Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får jag plocka ved?  (läst 19569 gånger)

timmyyeah

  • Inlägg: 10
Får jag plocka ved?
« skrivet: 25 sep-09 kl 17:24 »
Hej
Jag har en liten sommarstuga med väldigt liten tomt, precis utanför är en stor skog. Jag brukar plocka nedfallna och gamla grenar från avverkning flera år tillbaks. Som jag sågar upp till ved o eldar med.
Får jag göra så?
Vad jag läst i allemansrätten så får man ta nedfallna pinnar och så, men i hur stor mängd? Får jag ta till min hushållsuppvärmning i stugan? Vad räknas som gren kontra virke? Vore bra att känna till det juridiska i detta.
Har ingen aning om vem som är markägare, men när jag vet ska jag naturligtvis kontakta honom/henne och fråga om det är okej.

mvh

/Timmy

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-09 kl 17:32 »
Jag vet inte var gränser går, men för mig är det okej om nån vill plocka pinnar för att grillakorv på en brasa från min skog, men inte kånka hem för att värma huset med, då skulle jag vilja ha upprättat kontakt med personen i fråga innan jag ertappar någon med skottkärra eller bilssläp i min skog... O jag ären ilsken finska.. ;D ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Huggorm

  • Gäst
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #2 skrivet: 25 sep-09 kl 18:36 »
Det är knappast tillåtet att värma sin stuga med ved från annans mark. Vart gränsen går vet jag inte, men du lär ha passerat den med råge

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #3 skrivet: 25 sep-09 kl 18:49 »
Om någon plockar en pinne i skogen men ingen vet om det, har någon då plockat en pinne i skogen?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #4 skrivet: 25 sep-09 kl 19:01 »
Om någon plockar en pinne i skogen men ingen vet om det, har någon då plockat en pinne i skogen?

Det är ju samma sak som om man snor vad som helst, blir det stöld först när rättmätiga ägaren upptäcker det?
Jag bor granne med ett antal backstugsittare, så jag vet att man ofta måste säga ifrån för att det ska sjunka in i skallen på dom, om ens då.
I det här fallet är det tydligen inte frågan om enstaka pinnar, utan om systematiskt vedhämtande.
« Senast ändrad: 25 sep-09 kl 19:06 av Foppas fot »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #5 skrivet: 25 sep-09 kl 19:15 »
Det är ju just det som är grejen!  >:(

Om jag vet att Nån plockar plockar några pinnar ur skogen är det okej. Men om Nån inget säger, då misstänker jag nog att Nån har nåt att dölja, tex. att det inte bara är några pinnar ur skogen...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-09 kl 19:16 »
Vet du vad - jag tror inte skogsägaren skulle missunna dig att plocka ved på ett hygge - Om du bara frågade först.
Och vill ägaren ha betalt så är det inte många kronor. Jag har en granne som jag inte skulle låta köpa något av mig alls....han har nämligen trampat över gränsen bokstavligen ganska många gånger. Kört sönder vägar m grävskopa och mc, kört sönder vall, eldat skräp på samma vall...Den mannen har sumpat all välvilja från min sida.
//Luff

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #7 skrivet: 25 sep-09 kl 20:35 »
Intressant fråga!

Jag skulle sätta nivån till att man får ta nedfallna kvistar/klena torrträd för det man tillfälligt förbrukar ute i skog och mark. (brasa för matlagning/värme).
Allt utöver detta, tex att köra hem ett släpvagnslass med ved till stugan ingår defenetivt inte i Allemansrätten.
Markägare brukar dock vara glad om någon vill rensa bort klenvirke från tex röjning av åkerkanter - men man frågar naturligtvis
om det är ok.

Hör liksom till "normalt folkvett" om ni förstår vad jag menar,,,,

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #8 skrivet: 25 sep-09 kl 20:44 »
En annan aspekt är att hyggesavfall, kottar och barr innehåller en hel del växtnäring.
På magra marker blir marken långsiktigt utarmad om man tar bort hyggesavfallet efter slutavverkning.
Gallringsavfall och naturligt kvistfall bör alltid lämnas kvar att förmultna.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #9 skrivet: 25 sep-09 kl 21:00 »
En annan aspekt är att hyggesavfall, kottar och barr innehåller en hel del växtnäring.
På magra marker blir marken långsiktigt utarmad om man tar bort hyggesavfallet efter slutavverkning.
Gallringsavfall och naturligt kvistfall bör alltid lämnas kvar att förmultna.
Synd att skogsbolagen inte insett detta då det blir allt vanligare att de tar reda på allt ris med traktorn som sedan görs flis av...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #10 skrivet: 25 sep-09 kl 21:03 »
Om någon plockar en pinne i skogen men ingen vet om det, har någon då plockat en pinne i skogen?

Man kan inte plocka en pinne i skogen utan att någon vet om det, den som plockar vet alltid...
"Kärleken är livets bäste vän"

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #11 skrivet: 25 sep-09 kl 22:15 »
En annan aspekt är att hyggesavfall, kottar och barr innehåller en hel del växtnäring.
På magra marker blir marken långsiktigt utarmad om man tar bort hyggesavfallet efter slutavverkning.
Gallringsavfall och naturligt kvistfall bör alltid lämnas kvar att förmultna.

Och numera har det även ett"faktiskt värde" i reda pengar tack vare energivedssortimentet.

Jag är dock av samma åsikt som dig Foppa.
Bättre att avverkningsresterna får återgå till ett naturligt kretslopp i form av växtnäring.



Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #12 skrivet: 25 sep-09 kl 22:19 »
Och numera har det även ett"faktiskt värde" i reda pengar tack vare energivedssortimentet.

Jag är dock av samma åsikt som dig Foppa.
Bättre att avverkningsresterna får återgå till ett naturligt kretslopp i form av växtnäring.

Läste i någon sån där "skogsägartidning" som skogsbolagen envisas med att skicka hem att det kunde täcka kostnaden för markberedning om man tog vara på grot och stubbar..

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #13 skrivet: 25 sep-09 kl 22:36 »
Synd att skogsbolagen inte insett detta då det blir allt vanligare att de tar reda på allt ris med traktorn som sedan görs flis av...

Det vet dom redan, och även skogsägarna.
Men som jag skrev så undviker man i regel att ta grot (grenar och toppar) från magra marker och från gallringsavverkningar.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #14 skrivet: 25 sep-09 kl 22:39 »
Läste i någon sån där "skogsägartidning" som skogsbolagen envisas med att skicka hem att det kunde täcka kostnaden för markberedning om man tog vara på grot och stubbar..

Det kan räcka med bara groten, stubbrytning är inte vanligt förekommande.
Det är också svårt eller omöjligt att göra en bra markberedning mad massor av ris på hygget.
Planteringen blir också besvärligare.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #15 skrivet: 26 sep-09 kl 13:11 »
Hur är det om  man återlämnar askan efter fliset, är det nån nytta med det?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Huggorm

  • Gäst
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #16 skrivet: 26 sep-09 kl 13:12 »
Hur är det om  man återlämnar askan efter fliset, är det nån nytta med det?
Där det är extremt försurat kanske, men det blir lätt för mycket aska

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #17 skrivet: 26 sep-09 kl 13:19 »
Hur är det om  man återlämnar askan efter fliset, är det nån nytta med det?

Jodå, det har snackats i årtionden om askåterföring, men mycket mer har det inte blivit.
Problemet är hur man ska få ut askan i skogen.
Enklast vore att sprida det på hyggena när riset är borttaget, men då har gödsling flera negativa följder, som urlakning och igenväxning med sly.
Gödsla vill man helst ett eller ett par årtionden före slutavverkning, och då är det svårt att sprida askan i skogen.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #18 skrivet: 26 sep-09 kl 16:31 »
Askåterföring har visst blivit populärt/billigt fyllandsmtrl i skogsbilvägar, vad jag fått erfara.

Huggorm

  • Gäst
SV: Får jag plocka ved?
« Svar #19 skrivet: 26 sep-09 kl 17:04 »
Askåterföring har visst blivit populärt/billigt fyllandsmtrl i skogsbilvägar, vad jag fått erfara.

Intressant, det har jag inte stött på. Hur är askan att köra på när den är blöt? och torr för den delen, dammar det inte? Och hur sätter den sig på längre sikt, sjunker den ner och försvinner eller hur blir det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser