 stycken samhällen i veckan utan skyddskläder !

Man får anta att du kör flitigt med rök pusten , vad gör du den dag när ett samhälle blir elak ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Pamp

• Västergötland
« Svar #1330 skrivet: 15 jul-11 kl 10:12 »
Jag röker bara en gång när jag skall in till dom och om dom skulle bli elaka som dom inte har blivit så då får jag byta drottningen.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1331 skrivet: 15 jul-11 kl 14:04 »
om dom skulle bli elaka som dom inte har blivit så då får jag byta drottningen.

och hur är du klädd då  ::) ??? ::)

Lindell

• Gäst
« Svar #1332 skrivet: 15 jul-11 kl 14:24 »
Notera att et finns ett fel i lösningslistorna, det finns 2 st 200 kg. En skall vara 275 kg .. suck!

Lindell

• Gäst
« Svar #1333 skrivet: 15 jul-11 kl 21:29 »
Stor test av slungkapacitet kontra avtäckning och det fungerar faktiskt.

IMG 0287

Fast det blir lite honung i år mitt uppe i en stor expansion! Just mina bin behöver nog 20 kg honung för att producera 1 kg vax ... prognosen är att det blir bara 999,9 kg.

klarre

• Södermanland
« Svar #1334 skrivet: 15 jul-11 kl 21:42 »
Sten-Åke hur avtäcker du dina ramar, själv tycker jag att det är avtäckningen som tar längst tid vid slungning, fast jag har en liten 3 ramars slunga alltså låg slungkapacitet, själv avtäcker jag med en kniv med el värme i.

Lindell

• Gäst
« Svar #1335 skrivet: 15 jul-11 kl 22:44 »
Just nu krafsavtäcker jag, ibland används supergaffeln som man skall använda den.
Allt eftersom biodlingen växer blir det en knivavtäckare typ Swienty.

Lindell

• Gäst
« Svar #1336 skrivet: 16 jul-11 kl 02:09 »
Bitömmarbottnarna fungerade inte, det var lika mycket bin kvar som innan.

Curt

« Svar #1337 skrivet: 16 jul-11 kl 10:53 »
Bitömmarbottnarna fungerade inte, det var lika mycket bin kvar som innan.
Bli inte förvånad om du hittar lite drönaryngel i skattlådorna. I sådant fall fungerar ingen bitömmarbotten.

Lindell

• Gäst
« Svar #1338 skrivet: 16 jul-11 kl 11:00 »
Årets honung blev ännu mörkare än förra årets och det som skattats nu har ingen ljung. Den färska honungen tappade jag upp i kärl direkt efter slungan.
Handsilad med strutsil utan uppvärmning. Vaxet (vaxflagorna) efter krafsavtäckningen flyter snällt upp och kan avlägsnas med grovsil.
Tog fram 8 st 28 kg (+200 kg) som skall levereras som färskhonung.
Slungad idag, tappad i morgon och i butik på måndag. Det är så här honung skall smaka.

Rörde ut en liten skvätt (1 kg) med resterna av förra årets kanderade. Matlagningshonungen räddad!

Sanntos

• Gäst
« Svar #1339 skrivet: 16 jul-11 kl 11:20 »
Bli inte förvånad om du hittar lite drönaryngel i skattlådorna. I sådant fall fungerar ingen bitömmarbotten.

Det är sådan här kunskap som det kan ta åratal att komma på själv, tack Curt

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser