Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tapplinje  (läst 4526 gånger)

Tobbe4u

SV: Tapplinje
« Svar #20 skrivet: 27 sep-09 kl 23:14 »
Tycker att det är lite väl mycket focus på att tjäna pengar på honung är det inte ett intresse och hobby. ::)

Ok jag vet off topic.

När man funderar över tappmaskin contra att manuellt fylla burkarna är det ide att räkna in förtjänsten man gör på att inte överfylla. Lätt att för säkerhets skull hälla i låt säga 15 g över i burkarna.
Åter till trådens 10 000 burkar. Skulle då bli 150 kg honung per år, Om räknar med 350 grams burkar blir det ungefär 430 burkar som går till spillo. Sätt priset själva.

Man blir väldigt trött av att sitta på helspänn och passa vi manuell tappning. Så en enkel tappmaskin från ex Nassenheider
känns som en väldigt bra investering för en medelstor biodlare med upp till 200 Smh.  (EUR 1460) skall väl kunna gå att räkna hem om man lägger in lite trivselfaktor i det hela ;D
Vill man sedan rationalisera med enkla medel, kompletterar man med matarbordet.

Det är ju ändå som Lars skriver, maskinen på klippet skulle klara den diskuterade volymen på ca 30 timmar. Vem kan investera i helautomatik för att låta maskinen stå i mer än 51 veckor om året.

Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna. Och för all del GLÖM INTE VARFÖR NI HAR HONUNG ATT TA TILL VARA. NJUT AV LIVET OCH BIODLARINTRESSET. ;)

mv Torbjörn Jacobson
www.skogshonung.se

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 sep-09 kl 07:42 »
En tappstation med matarbord kan kosta 70.000:- hos biredskaplsleverantören, tänkte bara notera detta när vi nämner kostnader och vilka slantar man kan disponera på olika sätt för att få önskad automatik.

Tobbe4u

« Svar #22 skrivet: 28 sep-09 kl 08:19 »
Just det
Därför föreslår jag att börja med endast fyllmaskin och sedan komplettera med bordet.
Har inte kollat på öret men för Ca: Eur 3500 är maskinen på klippet din.  Det kan jag lova dig. ;)
I relation till 70 000 som nämdes

vh Torbjörn

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 sep-09 kl 19:18 »
Eller så köper man en modell som går undan typ Swienty's med stora bordet och kör eget samt hyr ut den till intresserade i Stockholmsområdet.
Mina slungprylar är också mobila, de har jag dessutom provat i sommar och de fungerar bra. Men målet har inte varit mobilitet, men om det är en lösning så bangar inte jag.

stenake.lindell@gmail.com

Tobbe4u

« Svar #24 skrivet: 28 sep-09 kl 20:44 »
Vet du hur många 500 g burkar man kör i h på det bordet du nämner?
Går det så mycket fortare än det på klippet ?

vh Tobbe

Lars i skogen

« Svar #25 skrivet: 28 sep-09 kl 23:23 »
Tycker att det är lite väl mycket focus på att tjäna pengar på honung är det inte ett intresse och hobby. ::)

Jo, instämmer till fullo. Det är svårt att tjäna pengar på honung, det var det jag ville visa med mina funderingar. ska man syssla med biodling och honung i större skala får man nog värdera annat än pengar! Möjligheten att få jobba är ju oxå en ynnest!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

907 gäster, 2 användare
torbjorn, Alleranna

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser