Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem är det som har lortar med blåa insekter i????  (läst 6609 gånger)

Ulricaa

• -
Vem är det som har lortar med blåa insekter i????
« skrivet: 28 sep-09 kl 18:13 »
Har määängder med alldeles kolsvart lort runt om hagar och annat, alla med blåa skalbaggar i. Den är ungefär 1.5 cm X 5 cm och som sagt då mängder med blå insekter. Vem är det som lägger såna???? Idag var det såna i trädgården oxå....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

anette i bugared

• -
SV: Vem är det som har lortar med blåa insekter i????
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 18:44 »
Vanligtvis räv, de äter skalbaggar och just dessa blåsvarta skal brukar bli kvar osmälta i avföringen, men även grävlingen gillar småkryp.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 28 sep-09 kl 18:48 »
då är det räv runt om hela tomten då alltså...gud så roligt! och en jägare som inte behagar ta sitt arsle och komma hit och skjuta den...guuuuud så trött man kan bli!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 28 sep-09 kl 19:51 »
då är det räv runt om hela tomten då alltså...gud så roligt! och en jägare som inte behagar ta sitt arsle och komma hit och skjuta den...guuuuud så trött man kan bli!
Med den inställningen kanske ni borde lära er skjuta räv själv?  ;)
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 19:54 av Mmmm »

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 28 sep-09 kl 21:19 »
...eller byta jägare ;)

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 sep-09 kl 11:16 »
Ligger skitarna samlade eller enstaka här och där?

Om det rör sig om hyfsat många inom ett mindre område så tror jag snarast på grävling. Räven lägger gärna sina skitar strategiskt, på stigar, stenar etc.

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 29 sep-09 kl 12:03 »
Ligger en här och en där, på vägen, på gräsmattan, i kohagen, överallt!

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 sep-09 kl 18:05 »
Både räv och grävling äter skalbaggar, grävlingen brukar för det mesta gräva en liten grop i marken och lägga sitt visitkort där och räven lägger oftast på lite upphöjda delar som stenar eller bara en liten upphöjning på marken.

Har sett en sådan skithög här på väg ned till dammarna och det enda spår jag kunde se i leran eller den våta jorden var faktiskt små kultingspår från viltsvin, men jag är lite tveksam till det, att det skulle vara kultingar. Har du viltsvin i markerna?

Vid en skogsstig här har grävlingen sin toalett där den besöker flitigt, men där finns inte just dom skalbaggeskitarna. Det har varit nu en period med mycket blåsvarta baggar om det kan vara "dyngbaggar" man ser på skogsstigarna.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 30 sep-09 kl 21:47 »
Mmmm määäääääääääääääääääääääängder med grisar!!!!! Jag har alltid trott att det var grisbajs dom där men sen kände jag att guud då är dom ju i kohagen, i fårhagen, i trädgården, överallt!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #9 skrivet: 01 okt-09 kl 21:47 »
Åhh, tack.. nu vet jag vem det är som skiter runt vaktelhägnet och deras hus, på deras hus.. ja överallt.. men in, det kommer han inte..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 okt-09 kl 15:18 »
Mmmm määäääääääääääääääääääääängder med grisar!!!!! Jag har alltid trott att det var grisbajs dom där men sen kände jag att guud då är dom ju i kohagen, i fårhagen, i trädgården, överallt!

Jag har vildsvin i hagen, skogen, trädgården och överallt.
Skjuts vildsvin gör det också..

Men dom skiter inte på det sättet, en grisskit ser ut som en sådan, och inget annat.
Sen om det är tamgris eller vildgris, ingen skillnad.

Räv eller grävling.
Grävlingens bajsar är gärna lite lösa och därmed "utplattade" (!).. räven, om den inte är sjuk, lägger korvar, dessutom är det nästan alltid spår av hår i rävens avföring, då den inte specifikt jagar insekter, utan plockar dom i farten, till skillnad från grävling.

« Senast ändrad: 02 okt-09 kl 15:21 av Neiklot »

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 09:55 »
Åhh, tack.. nu vet jag vem det är som skiter runt vaktelhägnet och deras hus, på deras hus.. ja överallt.. men in, det kommer han inte..  ;D
Med bra burar och inhängnader så brukar man klara sig från både räv, grävling men också skator. ;)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 okt-09 kl 19:27 »

Men dom skiter inte på det sättet, en grisskit ser ut som en sådan, och inget annat.
Sen om det är tamgris eller vildgris, ingen skillnad.

Om du tänker dej en liten grisskit som bara innehåller skal å andra delar från skalbaggar så är det inte helt omöjligt. Skalbaggen är en blåsvart en som är ca. en kvadrat cm. stor. Den här grävlingstoaletten jag skrev om, den är välbesökt och blir större och större för vart år och jag vet inte hur mycket småhålor och krafs med skit det är , men jag har inte kunnat se att det vore just sådana skalbaggeskitar där och det tycker jag är lite märkligt.

Men visst det kan också lika gärna vara räven som grävlingen och det var dom båda som dök upp i huvut när jag såg skiten första gången, men det är heller inte omöjligt att det kan vara en liten kulting som spåret tydde på.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 okt-09 kl 23:37 »

Jag blir lite konfunderad av det här inlägget. Ska man skjuta räven för att den finns i närheten av er tomt? Har den gjort någon skada? Finns det inte regler kring det här, jakttider? skyddsjakt? Eller får man skjuta rävar hur som helst när det passar. Jag som inte är insatt i detta undrar verkligen.

Ulricaa

• -
« Svar #14 skrivet: 08 okt-09 kl 07:41 »
Nej man skjuter inte en räv för att den finns på tomten. Man skjuter den för att den går in och hämtar hönor på gården och förser sig med. Självklart finns det jakttider även för sånt här men en räv som ställer till skada får enligt jaktlagen jagas året runt. http://www.jagareforbundet.se/jakttider/jaktforattforeb/skyddsjakt2.asp

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 okt-09 kl 20:46 »
Ok. Då förstår jag. Hoppas ni får ha hönorna ifred i fortsättningen.

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 okt-09 kl 20:55 »
Nej man skjuter inte en räv för att den finns på tomten. Man skjuter den för att den går in och hämtar hönor på gården och förser sig med. Självklart finns det jakttider även för sånt här men en räv som ställer till skada får enligt jaktlagen jagas året runt. http://www.jagareforbundet.se/jakttider/jaktforattforeb/skyddsjakt2.asp

Ja vist men har du tängt att det kan va en hona och kan ha ungar skuter du då honan och låter ungarna svältta?mvh

Ulricaa

• -
« Svar #17 skrivet: 09 okt-09 kl 07:53 »
Har man en fälla så ser man ju vad det är innan man skjuter givetvis...

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 09 okt-09 kl 08:45 »
Men har inte ungarna lämnat mamman nu?
Jag trodde det var därför så många ungrävar virrar omkring gården nu på hösten?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulricaa

• -
« Svar #19 skrivet: 09 okt-09 kl 09:22 »
Ingen aning faktiskt, det kan säkert vara så för man ser påkörda ungrävar både här och där  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 2 användare
Ollefund, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser