Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surskada?  (läst 1403 gånger)

louise

• Gäst
Surskada?
« skrivet: 25 sep-09 kl 15:55 »
Fick mina skinn från Tranås idag och mycket är skadat..

På fakturan står det "surskada" som jag nu läst på är nåt som kommer om skinnet saltas för dåligt. Men vilken "effekt" ger det? Mina skinn har tappat hår, är hårda på vissa ställen osv. Vilken av de här är "surskadan"?

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Surskada?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-09 kl 11:49 »
vad jag vet så tappar de hår vid surskada...

just detta att de är hårda vet jag inte riktigt...  :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

esten

• -
SV: Surskada?
« Svar #2 skrivet: 14 okt-09 kl 15:09 »
Jag sålde in 5 kohudar till berednig , jag hade saltat ordentligt , men sen lagrat hudarna utomhus .
De var svarta el blåaktiga långst ut i benen och det brukar vara tecknen på surskada som man ser före beredningen .
Efter beredningen har de genom prossessen blivit vita igen men tappar håret och blir styvare .
Man brukar normalt skära bort allt som har mörknat före beredningen , men det går ju inte om det är längre in på huden .

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare
Genomsnittswannabe, skräptanten, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser