Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK  (läst 30187 gånger)

Suresh

• -
SV: JAK
« Svar #180 skrivet: 05 dec-09 kl 12:39 »
Avgiften i JAK motsvarar ca 2,5% effektiv ränta. Detta är en avgift som är väldigt stabil och som inte ändras av varesig konjuktur ned- eller uppgång. Som t.ex. under 90-talets finanskris då räntan var uppe i 500% i någon dag. Men dem som lånade hos JAK hade samma låga kostnader. Om alla banker hade fungerat som JAK så hade det dessutom inte ens kunnat bli en finanskris av det här slaget eftersom JAK bara lånar ut pengar som finns medan andra banker lånar ut pengar som inte finns.

Det var någon som så att det var så billigt nu att låna osv. osv. Tänk på att om. 1-2 år kan kostnaderna ha stigit avsevärt.

Ehhh..

Nej.

Sådär enkelt är det inte.

Jag vet hur det fungerar, men är lite för lat för att dra hela resonemanget om ingen läser eller lyssnar.

Men om du berättar hur du tror att det fungerar, varför JAK:s pengar skulle vara mindre konstgjorda än resten av bankvärldens kan vi ta en analys utifrån det.

Däremot är JAK den enda bank som har uppmärksammat problemet med skuldbaserade valutor och försökt göra något åt det. Runt år 2000 gav banken ut en tidskrift som hette Pengar där bl a grunden till Silvio Gesells, James Robertsons och Bernhard Lieaters förslag till valutareformer beskrevs. Av någon anledning upphörde utgivningen och det är synd. Hade de fortsatt hade banken idag kunnat vara ledande i kampen för en valutareform.

Bo

« Svar #181 skrivet: 05 dec-09 kl 13:05 »
JAK utnyttjar väl en blotta i systemet liksom andra banker. Det går lätt att bluffa som låntagare om man är många eftersom man kan låna av varandra till den summa som måste deponeras.

Suresh

• -
« Svar #182 skrivet: 05 dec-09 kl 13:19 »
JAK utnyttjar väl en blotta i systemet liksom andra banker. Det går lätt att bluffa som låntagare om man är många eftersom man kan låna av varandra till den summa som måste deponeras.

Vad menar du?

Dräng

• -
« Svar #183 skrivet: 14 dec-09 kl 23:12 »
Han menar kanske att JAK lurar systemet som systemet med ränta lurar oss låntagare?

Om räntorna hade legat runt 8% hade nog fler varit positiva till JAK, eller? Det kanske vore en idé att börja spara i JAK nu snart och flytta över de vanliga banklånen (runt 300 000) till JAK när räntorna kommer ligga över 2% ett tag. En liten ökning i månadskostnad gör inget eftersom känslan av att slippa vara slav hos en vanlig bank är värd en del pengar. ;)
Men det verkar ju inte vara ett alternativ ifall man vill låna över miljonen, tyvärr. En lösning på det problemet vore verkligen önskvärt.

Suresh

• -
« Svar #184 skrivet: 15 dec-09 kl 05:31 »
Han menar kanske att JAK lurar systemet som systemet med ränta lurar oss låntagare?

Om räntorna hade legat runt 8% hade nog fler varit positiva till JAK, eller? Det kanske vore en idé att börja spara i JAK nu snart och flytta över de vanliga banklånen (runt 300 000) till JAK när räntorna kommer ligga över 2% ett tag. En liten ökning i månadskostnad gör inget eftersom känslan av att slippa vara slav hos en vanlig bank är värd en del pengar. ;)
Men det verkar ju inte vara ett alternativ ifall man vill låna över miljonen, tyvärr. En lösning på det problemet vore verkligen önskvärt.

JAK är lönsammare att låna i än affärsbankerna när räntan är hög och lönsammare att spara i när räntan är låg.

En smart vinstmaximerare lär sig givetvis att utnyttja detta.

Dräng

• -
« Svar #185 skrivet: 15 dec-09 kl 18:37 »
JAK är lönsammare att låna i än affärsbankerna när räntan är hög och lönsammare att spara i när räntan är låg.

En smart vinstmaximerare lär sig givetvis att utnyttja detta.

Ja just det, jag glömde nämna räntan på sparandet. Nu när räntan väl ligger runt noll på sparande i vanliga banker är det såklart bättre att spara i JAK. Det är väl iofs alltid bättre sålänge man inte är rik och har en massa pengar att få ränta på. Problemet är bara att jag inte vet om det är värt det för mig, eftersom jag antagligen kommer behöva låna mer för att starta en verksamhet. Det kostar väl 200kr per år för medlemskap i JAK också?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #186 skrivet: 15 dec-09 kl 19:44 »
Ja vad är 200 kr för medlemsskap, en tiningsprenumeration och att stötta en god sak???

Vad tror Du medlemsavgiften i golfklubbar, flygklubbar m fl föreningar kostar?

Verkar lite småsnålt!
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

trädman

« Svar #187 skrivet: 15 dec-09 kl 23:04 »
Ja vad är 200 kr för medlemsskap, en tiningsprenumeration och att stötta en god sak???

Vad tror Du medlemsavgiften i golfklubbar, flygklubbar m fl föreningar kostar?

Verkar lite småsnålt!

Jag har aldrig hört talas om någon som använder golfklubbar och flygklubbar för att spara sina pengar. Är sparbeloppet inte så stort blir även en medlemsavgift på 200 kr en kännbar kostnad för att få parkera sina pengar.

Suresh

• -
« Svar #188 skrivet: 15 dec-09 kl 23:39 »
Jag har aldrig hört talas om någon som använder golfklubbar och flygklubbar för att spara sina pengar. Är sparbeloppet inte så stort blir även en medlemsavgift på 200 kr en kännbar kostnad för att få parkera sina pengar.

Ja, småsparare utan ideella föreningsintressen skall inte gå med i JAK för att göra sig en god profit på sina 3 522 sparade kronor. Å andra sidan vet jag inte vad de skall göra för att inte förbli losers i räntesamhället.

Existens?

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 16 dec-09 kl 07:34 »
Det är ju bara så att JAK endast är till för de riktigt välbeställda i samhället. Det har vi ju nu gång på gång konstaterat under de otaliga trådar som handlat om den banken.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #190 skrivet: 16 dec-09 kl 08:00 »
Själv, som småsparare, funderar jag på att köpa guld och silver och sedan när jag har fått ihop tillräckligt mycket så säljer jag, stoppar in summan i JAK och lånar det jag behöver. Alternativt investerar jag i bisamhällen helt enkelt. Dessa ger en hyfsad avkastning varje år till ringa arbete. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #191 skrivet: 16 dec-09 kl 08:30 »
Det är ju bara så att JAK endast är till för de riktigt välbeställda i samhället. Det har vi ju nu gång på gång konstaterat under de otaliga trådar som handlat om den banken.

Nej, så är det inte.

JAK är till för de hyfsat välmående, dvs de 2-3 miljoner hushåll som har råd att bo i egna hem. De allra fattigaste är beroende av allmosor för att få hjälp och de allra rikaste bör fortsätta satsa på räntesamhället, om vi bara skall se till egennyttan.

Existens?

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 16 dec-09 kl 08:37 »
Nej, så är det inte.

JAK är till för de hyfsat välmående, dvs de 2-3 miljoner hushåll som har råd att bo i egna hem. De allra fattigaste är beroende av allmosor för att få hjälp och de allra rikaste bör fortsätta satsa på räntesamhället, om vi bara skall se till egennyttan.

Bra, Suresh, det var ett erkännande så gott som något..  " JAK är till för de hyfsat välmående"

Alla de som skulle vilja bo i ett eget hus, men bara orkar med en normal månadskostnad, och inte den dubbla, de som gärna betalar en liten ränta för sitt boende, för att sen sälja sitt hus när tiden är inne och man känner för ett smidigare boende.. Alla dom gör sig icke besvär.

Suresh

• -
« Svar #193 skrivet: 16 dec-09 kl 09:23 »
Bra, Suresh, det var ett erkännande så gott som något..  " JAK är till för de hyfsat välmående"

Alla de som skulle vilja bo i ett eget hus, men bara orkar med en normal månadskostnad, och inte den dubbla, de som gärna betalar en liten ränta för sitt boende, för att sen sälja sitt hus när tiden är inne och man känner för ett smidigare boende.. Alla dom gör sig icke besvär.

De allra fattigaste kan inte lösa sin ekonomiska situation utan hjälp och JAK är ingen välgörenhetsinrättning.

Däremot kan de sympatisera med JAK:s ideologi och stödja den, samt få hjälp av andra JAK:are

För ett par år sedan låg medelsparandet i JAK runt 30 000 kr. JAK:are har pengar.
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 09:26 av Suresh »

jenses

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 16 dec-09 kl 11:53 »
Själv, som småsparare, funderar jag på att köpa guld och silver och sedan när jag har fått ihop tillräckligt mycket så säljer jag
Vilken bra idé att köpa guld när priserna har uppnått historiska rekordhöjder och sjunker just nu, när "finanskrisen" är över.
Men du som ekonomiexpert har förmodligen tillgång till informationer som vi vanliga medelsvenssons inte har....

jenses

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 16 dec-09 kl 12:09 »
JAK är till för de hyfsat välmående...
Bra med tydliga informationer.
Har nu sagt upp med medlemskap i JAK.

Däremot kan de sympatisera med JAK:s ideologi och stödja den, samt få hjälp av andra JAK:are
Nja, nu stödde jag de hyfsat välmående i tre år,
med hjälpen av andra JAK:are var det däremot sisådär obefintligt - jag tackar.  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 16 dec-09 kl 15:07 »
De allra fattigaste kan inte lösa sin ekonomiska situation utan hjälp och JAK är ingen välgörenhetsinrättning.

För ett par år sedan låg medelsparandet i JAK runt 30 000 kr. JAK:are har pengar.

Aldrig någonsin att jag tänker sympatisera med en ideologi som så tydligt vänder sig till de redan välmående.

Det hade varit en sak om man tydligt förklarar att så är fallet, men det ska man behöva dra fram i debatter på internetforum.
Jak vill ju framhäva sig som ett alternativ, då trodde jag i min enfald att man var alternativ även i sin människosyn.
Men istället så är det precis som med alla andra:
De som har, skall varda givet, och de som inget har ska aldrig heller få.

Suresh

• -
« Svar #197 skrivet: 16 dec-09 kl 15:26 »
Aldrig någonsin att jag tänker sympatisera med en ideologi som så tydligt vänder sig till de redan välmående.

Det där är din tolkning och du tolkar fel.

JAK:s ideologi vänder sig till alla och innebär fördelar för de som inte tjänar på räntetänkandet, dvs de 90 % kapitalsvagaste hushållen. Men JAK:s sparlånesystem är som instrument ofta svårt att använda för de 30 % fattigaste hushållen, eftersom de redan sitter  tungt fast i räntefällan. För dem behövs andra instrument, för vilka JAK:s ideologi kan verka klargörande.
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 15:35 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #198 skrivet: 16 dec-09 kl 15:29 »

Det hade varit en sak om man tydligt förklarar att så är fallet, men det ska man behöva dra fram i debatter på internetforum.
Jak vill ju framhäva sig som ett alternativ, då trodde jag i min enfald att man var alternativ även i sin människosyn.
Men istället så är det precis som med alla andra:
De som har, skall varda givet, och de som inget har ska aldrig heller få.

Tyvärr vill folk oftast både ha kakan och äta upp den. De vill göra en rik profit på sitt sparande samtiigt som de vill ha billigare låneerbjudanden än vad räntemarknaden kan erbjuda.

Det är inte JAK:s uppgift att mätta folks illusioner om ekonomin, utan att försöka förklara hur den verkligen fungerar.
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 15:36 av Suresh »

Bo

Vad rätt du tänkt, - fast det var fel
« Svar #199 skrivet: 16 dec-09 kl 19:42 »
Den som har skuld, skall betala ränta till den som har tillgodohavande.

Och om det är besvärligt nog ändå, skall man inte krångla till det än värre.
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 19:45 av Bo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser