Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trivs getter att beta på fuktiga marker?  (läst 3934 gånger)

Ylvalifalk

• Småland
Trivs getter att beta på fuktiga marker?
« skrivet: 28 sep-09 kl 19:51 »
Hej!

Jag och min pojkvän har precis köpt en gård och här finns en del sly som växer på våtmarker men även en del vassliknande växter. Vi har redan får men jag har för mig att de inte gillar att gå och beta på fuktiga partier, men att getter gör det, har jag rätt?

tacksam för svar
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 19:57 av Evelina »

alo

SV: Trivs getter att beta på fuktiga marker?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 20:34 »
På Irland finns det sedan århundranden förvildade getter på hedar som består av torvmark. I princip alla jag såg hade hovröta (klövröta?). De som bodde där påstod att det berodde på att de levde på fuktig mark vilket de inte skulle vara skapta för. Det var förmodligen ganska plågsamt att leva sitt getliv med hovröta :(

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 28 sep-09 kl 21:05 »
Här går dom långa omvägar kring allt blött.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 sep-09 kl 23:00 »
Nej, getter mår inte bra av fukt, varken i luften eller på marken.  För den sorts mark Du beskriver skulle jag nog hellre välja grisar.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 sep-09 kl 23:49 »
Nej, getter mår inte bra av fukt, varken i luften eller på marken.  För den sorts mark Du beskriver skulle jag nog hellre välja grisar.

Tror du grisar skulle kunna fixa fint där det växer ganska mycket säv??
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 29 sep-09 kl 14:31 »
Grisar trivs bra i betäckt våtmark.  Alltså buskbeväxta kärr eller blöthål, där de kan ligga och blöta ner sig varma sommardagar.  På vintern behöver de förstås torr liggplats med mycket halm att gräva ner sig i.  Men getter vill ha torrt hela tiden.

Ylvalifalk

• Småland
« Svar #6 skrivet: 01 okt-09 kl 16:21 »
Tack för svaren. Tror ni får skulle fixa att gå på våta marker? Jag är inte så glad i att hålla grisar.

/Evelina

Mushi

« Svar #7 skrivet: 01 okt-09 kl 19:52 »
Får på blöta marker är riktigt dåligt. De ogillar när det är blött, vissa parasiter frodas och de får lätt klövproblem. Kossor är inte lika känsliga men jag skulle nog tycka att de behöver tillgång till rejäla torra partier också. De ska inte behöva vara hänvisade till bara våtmark, men kan de välja att gå dit och äta sly när de vill så skulle de göra det..
« Senast ändrad: 02 okt-09 kl 08:27 av Mushi »

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 01 okt-09 kl 20:50 »
Måste det vara något djur då?  Eller är det rent av så vått att det kan passa med någon vattenlevande varelse?

Daaniel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 okt-09 kl 09:02 »
Måste det vara något djur då?  Eller är det rent av så vått att det kan passa med någon vattenlevande varelse?

Eller ankor och gäss :)

Mushi

« Svar #10 skrivet: 02 okt-09 kl 09:33 »
Eller ankor och gäss :)

Dåliga slyröjare dock..

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 02 okt-09 kl 23:44 »
Men fantastiska på mossa och sniglar...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #12 skrivet: 03 okt-09 kl 15:07 »
Idislare passar inte på fuktiga marker bland annat på grund av stora och lilla leverflundran. Två otäcka parasiter som frodas just där. Allmoge-kor kan ev vara lite mer motståndskraftiga.
Varför inte ta ner slyet för hand efter att grisarna gjort sitt och där efter låta marken ligga ett år med tanke på parasiterna. Sedan kan man låta gäss beta marken.  De kan ju ringbarka trädgårds träd snabbt så unga skott skulle nog försvinna!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 04 okt-09 kl 20:10 »
Hmm,, vi vill inte ha kor, och inte kan några vattendjur leva där heller vad jag vet.
Men kanske kan man odla björk eller andra träd som trivs där. Björken kommer ju redan av sig själv så det blir enkelt!  ;D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #14 skrivet: 04 okt-09 kl 20:24 »
Gå med i föreningen LÖVRÄD. Där kan Du finna mycket matnyttigt tex kloner med garranterad vresved av al.
Mkt vhögt värderad av snickerifabriker!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dagen

• Småland
« Svar #15 skrivet: 08 okt-09 kl 11:07 »
Hur hittar jag den föreningen då?

bondestefan

« Svar #16 skrivet: 08 okt-09 kl 21:20 »
har haft ett sur hål som var igen växt. Men sen satte jag ditt getter och efter denna sommar ser det nästan mer välklippt ut än gräsmattan  :). Men då har dom också haft en slänt på sidan om som är torr när dom inte har haft lust att vara i kärret.

Dagen

• Småland
« Svar #17 skrivet: 09 okt-09 kl 23:31 »
intressant, jag hade planer på att odla träd, men nu kanske det kan bli getter i alla fall då... Men jag fick känslan av att getter verkligen INTE ville vara i surhål, men det var fel då?

Mushi

« Svar #18 skrivet: 10 okt-09 kl 08:43 »
Grejen är väl att de inte ska vara hänvisade till surhålet som inte är någon vettig enda betesmark, det ska bra vara en liten del. Som kanske kan stängas så att de inte går där alltid. Och se upp så att ni inte får leverflundror på markerna. Sambete med ankor eller gäss kan vara bra ur den aspekten. Och att vara försiktig vid inköp av djur så att de inte har stora leverflundran eller stora magmasken med sig. Fast det ska man ju alltid vara noga med.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 10 okt-09 kl 14:11 »
"Avmaska i grindhålet", enligt Hammarberg.  Och så valfrihet åt kritterna, så visar de vad de själva tycker!

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser