Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

hur ska jag sköta getterna på vintern??

hur ska jag göra
1 (25%)
kan de vandra ute i vinter
3 (75%)

Antal personer som röstat: 3

Författare Ämne:  hur vill getterna ha det på vintern  (läst 3080 gånger)

engwall

hur vill getterna ha det på vintern
« skrivet: 29 sep-09 kl 12:29 »
Jag har 2 st bockar, hur ska jag sköta dem i vinter? hur varmt vill de ha det samt kan de vara uta på vintern på dagarna?

Sussilo

• Gäst
SV: hur vill getterna ha det på vintern
« Svar #1 skrivet: 29 sep-09 kl 13:37 »
Friska getter/bockar är inte speciellt beroende av värme. Har de bara ett torrt och dragfritt utrymme som de kan gå in i och tillräckligt foder, mår de bra av att vara ute året om.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 29 sep-09 kl 14:35 »
Har Du bara två stycken är Du väl god vän med dem?  Då kan Du prata med dem, och "höra efter" vad de själva tycker.  Getter mår inte bra av fukt eller drag, men är ganska härdiga mot kyla.  Kolla även in de regler som Statens Jordbruksverk har utfärdat.  Dessa är inte alltid så väl anpassade till djuren, men alltid till juridiken ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

engwall

« Svar #3 skrivet: 30 sep-09 kl 11:45 »
Ja det är jag verkligen de är ju mina barn :-) de går löst hemma på gården och sticker inte. Började med att göra en väldigt fin inhägnad men de bara rymde så då tänkte jag stänger jag inte in dem så kan de ju inte rymma :-) och det har fungerat. Hur ser ni till kastrering ska man kastrera dem eller inte? ska inte bli några killingar. ??

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 sep-09 kl 13:24 »
Ja, det är mycket hemkära djur. Har de en gång lärt sig var de får mat, skydd och bra behandling är det ovanligt att de rymmer. Eftersom dina bockar inte har några brunstgetter som stör friden, är det inte säkert att de kommer att lukta så illa eller blir för "bockiga" och då behöver de väl inte kastreras. Det är mycket individuellt. :)

balders hage

« Svar #5 skrivet: 23 okt-09 kl 22:16 »
 ::)Hej, vi har oxå två getabockar...okastrerade...de bor ute året om nu. De har ett litet hus utan dörr där de övernattar, sommar som vinter. Vi fyller bara på med torr halm...de verkar trivas med det...pälsen blir tjock och fin på vinter, men nu har de faktiskt varit brunstiga ganska länge och kissar på sig själva. Luktar
som sagt inte så gott. Det finns inga honor i närheten. Så det går ingen nöd på dom av att vara ute året runt, bara de har tillräckligt med mat. Vi ger dom hö, grankvistar....knäckebröd och lite grönsaker....+ saltatenen....och vatten. -lycka  till med dina bockar!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser