Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325465 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1300 skrivet: 03 jul-11 kl 17:56 »
 ;D wooohoooo ;D

Jul afton kom tidigt i år  ;D det verkar vara åter öppet att titta in i jul tomtens verkstad  ;D

Tack Sten-Åke att du dela med dej av din bi odlar resa.

Hoppas att bi bänkarna brakar av allt honung i skatt lådorna !  ;D

Har precis slutat att sälja honung tillbaka till kolonister på deras loppis dag , skit kalt , styv kuling och 12 - 14 oc varmt , eller var det kallt  :o sat i snickar byxorna munk jacka , bi dräkten och till slut regnponcho , inte för regnet , mest som vind skydd och frös brrrrrrrrr.. !

Fast rätt bra försäljning och trevliga människor  ;D

Ha det gott mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1301 skrivet: 03 jul-11 kl 19:25 »
Bibänkarna är gjorda av byggtimmer 120x140 och pallar 4 st maxade kupor.

Jag har inte skattat ännu mera än till husbehov (kakhonung). Men det står minst 3 lådor med täckt honung varje kupa.

Jag har anskaffat maskinerna men flera kommer att använda dem. Jag kommer att burka till några andra som har ordnad verksamhet med Krav eller Eko ambitioner.
Bromma honungsförädling ;D
Har leveranser från 1:a Augusti av naturell honung, behöver ca 1 vecka från kupa till burk och butik.
Allt material finns och maskinerna inställda. Bara att trycka på ON knappen och behöver köra 4-5 timmar.

I veckan blir det 25-27 grader dvs ännu varmare i slungrummet, alltså slungar jag när jag får gratis värme.

Lindell

• Gäst
« Svar #1302 skrivet: 03 jul-11 kl 19:46 »
Först ut är glasflaskorna. Lite bilder från provturen (2-lådor utan honung).

Lindell

• Gäst
« Svar #1303 skrivet: 06 jul-11 kl 23:24 »
Intressant att Apiguard (Tymol) kan förskrivas och hämtas på Apotek. Medlet finns inte med i FASS(Vet) ännu och än mindre bland Apoteken.
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/320

Och inte heller ett enda ord om "Biverkningar" ...  ;D ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #1304 skrivet: 08 jul-11 kl 17:03 »
Puh! Jag kommer nog att precis upp till den där löjliga kvoten 1.000 kg ...  ;D ;D ;D
Det blir honungsrekord i år och massor att tappa på burk.

När jag lyfte på 7:e lådan trodde jag att jag skulle få lite respit och syssla med annat ett tag. Men idag var det täckt honung ända upp och ut på kanterna.
Bina är helgalna och drar från tidig morgon till sen kväll oavbrutet. Det är Linden som står i blom och som äntligen ger rikligt med nektar.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1305 skrivet: 09 jul-11 kl 00:21 »
Om tjejerna jobbar från morgon till kväll så är det inte mer än rätt att hus bonden gör desamma .... .. . . .. . ..  ;D

Gratis och hoppas att du får mer att göra  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1306 skrivet: 09 jul-11 kl 18:08 »
Ta ut rätt pris på honungen, 08-orna betalar nästan vad som helst ibland.

Lindell

• Gäst
« Svar #1307 skrivet: 09 jul-11 kl 18:15 »
Rörverket apterat och på plats. 3-fas installerad och belysningen fixad. Nu kör vi snart!
Alla bottnar och tak målade, vaxhjälpen kör de sista pallarna med ramar. SEDAN ÄR ALLT FIXAT!!
Det som liknade helvetet på jorden för någon månad sedan är nu injobbat!! Härligt med en stärkande semester!!

Lindell

• Gäst
« Svar #1308 skrivet: 09 jul-11 kl 21:05 »
EAN 13 kodgenerator. Att generera EAN koder till honungsburkarna i butik.
http://download.cnet.com/EAN-13-Barcode-Generator/3000-2067_4-10907406.html
« Senast ändrad: 09 jul-11 kl 21:09 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1309 skrivet: 09 jul-11 kl 21:20 »
Har lagt in samma kod som i exemplet i en provetikett. Då blir allt rätt i butik om man har egna EAN koder. Man kan köpa 5 st för 100 sek om man är medlem i SBR.

Lindell

• Gäst
« Svar #1310 skrivet: 12 jul-11 kl 17:17 »
3-fas (16A) kopplingar till EL i slungrum.

Har använt en 3-fas utgång i boden brevid och fått monterat en 3-fas handske på utsidan (notera att jordfelsbrytare behövs i centralen).
Kopplar sedan en 5m färdig motorkabel mellan bodarna. EL-prylar köpta färdiga, bara att ansluta.
I boden har jag en 3-fashandske på insidan. En färdig 5m motorkabel (3-fas, 16A) till mobil byggcentral #1.
Ytterligare en färdig 5m motorkabel till byggcentral #2.

Har därmed 2 x 4 + 3 st (dvs 11 st) 230V uttag och minst 3 st 3-fas uttag tillgängliga på insidan.

Alla maskiner provkörda.

Micael Carlsson

« Svar #1311 skrivet: 12 jul-11 kl 19:21 »
16x4=48A. Vad har du för matning till bod ett? inte en 32As troligen, kan bli lite trångt i den kabeln om du drar många A.  ;)

Sanntos

• Gäst
« Svar #1312 skrivet: 12 jul-11 kl 19:32 »
Nåja, han tänker nog inte köra fyra trefasmaskiner samtidigt, han har det mest för att det ser fräckt ut :)

Lindell

• Gäst
« Svar #1313 skrivet: 12 jul-11 kl 19:45 »
Jag har två maskiner som behöver 3-fas och de körs inte samtidigt.
Vem har sagt att man måste använda allt samtidigt? Allt är kört idag och inga som helst problem med last eller säkringar.
Man behöver inte mera effekt till ett slungrum med maskiner för 2-300 samhällen.
Viktigt är däremot att man kan koppla in sig på flera ställen i lokalen. En del apparater är på hjul och kan flyttas undan.

Lindell

• Gäst
« Svar #1314 skrivet: 12 jul-11 kl 20:47 »
I år har jag beställt lämpligt socker på pall (25 kg säck), 1.600 kg till invintringen. Det skall beredas med omröraren, får alltså mer användning av den när den ändå finns.

Det börjar bli stora volymer av allt. 125 * 150 ml x 2 = 40 liter 80% myrsyra.  50 liter ättika.

Ytterligare en CMF behållare 600kg står just nu i Danmark och är på väg. Ledtid ca 3 månader för tillverkning. Sedan blir det inte flera behållare.

« Senast ändrad: 12 jul-11 kl 20:52 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1315 skrivet: 13 jul-11 kl 08:14 »
Det kommer frågor om etiketten hela tiden. Rita i vilket verktyg som helst som kan generera en PDF av originalet.
Låt sedan etikettfirman "rippa" etiketten till tryckfärdigt original.
Brukar fungera bra.

Här är en bild tagen med telefonen på min tryckta etikett. Skillnaden mellan prototypen och tryck är alltså inte så stor.

Tryckeriet lägger sedan in din EAN kod, man behöver bara ange sitt numeriska EAN. Det ingår lixom i etikett repro arbetet.
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 08:17 av Sten-Åke Lindell »

Sanntos

• Gäst
« Svar #1316 skrivet: 13 jul-11 kl 10:17 »
Måste du använda KRAV-socker? Med 1600 kg blir det ju en ökad kostnad på kring 15000:-

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1317 skrivet: 13 jul-11 kl 10:48 »
Måste du använda KRAV-socker? Med 1600 kg blir det ju en ökad kostnad på kring 15000:-

Det är bara att dela med sig till kunden ,  ;D

mvh edward :P

Lindell

• Gäst
« Svar #1318 skrivet: 13 jul-11 kl 11:50 »
Lite bilder på kranar och automatik. Allt är så välstädat och rengjort att det ser ut som nytt. Varför kan inte bakterietanterna komma just nu?

Lindell

• Gäst
« Svar #1319 skrivet: 13 jul-11 kl 11:55 »
Montering av bottnar. Jag häftar i det rostfria nätet i bottnarna själv. En gasdriven häftapparat (klammerpistol).
Det är 38 mm rostfria klammer som måste klammras 30 grader för att inte gå igenom.
Men det sitter ordentligt. Jag använder denna klammer pga jag klammrar annat också och köpte en sorts rostfri klammer (megapack) som får passa allt bygge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser