Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ö o B´s Luftvärmepump (Överskottbolagets)  (läst 40309 gånger)

Tummelisa

Ö o B´s Luftvärmepump (Överskottbolagets)
« skrivet: 25 sep-09 kl 01:09 »
Någon som vet något om ÖB´s luftvärmepump, förstår inte infon tillräckligt och fabrikat anger de inte.

AAC 14000 A-PTC. Värmekapacitet 14000 BTU/4,4 kw,
kyla 12000 BTU/3,5 kw. Lämplig till 100 kvm.                  Normalpris 7990:- och nu 4990:-

Har vedspis o el i torpet men i "storstugan" (på 40 kvm i ett enda rum)  har jag bara elelement vilket blir väldigt dyrt när jag dessutom är mest i torpet. Vill ha en luftvärmepump som låter så lite som möjligt och som helst klarar uppvärmningen utan att jag behöver elementen. Har dessutom (dumt nog) element med avkännare nedtill  ::) som gör att  elementen slår på oftare - golvdrag,  så en värmepump vore ett lyft.
Men tror ni ÖB´s är något som funkar eller är det bara lågprisskräp som en del säger?

Kommer definitivt inte att använda den för att kyla ner med på sommaren eftrersom storstugan ligger i skugga.

Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Tummelisa

SV: Ö o B´s Luftvärmepump (Överskottbolagets)
« Svar #1 skrivet: 25 sep-09 kl 01:24 »
Har hittat och pumpen heter Appliance om det är någon som vet något om den eller har erfarenhet av märket.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 25 sep-09 kl 08:44 »
Det är lite av att köpa grisen i säcken när man köper billiga kinesiska värmepumpar. Just den där kallas ju Appliance, men säkerligen säljs exakt samma värmepump också under diverse andra märken.

Jag är själv inne på fjärde året med en skum och billig värmepump (Argo) som sköter sig i stort sett bra sedan jag väl har lärt mig dess egenheter.

Kolla vad den använder för kylmedium, om den ska ha en chans att fungera någotsånär bra vid låga utetemperaturer bör det heta R410. Ett äldre kylmedium, R407, är inte så lämpligt på vintern men det används ändå fortfarande i en del av de allra billigaste värmepumparna.

Tänk på att alla luftvärmepumpar har egenheten att värmeeffekten sjunker ju kallare det blir ute, så om man inte överdimensionerar värmepumpen grovt till ett litet och välisolerat hus måste man räkna med att hjälpa till med någon annan värmekälla när det blir kallare än -5 ... -10 grader ute.

Beträffande oljud från en värmepump så är det mest vibrationer från utomhusdelen man måste vara rädd för. Om du har möjlighet att ställa den på ett fristående fundament så att du överhuvudtaget slipper att leda in vibrationerna i huset, så är det en stor fördel. Men om det blir frågan om väggfäste så se till att inte sätta utomhusdelen mitt på en stor plan vägg som kan fungera som resonansbotten, utan placera den hellre t ex vid en knut eller där en bärande innervägg ansluter till ytterväggen och kan hjälpa till att staga upp.
Det finns visserligen gummifötter till utomhusdelen, som ska hindra vibration. Men de blir ju alltid hårda i kyla och mjuka i värme och det är kanske bara vid någon viss temperatur som det verkligen fungerar bra.

Tummelisa

« Svar #3 skrivet: 25 sep-09 kl 18:47 »
Tack för ditt svar Torbjörn! Ska kolla vad det är för kylmedium på värmepumpen.

Hade ingen aning om att det var skillnad på sådant men förstår att det är viktig info, och eftersom de säljer den billigt så kanske det är nåt med det, även om det inte alltid behöver vara det.

Nåväl, då blir det en tur till ÖoB för infokoll. Pumpen är dimensionerad för 100 kvm och jag har öppen planlösning på 40kvm om än inte så väldigt välisolerad. Innerpanel, fem cm mineralull och ytterpanel...men vinden är skapligt isolerad o jag tänker lägga i lite till.

Bra det där du skrev om placeringen också, den hade säkerligen blivit placerad mitt på långväggen annars med en härlig resonans  :-[. Den här biten är inte mitt område precis.

Är det mindre kylmedium än R 410 så bli det inte den pumpen.
Tackar gör Tummelisa  :D

Winnie

« Svar #4 skrivet: 25 sep-09 kl 19:06 »
Pumpen är dimensionerad för 100 kvm och jag har öppen planlösning på 40kvm om än inte så väldigt välisolerad.

Det där med vad pumpen är "dimensionerad" för skall tas med en nypa salt....det är bara något som tillverkaren hittat på... Vid -15 grader kan du räkna med max 1500 W i uteffekt...

Denna maskin är en så kallad on/off pump dv den fungerar som en värmefläkt som slår av och på beroende på behov. De "bättre" maskineran är av inverter typ och reglerar effekten på kompressorn beroede på behovet vilket gör att de går hela tiden och därmed får bättre verkningsgrad.

Gå in på citcop.se ... där finns prisvärda pumpar...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 25 sep-09 kl 20:05 »
Ofta duger det mycket bra med en on/off-pump, åtminstone så länge det är frågan om att man vill ha en liten och billig värmepump. En nackdel med invertervärmepumparna är att i och med att de ändrar varvtal hela tiden efter värmebehov så kan man vara säker på att det vid något visst varvtal hörs konstiga resonansljud. Den risken är mindre med on/off.

Även en invertervärmepump stannar ju regelbundet för avfrostning en gång i timmen eller så, så man kommer ju inte helt och hållet ifrån starter och stopp med en sådan.

Man bör också tänka på att det blir mycket mer komplicerad elektronik i en invertervärmepump. Kraftelektroniken i dem har en förmåga att sprida radiostörningar omkring sig (och det även om de uppfyller alla krav för CE-märkningen). De är också mer känsliga för åsköverspänningar på elnätet.

Jag tycker för min del att invertertekniken passar bäst i stora värmepumpar (bergvärme, jordvärme, frånluft, kanske större luft/vatten). Men för små enfasmatade luft/luft-värmepumpar kostar det än så länge mer än det smakar.

Tummelisa

« Svar #6 skrivet: 25 sep-09 kl 23:35 »
Fick i eftermiddags veta att Cheapy har superlördag imorgon och att de då säljer Appliance (fast för 80kvm istället för 100kvm) för endast 2999:-!     De har 45% rabatt imorgon på utvalda varor.

Valet blir en chansning här förutsatt kylmedium R410. Duger mycket bra åt mig med en on/off pump av enklare modell. Blir i så fall lite lättnad på priset för installation också.

Kommer chansa med det priset om det inte är slutsålt förståss. Handlar i så fall om en besparing på ganska många tusenlappar mot de dyrare modellerna.
« Senast ändrad: 25 sep-09 kl 23:40 av Tummelisa »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 03 okt-09 kl 18:07 »
Vi har köpt den til våran saloon .
Väntar på el gubben nu , återkommer sen med info .

Du kan köpa ett stativ på jula för 299kr o ställa utomhusdelen på så slipper du alla vibrationer .
Lättare om den ks lagas oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Digger

« Svar #8 skrivet: 03 okt-09 kl 21:01 »
har en billig pump på jobbet, när det börjar bli minus, så minskar effekten rätt så rejält, men större delen av året är ju ändå plusgrader.

ska man ha en pump som orkar i många minus gäller dyrpumparna
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Tummelisa

« Svar #9 skrivet: 03 okt-09 kl 23:38 »
Ja det blev en sån där billig pump på Cheapy :-\ ;D. Har nu två "megastora" kartonger och två stora enheter med ett "virrvarr" av sladdar/delar ligger  i "storstugan"  ::).  Ingen bruksanvisning på svenska men möjligen kan jag finna nån ledtråd på nätet.

Har skickat förfrågan till ett företag angående installation med eller utan montering på väggen. Väntar på svar med kostnadsförslag. Har ingen aning om vad priset kan bli  :-\.

Köpte en ställning till pumpen i samband med köpet. Ska leta reglar nu så pumpen kommer rätt o inte kommer låta så mycket. Svårast är att hitta reglarna på uteväggen... Har hört om regelsökare o ska kolla det. Byggnaden är inte byggd med normalt regelavsånd. Inget 60 cc precis.
Blir spännande sen att se hur det kommer fungera med värmen. Får väl bara hålla mig i torpet annars  ;).

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 okt-09 kl 12:43 »
Är pumpen förfyld med kylmedium så är det inga konstigheter att själv montera...
I de flesta fall så är kylmontörena väldans tjuriga när det gäller att montera billigpumpar, tyvärr.
Men med lite tur så kan det fixa sig...  :)

Jo en sak till när man köper pump så titta främst på vilken volym som den är avsedd för.
En yta säger faktiskt bara hur stort golvet är..  Och inte om hur högt man ha till taket.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tummelisa

« Svar #11 skrivet: 07 okt-09 kl 13:58 »
Ja pumpen är förfylld med kylmedium men det behövs en vaccumpump för att få ihop det. Är ingen snabbkoppling, annars hade det nog grejat sig.

Blev nog ingen bra affär det där trots allt  :-\.  Ingen installatör har ännu åtagit sig uppdraget för den här billighetspumpen.

Kanske får jag köpa en vaccumpump någonstan på nätet för då kan en granne koppla ihop men då gäller ju inte hemförsäkringen heller om det t.ex. skulle hända något. Överhettning/brand i värsta fall vill jag inte ha oförsäkrat.

Säljer kanske ut "f-n skapet" till någon mer händig person och köper en något dyrare pump. Väntar dock ett par veckor till om jag får tag på någon men sen....annons på den.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 07 okt-09 kl 15:30 »
Hmm va konstigt , våran öb pump ( den större varianten) kom med svensk instruktion o vi har monterat dej själva o den funkar utmärkt .
Vi har utomhus delen på en ställning från jul , det funkar jätte bra.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tummelisa

« Svar #13 skrivet: 07 okt-09 kl 22:37 »
Var tänkt att jag skulle handla  på ÖB men cheapy kom lagom till helgen ut med den här pumpen Appliance till ett så lågt pris så tyvärr var det den jag köpte.
Och nej, tyvärr finns ingen svensk bruksanvisning vi är två som kollat. Ska höra med någon ytterligare installatör. Upp på väggen inne o ute fixar sig nog men det där med att vaccumpumpa först förblir ff en gåta än så länge.

trädman

« Svar #14 skrivet: 07 okt-09 kl 23:46 »
Ja pumpen är förfylld med kylmedium men det behövs en vaccumpump för att få ihop det. Är ingen snabbkoppling, annars hade det nog grejat sig.

Blev nog ingen bra affär det där trots allt  :-\.  Ingen installatör har ännu åtagit sig uppdraget för den här billighetspumpen.

Kanske får jag köpa en vaccumpump någonstan på nätet för då kan en granne koppla ihop men då gäller ju inte hemförsäkringen heller om det t.ex. skulle hända något. Överhettning/brand i värsta fall vill jag inte ha oförsäkrat.

Säljer kanske ut "f-n skapet" till någon mer händig person och köper en något dyrare pump. Väntar dock ett par veckor till om jag får tag på någon men sen....annons på den.

Jag undrar om det där med hemförsäkringen stämmer. Så vitt jag vet är det endast elinstallationer som är lagreglerade. Reglerna kring köldmedia motiveras av miljöskäl, och har vad jag vet inget med säkerhet i meningen risk för olyckor typ bränder att göra. Jag har också svårt att tro att huset skulle brinna ner till följd av något "fel" i hopkopplingen av rören för kylmedia. Att få en elektriker att göra elinstallationen av pumpen har jag svårt att tro skulle vålla dig några problem. Har du frågat försäkringsbolaget? Det är vad jag vet inga problem att försäkra byggnader man själv byggt.

Att det är "förbjudet" att själv installera värmepumpar är nog främst ett resultat av framgångsrik lobbying från kylinstallatörerna gentemot naturvårdsverket.Jag tror inte reglerna påverkar utsläppen av växthusgaser annat än helt försummbart. Däremot blir det dyrare för konsumenterna, färre vp än annars installeras och, förutsatt att de ersätter värme som helt eller delvis produceras av fossila bränslen exv el, olja gas, utslöppen av CO2 blir större än de annars behövt vara.

Alla skrån värnar om sina privilegier, och myndigheter och politiker har en osviklig förmåga att gå på deras argumentation.

Tummelisa

« Svar #15 skrivet: 08 okt-09 kl 11:33 »
Hej Trädman!

Intressant det där du skriver om försäkringsbolag - kollar det om jag inte hittar installatör.

Elektriker har jag inom familjen så där är det inga problem, det är just att den skulle vaccumpumpas först som är problemet nu. Har fått tag i en kille nu som kan göra det bara jag har en vaccumpump, ingen kylinstallatör men händig.

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #16 skrivet: 11 okt-09 kl 23:06 »
Lite sent men den på ÖB köpte jag för 3 år sedan och den fungerar bra men när det är kallt ute måste jag ha tilläggsvärme men så är det ju med värmepumpar. Billigare räkningar blev det iallafall. Lite knöligt att montera, inget som jag klarat själv men två kompisar la huvudet i veck och fixade det.
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 26 okt-09 kl 18:08 »
Någon som har koll på Julas värmepump? Finns för 4995:- just nu. Funderar på en sådan till vårt undantag. Behöver framförallt underhållsvärme och det verkar finnas ett underhållsläge på den + att det är någon slag snäpprör som gör den enkel att montera själv. I dagsläget underhållvärms stugan av två elelement som är på 1500 W vardera. När det bor någon där så eldas det i vedspisen. Stugan är på 40 kvm skulle jag tro. Snarare mindre än mer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 okt-09 kl 18:20 »
Någon som har koll på Julas värmepump? Finns för 4995:- just nu. Funderar på en sådan till vårt undantag. Behöver framförallt underhållsvärme och det verkar finnas ett underhållsläge på den + att det är någon slag snäpprör som gör den enkel att montera själv. I dagsläget underhållvärms stugan av två elelement som är på 1500 W vardera. När det bor någon där så eldas det i vedspisen. Stugan är på 40 kvm skulle jag tro. Snarare mindre än mer.
Har en som står på farstukvisten just nu.. Ska väl till och installera den i veckan som kommer, eller i.a.f. börja borra hålen och så får det bli installation till helgen. Det är "snäpp-anslutning" på den så man slipper i.a.f. vaccumpump, bara montera fast, dra elen och köra igång.

mr. burns

« Svar #19 skrivet: 26 okt-09 kl 19:57 »
Har en som står på farstukvisten just nu.. Ska väl till och installera den i veckan som kommer, eller i.a.f. börja borra hålen och så får det bli installation till helgen. Det är "snäpp-anslutning" på den så man slipper i.a.f. vaccumpump, bara montera fast, dra elen och köra igång.
Du kan väl uppdatera oss på hur det var att installera den och hur den fungerar, jag skulle vilja ha en sådan i källaren/garaget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare
Bokohammare, Nataks, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser