Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silkeshöna eller Orpington?  (läst 3304 gånger)

Amandaa

Silkeshöna eller Orpington?
« skrivet: 30 sep-09 kl 19:09 »
Jag är 13 år, och mamma har låtit mig bestämma vilken hönsras vi får ha och så, men så ska jag ha en egen, det står mellan silkeshönan (den fluffiga) och orpington (den tjocke) snälla hjälp mig! :P
« Senast ändrad: 01 okt-09 kl 17:49 av Amandaa »

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Silkeshöna eller Orpington?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-09 kl 19:15 »
orpington tycker jag är bäst
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-09 kl 19:20 »
tycker du ska börja med silkes, dom är så über gulliga verkligen. inget kan slå det där gulliga fluffet. men är du en tuff brud kanske du ska ha en orpington :P jag säger fortfarande silkes dock 8)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 30 sep-09 kl 20:03 »
Det här kommer aldrig sluta med att alla kommer hålla med om att "DEN RASEN SKA DU HA"... Snart kommer någon säkert rycka in och nämna en helt annan ras med som inte står mellan dina val. :P Så som jag brukar säga... "Gör som du vill"  8) .. Haha! (blink åt Fredrikslund  ;)).

Nä men om vi tänker lite såhär. Silkes, är det stora eller små silkes? Dvärghöns äter ju betydligt mindre än en tjock stor orpington. ;D

1+ till silkes

Faktiskt så är orpington också väldigt fluffiga, fluffigare än silkes skulle jag nog nästan vilja påstå.  8) Det är nämligen mest den tjocka fluffiga fjäderdräkten som gör att de ser tjocka ut! ;D Dessutom så sticker man sig inte på fjädrarna som man kan göra på silkes ibland (de är inte så himla mjuka utan det brukar finnas rätt mycket stickiga fjädrar).

1+ till orpington

Silkes älskar att ruva, dock får de plats med mindre ägg än orpington = färre kycklingar.

= + eller - ?

... Nä, nu orkar jag inte mer! ;D ... Om jag vore du skulle jag valt... ORPINGTON (säger en som inte har orpington men jättegärna skulle vilja ha *3*)! Men nu är ju inte jag du.  ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 sep-09 kl 20:09 »
Då röstar jag för silkeshöns! har haft både stora och små, och de är ju verkligen jättesöta i sin päls!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 30 sep-09 kl 21:00 »
haha, du är så filurig linkoso. nu var som tur inte ditt "du gör vad du vill" till mig.. tack och lov (klarar inte av de orden) xD

Jag har ju haft både vanlig och australisk orpington. dock längesen jag hade den "vanliga" varianten. det jag tycker är negativt med orpington til jämföres med silkes är att dom är mycket mera spretiga och rädda av sig medans silkes är mycket lättare att få tama. orpington är vackrare, men silkes är gulligare  ;)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #6 skrivet: 30 sep-09 kl 21:38 »
Jag är inte 13 år, och mamma har låtit mig bestämma vilken hönsras vi får ha ock så, men så ska jag ha en egen, det står mellan silkeshönan (den fluffiga) och orpington (den tjocke) snälla hjälp mig! :P
Jag har haft Silkeshöns från den dag jag började med höns.  En underbar liten ras som man får oftast mycket tam. De är dessutom väldigt lätta att ha att göra med då de har dålig flygförmåga och är därmed lätta att  ha på "låga" inhängnader. Dessutom kan man ha hur många tuppar som helst för de slåss inte som andra raser. (Inte mina i alla fall)
Orpington är också en härlig ras men behöver betydligt större utrymme bl. a. Och så äter de ju mycket mer.... :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 30 sep-09 kl 21:41 »
Något jag la märke till nu... Och lite OT.

Varför står det "Jag är inte 13 år?"  ??? ??? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 sep-09 kl 21:49 »
Något jag la märke till nu... Och lite OT.

Varför står det "Jag är inte 13 år?"  ??? ??? ???

Tänkte på det direkt också :) Är nog bara felskrivning...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 01 okt-09 kl 09:45 »
Men skriver inte alla ut sin ålder så?!  ??? ::) ;D När ngn frågor om min ålder brukar jag svara: "Jag är inte 45..."   ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 01 okt-09 kl 09:50 »
haha, var tvungen att skriva även fast det är OT. riktigt roligt där färnevik! ;) jag är INTE 17 år  8)

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 okt-09 kl 16:15 »
Hej!

Jag skulle lägga min röst på silkes dels för alla dom förträffliga svar du redan har fått men också för något som jag bara älskar när det gäller silkes, stor eller liten, deras prat.
Dom går runt och pratar små kuttrande ljud, inget högljutt, och det är så gulligt när man är i h-huset eller h-gården det är så ro fult att lyssna på dom. :P
Hos mig så är det hönorna som pratar tuppen gal någon gång då och då men även han har lite dämpad galande, detta är min åsikt ;D
Jag hoppas att du hittar det du söker om det blir stor eller liten, silkig eller nakenhalsad :-X, ja det finns som sagt alldeles för många finna, gulliga osv höns. ;)
MVH  Annica
When you can live forever
What do you live for

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 01 okt-09 kl 20:49 »
Varför inte ha hälften av var. Både silkes och orpington är underbara raser. Lugna, lätta att göra tama, fluffiga, ruvvilliga. Satsa på bägge raserna vetja  ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

murtorpet

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 okt-09 kl 09:12 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:42 av murtorpet »

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #14 skrivet: 02 okt-09 kl 11:48 »
Jag tycker silke är ett bra val äter mindre ...skiter mindre.......min dotter ville ha dv Cochin när hon började för hon tyckte "mammas" stor Cochin lämnade för mycke bajs..... ;D

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 02 okt-09 kl 16:43 »
Om man vill ha en massa kycklingar året om ska man satsa på silke. Mina dvärgsilkes ligger ibland tre oftast två gånger (att dom orkar) om året oavsett årstid, världens bästa kläckmaskin med inbyggd värmelampa ;D

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #16 skrivet: 02 okt-09 kl 16:53 »
Jag tycker dv silkes!! värper bra (dock små ägg) och är riktiga ruvmaskiner!!!! 

det här med bajset är med bra för en liten dv silkes skiter ju små "får kluttar" om man jämför med tex mina stora blandras som skiter stora hund lortar!!!!!!

MVh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 02 okt-09 kl 18:37 »
På tal om små ägg, visst är det väl så att dvärgägg innehåller procentuellt mer gula och mindre vita än stora ägg ???

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 02 okt-09 kl 20:19 »
jag tycker du ska följa ditt hjärta.  då blir det alltid bäst jag började med kochin nu har jag en kvar och 4 silkes, silkes är underbara och finns i många färgvarianter

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 4 användare (2 dolda)
fall, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser