Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankdamm  (läst 15021 gånger)

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
ankdamm
« skrivet: 17 feb-06 kl 16:53 »
Är det någon som kan hjälpa oss med ett bra råd om hur man på bästa sätt (och inte för dyrt) anlägger en damm till simfåglar? Antar att gummimatta är uteslutet, pga vapenarsenalen djuren har på sina fötter, klorna menar jag.

Funderade på att om det går, bygga runt ett gammalt äppelträd så det blir en liten ö i mitten. Sambon vill ha en pump och gärna en fontän, om nu ankor och gäss uppskattar möjligheten till en dusch  ;) Vill gärna också plantera något passande i strandkanten

Vi har funderat oss snart grå på detta, och hur man bör göra.

Så ett gott råd tas tacksamt emot

mvh Maria

katta

• Gäst
Re:ankdamm
« Svar #1 skrivet: 09 mar-06 kl 07:41 »
Har också funderat på hur man bäst bygger en hållbar damm till ankorna, men har lagt det på is så länge eftersom de skitar ner vattnet så kopiöst.
Har fått för mig att dem blir mycket jobb med att hålla en damm av modell "inte jättestor" ren + att vi inte vet än vart vi vill ha den...vill ju vara säker innan spaden sätts i marken :)

Så i sommras löste vi det som så:

Sambon byggde en enkel ram av bräder, kanske ca 40-50 cm djup och 1,5 x 2 m i storlek. Över ramen draperade vi en vattentät pressening (som kostade typ 150 kr i inköp och lätt täcker en betydligt djupare och större ram). Överflödig pressening rullades ihop intill kanterna och fästes med stenar. Vi snickrade en lite träramp för ankorna att traska upp på och innuti "dammen" lades ett par stenar som trappsteg.

Den anordningen var inga större bekymmer att hålla ren samt att den gick att flytta på och placera vartsom helst...gömma den bakom en bod för att den var ful tex  ::)

Det funkade så bra att jag bestämt mig för att bygga en större och lite djupare ram till sommaren, och införskaffa en billig vattenpump som tål skit och lera(sån som man kan använda att tömma dammen med så man slipper hinka ur vattnet för hand när det ska bytas eller rengöras)

Jag ska hålla ögonen på den här tråden för jag vill ju precis som du ha en riktig fin damm egentligen....så småning om

katta

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-06 kl 07:49 »
Det jag menade med att Ankorna skitar ner vattnet så kopiöst är att de drar runt på en hel del jord på kroppen när de går ute, samt att de gladeligen bajsar i vattnet.

Vår ram fick ett tjockt lager med lera och helt smutsbrunt vatten på nolltid varje gång vi bytt vatten.

Så om man ska ha en vanlig "normalstor" damm med växter så kanske det kan bli problem med övergödning och lera, inbillar jag mig i allafall (gammal akvarist som jag är).
Visst finns det utrustning som säkert hanterar det bra men i mitt tycke är det lite överkurs ekonomiskt...men som sagt det är bara som jag fått för mig, har ingen som helst verklighetsförankring :) :-[

Hoppas att någon som har kunskap om saken kan ge ett bra svar

Monica L

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 mar-06 kl 14:09 »
Jag har lagt mina planer för en ombyggnad på is i avvaktan på hur fågelinfluensan och dess restrektioner utvecklas. Håller ankorna inomhus och erbjuder dem bad i "båtbaljan" en gång i veckan än så länge, tråkigt men vad gör man inte??...

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 23 aug-07 kl 05:48 »
Jag har också funderat på en liten damm, (ca 1,5x2 m och 30-40 cm djup) och så såg jag den här pumpen för smutsigt vatten på Jula:
http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=840004114&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-736009&dept_id=SE-736

Skulle den kunna fungera, månne?

ankfarm

• Halland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-07 kl 08:58 »
Jag hade en ankdamm som var ca 2*3 m, med gummimatta. Mattan höll bra, de hål som med tiden blev orsakade jag när jag städade dammen. Eftersom de skiter i vattnet så blev det lixom snabbt obadvänligt och jag fick tömma, skura botten för att det skulle hålla sig fräscht längre och fylla på nytt vatten. Gjorde nog rent varannan vecka om jag minns rätt. Det var inget roligt arbete så dammen togs bort och jag inhandlade en rejäl plåtbalja som man bara kan hälla ur och spola i nytt vatten. Ska man ha damm får den vara rejäl så det blir ett naturligt ekosystem i den, annars blir det slitigt.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 23 aug-07 kl 15:57 »
Men hade du någon pump eller filter i den?

ankfarm

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 aug-07 kl 22:55 »
Näpps, men jag undrar om det hade gjort någon större skillnad, tror du en pump och filter orkar ta hand om massa ankbajs, fjädrar och jord de släpar ner i dammen? Beror kanske på hur många man har...
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 24 aug-07 kl 02:41 »
Nä, det kan ju vara så att det måste vara en betydligt större damm för att det ska fungera. Jag har ingen dammerfarenhet alls tyvärr, så jag har inte någon koll på det här med pumpar och filter, och vad de orkar med. Det bästa vore kanske någon form av badkar, med öppning nertill så att man bara kan öppna och släppa ut vattnet när det blir smutsigt.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 24 aug-07 kl 06:47 »
jag arbetar på en firma som säljer dammar och pumpar, jag kan föröska kolla upp vad man kan använda och vad pumparna klarar av. får göra det nästa gånga jag jobbar då jag nu har börjat skolan igen.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 24 aug-07 kl 10:34 »
I etapp 1 har jag grävt en rejäl grop (jag kom ner till klippgrund) & lagt ett lager shingel. På med nät som armering & därefter har jag gjutit på detta (format för hand). Det blev hur tätt & fint som helst.

I steg 2 ska jag bygga mig ett vattenfall för vattenreningens skull, dessutom blir det ju ganska trevligt.

Jag vet ännu inte säkert om detta håller till 100%, men jag tror det iaf.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 aug-07 kl 14:02 »
Låter jobbigt, jag som tänkte skaffa ankor nästa år, vi har stora fiskdammar men det är väl inte så bra kanske att de skitar ner där?

Det kanske blir risk för övergödning?

Antar att de hoppar i där med en gång om de är lösa som var tanken för nästa år får vi säkert mördarsniglar, grannbygden har fått.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 24 aug-07 kl 14:40 »
Antar att de hoppar i där med en gång om de är lösa som var tanken för nästa år får vi säkert mördarsniglar, grannbygden har fått.

Jo... jag såg en mördarsnigel i Fritsla i juli och Fritsla ligger väl inte så långt från Kinnarumma?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 aug-07 kl 15:21 »
Fritsla har fullt och viskafors oxå på andra sidan så snart så blir det ankor här. Men jag kan undra hur många man kan behöva för man vill ju inte få jättesmutsigt heller. Men en fyra stycken kanske inte smutsar ner så mycket?

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
« Svar #14 skrivet: 24 aug-07 kl 16:08 »

Vi har en båtbalja till våra ankor...i den har jag trädgårdsslangen: Så varje fm så sätter jag på vattnet och låter det stå på tills vattnet är rent .

Mina ankor älskar att bada i den när vattnet står på!  ;D

En gång i veckan skurar jag baljan ren. Vi har egen brunn så det påverkar inte vår ekonomi....samt en stor gård så det gör inget om det blir vått.
Men det ultimata vore ju förstås en damm med genomrinning med friskt vatten...
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

Nypålandet

« Svar #15 skrivet: 24 aug-07 kl 22:00 »
Låter jobbigt, jag som tänkte skaffa ankor nästa år, vi har stora fiskdammar men det är väl inte så bra kanske att de skitar ner där?

Det kanske blir risk för övergödning?

Men tvärtom! Det är ju alldeles utmärkt! Fisken håller rent efter änderna & änderna drar lite nytta av fisken!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #16 skrivet: 02 sep-07 kl 20:47 »
våra ankor har haft damm med vattengenomrinning... badbaljor med allt vade det för med sig... och nu ska dom få en bäck att vara i även den med genomrinning...  men anlaggda daammr är ju oxå ett bra alternativ men mer jobb säkert...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Skojarbråten

« Svar #17 skrivet: 02 sep-07 kl 21:19 »
Sambon byggde en enkel ram av bräder, kanske ca 40-50 cm djup och 1,5 x 2 m i storlek. Över ramen draperade vi en vattentät pressening (som kostade typ 150 kr i inköp och lätt täcker en betydligt djupare och större ram). Överflödig pressening rullades ihop intill kanterna och fästes med stenar. Vi snickrade en lite träramp för ankorna att traska upp på och innuti "dammen" lades ett par stenar som trappsteg.

Den där med träramen funkar utmärkt!

Jag tyckte de behövde  mer och tog  hit en grävare som fixade 3x6 m, men där badar bara cayugor och löpankor, myskorna simmar bara när jag precis bytt vatten, annars föredrar de träramen, ha ha... Eller någon av de baljor med vatten jag fyller ute varje morgon.

I "dammen" har vi ingen pump eller rening, jag byter vatten någon gång i veckan eller varannan vecka. Det hinner bli JÄVLIGT grönt på en vecka om det är varmt, och då är det ändå 10-13 kubik i vår göl!

Vi har löst avrinningen med ett dike bredvid. I har vi en presenning (har testat utan men det blev bara gegga). När man ska byta vatten måste man vara två pers som drar i presenningen så att allt vatten rinner ut i diket, inte alls ultimat.

Belöningen är när den är nyfylld och alla trängs där och kan både simma omkring och dyka. De gillar det så mycket!

Försökte även släpa hit vattenväxter från ett vattendrag, men de demolerades  utan att passera gå. Tror det tog längre tid att släpa klumparna en halv kilometer än vad det tog för ankorna att upplösa dem i atomer... Nu får de nöja sig med gräset runt om, och jag får se mig i stjärnorna efter min "fina damm". Men någon gång ska  jag ha den, och ankor ska det vara i den!
« Senast ändrad: 02 sep-07 kl 21:20 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Sia

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 02 sep-07 kl 21:51 »
och jag får se mig i stjärnorna efter min "fina damm". Men någon gång ska  jag ha den, och ankor ska det vara i den!
Min erfarenhet av ankor säger att ska man ha en "fin" damm så ska man antingen ha staket runt för att stänga ute ankorna eller så ska den vara nåt tunnland stor så att det inte gör något att vattnet är brunt och växterna runtomkring är uppätna ;D

Behöver jag tillägga att vi inte kommer att skaffa ankor så länge vi inte bor brevid något naturligt vattendrag, jag  är helt enkelt för lat för att tömma och skura damm två ggr. i veckan. 8)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Skojarbråten

« Svar #19 skrivet: 02 sep-07 kl 22:14 »
Det räcker med en gång i veckan!  8)

Fast jag är benägen att hålla med dig.  ;D
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser