Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför bosatte sig människor i kalla klimat?  (läst 4144 gånger)

Echidna

Varför bosatte sig människor i kalla klimat?
« skrivet: 19 feb-06 kl 22:06 »
Jag känner att jag behöver lite historieundervisning. Hur kom det sig att människor en gång i tiden bosatte sig i kalla klimat som tex i Skandinavien, när det måste ha varit så svårt att överleva här?

Var det kanske pga överbefolkning? Att landytan på varmare breddgrader inte räckte till för att försörja en växande befolkning. Eller var det kanske varmare här förr i tiden?

Filip Skräplund

Re:Varför bosatte sig människor i kalla klimat?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-06 kl 22:28 »
Det kan nog ha varit lite av allt det du räknade upp, men jag tror att överbefolkning var viktigast.
Ska man leva av jakt och fiske så går det åt ganska mycket landyta per person.
Om man går över till Nord- och Sydamerika så lär de norra delarna av Nordamerika ha koloniserats sist, tror det var ca 3000 år sen.
Inuiterna fick alltså ta det som blev över, när andra valt boplatser med behagligare klimat.
Har för mig att det var en rätt varm period när istiden led mot sitt slut.
Det måste det nästan ha varit, för det går åt mycket värme för att smälta is.
Kanske var det en varmperiod även när inuiterna kom till norra Amerika, så dom hann vänja sig vid kallare väder.
Men det vet jag inget om.
Det var kanske inte så svårt att leva här som man kan tro, t ex var fisket kolossalt mycket bättre förr.
Det är väl bara några hundra år sen man kunde ösa upp sill direkt i båten nere i Öresund.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

EvaSara

« Svar #2 skrivet: 21 feb-06 kl 12:19 »
Jag är inte heller expert på historia men jag tror att människor har bosatt sig i Norden under olika perioder med olika förutsättningar.

Jägare och fiskare har levt i Norden i flera årtusenden. Byten har det funnits, sedan kunde de samla en del växter för att överleva. Stora ytor per person = mer mat. Under bronsåldern (ca 3000 år sedan) var klimatet i Sverige ganska varmt och jordbruket var i full gång.

De första århundradena av vår tideräkning var en orolig tid med stora folkvandringar i Europa. Det verkar rimligt att en del människor tog sig till Norden och bosatte sig här under den tiden. Att slippa oroligheter och plundring kanske uppvägde det kalla klimatet.

Jag har också funderat på hur folk kunde få för sig att bosätta sig här uppe i mörker och kyla. Men så besökte jag Italien och åkte omkring i Ligurien. Där har folk byggt terasser på berg som är så branta att jag knappt skulle vilja gå nedför dem. Dessutom är det torrt och hett under sommaren och utan bevattning är det stor risk att skörden torkar bort. Eller också kommer skadeinsekterna. Livet som lantbrukare i Sverige verkade helt plötsligt inte så omöjligt...

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 21 feb-06 kl 12:34 »
Jo det är klart att det skett invandring i flera omgångar, pågår ju fortfarande förresten.
Var lite fixerad vid den första invandringen efter senaste istiden.
Det där med lugn och ro är ju ett skäl som gäller än idag.
Säkert ett viktigt skäl.
Skulle tro att en viktig drivkraft till bilkaravanerna från storstäderna ut mot landet på fredagarna är just längtan efter lugn och ro.
Vårt kyliga klimat gör ju att vi slipper en massa problem med parasiter och sjukdomar, både på gröda och oss själva.
Att bedriva jordbruk i Sverige är en baggis i dessa avseenden mot hur det kan vara i tropiska områden.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-06 kl 21:18 »
Jag känner att jag behöver lite historieundervisning. Hur kom det sig att människor en gång i tiden bosatte sig i kalla klimat som tex i Skandinavien, när det måste ha varit så svårt att överleva här?

Var det kanske pga överbefolkning? Att landytan på varmare breddgrader inte räckte till för att försörja en växande befolkning. Eller var det kanske varmare här förr i tiden?

Nja, då blivande Sverige befolkades efter istiden hade man inte börjat med odling, utan försörjde sig som jägare/samlare. Antagligen var det helt enkelt bra tillgång på vilt och fisk vid "iskanten". En ullhårig noshörning gav nog mat till många och det var hyfsat lätt att klubba en säl, typ  ;)
Landsflykting i storstan...

Echidna

« Svar #5 skrivet: 21 feb-06 kl 21:38 »
Intressanta svar.

Men de första som kom, de som var jägare/samlare, hur överlevde dom vintern, för ur näringssynpunkt klarar man sig väl inte på enbart kött och fisk? Man borde få skörbjugg och andra bristsjukdomar. Och hur klarar/klarade sig de arktiska urbefolkningarna som samer och eskimåer?

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 21 feb-06 kl 21:51 »
Uppsats: Vilda växters användning hos ursprungs-befolkningar i det nordliga området

http://www.survive.nu/vildavaxter.html

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 feb-06 kl 12:28 »
När isen smälte, och det blev varmare, är det enklare att dra norrut, än att lära sig leva med det nyare klimatet. Det var nog en slags "inuitkultur" som först kom hit efter den senaste istiden.

Själv tror jag att det fanns människor i Skandinavien även FÖRE istiden, vi har inte sett några säkra spår, men klimatet var under tiotusen år som nu eller varmare förra interglacialen.

Ett par kilometer is suddar ut en del spår, vi vet att viltet fanns.

Hörde för några år sen om ett fynd i Finland av människor som daterades till 70000 år, men sen har det varit tyst om saken, så jag vet inte om det var en feldatering.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hemikring

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 feb-06 kl 12:48 »
Hörde för några år sen om ett fynd i Finland av människor som daterades till 70000 år, men sen har det varit tyst om saken, så jag vet inte om det var en feldatering.

Det är Varggrottan: http://www.wolfcave.com/Varg/swe.htm

Totto

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 mar-06 kl 17:18 »
En förklaring är att människan ursprungligen är nomad. Annars hade hon aldrig spritt sig över samtliga världsdelar utan stannat hemma i Afrika.

Till nomadiseringen hör att hon också var samlare, fiskare och jägare. När växter och djur åter koloniserade Nordeuropa efter senaste nedisningen följde människor efter, till en början sannolikt säsongsvis. Möjligen har isfria delar av Skandinavien varit bebodda även under istiden, delar av Nord- och västnorge t.ex.

Människan är ett av jordens mest anpassningsbara däggdjur som klarar sig i alla klimat. Bortklemade, moderna västerlänningar som jag själv, uppvuxen med centralvärme och badkar har onekligen svårt att förstå att man väljer att bosätta sig långt norrut, men försörjningsmöjligheterna var nog goda. Någon överbefolkning på den europeiska kontinenten var det däremot knappast fråga om under paleolitikum eller mesolitikum.

Med största sannolikhet har här bott människor också innan senaste istiden. Lägger man en karta över neanderthalfynd på en karta över maximal nedisning går de ungefär kant i kant.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-06 kl 17:42 »
Echidna: Inälvsmat innehåller det mesta av allt man behöver. Man klarar sig på enbart fisk och kött om man äter av hela djuren och inte bara de fina filébitarna :D
« Senast ändrad: 09 mar-06 kl 17:43 av sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Johan1

« Svar #11 skrivet: 09 mar-06 kl 18:06 »
Jag har läst att dom t.o.m. kastade filen och de andra "fina" bitarna till hundarna och själv ät märg,hjärna och inälvorna. Tvärtemot vad dom flesta gör idag ;)

SvenS

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 mar-06 kl 09:23 »
tiden 370-600 e.k. kallas för folkvandringstiden. En grupp som idag kallas för germaner, och som förmodligen härstammar från asien , befolkade Europa i alla vädersträck vid den tiden, som sammanfaller med romarrikets fall. (också slutet på Pax Romana, den fredsperiod som romarna lyckades etablera i över 200 år)
När sedan stäppfolk som t.ex hunner erövrade stora delar av östra europa följde en tid av banditstammar som överföll varandra och befolkningen som redan fanns där. En betydande befolkningsminskning p.g.a mord alltså.
Detta gjorde att germanstammarna flyttade längre söderut/västerut för att få vara ifred.
Och där fick alltså även skandinavien ett betydande tillskott av människor som helt enkelt ville vara ifred. Man flyttade ut på landet och skötte sina jordbruk.
Samtidigt hade sverige sin "Vendeltid" (Tiden innan Vikingarna blev ett begrepp)  och de levde sida vid sida, utbytte säkert en hel del kunskap, delade asatron och blev beroende av varandra.
Detta ändrades inte nämnvärt när Vikingatiden gjorde sitt intåg sent 700-tal.

På kontinenten hade under tiden slaviska riken bildats i öst, katolska kyrkan fick maktmandat, och i väst fanns merovingernas rike (Dagens Frankrike). Säkert också anledningar till att folk flyttade norrut vid den tiden var att slippa överhöghet,förslavning och religiös förföljelse.........
Det var alltså inte bättre förr........ :-\
« Senast ändrad: 10 mar-06 kl 12:03 av SvenS »

HP

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 10 mar-06 kl 10:01 »
Echidna, jag funderar snarare tvärt om... Varför stannar folk kvar?
*har haft en kall vecka med snö, moln och blåst" Varför sannar vi kvar...?!
 ;) ;) ;) ;)
If You Run You'll Just Die Tired

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser